Annons:
Etikett08-personliga-berättelser
Läst 2398 ggr
monstermash
7/3/14, 11:14 PM

Vägen till ett bättre liv

Hallå!

Jag håller på att förändra mina vanor nu, så denna tråden kommer fungera som bollplank, följ mig gärna på vägen och ge mig era synpunkter och hjälp/tips på vägen. 🌺 Skriv gärna en kommentar i tråden att du följer mig så blir det mer uppdatering från mig. 😉

Det är dags att koppla ner - jag håller på att se över mina datorvanor och kommer skära ner på skärmtiden avsevärt. Jag kommer dessutom ta steget mot ett hälsosamt liv genom att sluta med läsken och sockret, och äta regelbundet.

Två stora utmaningar med andra ord, men varför? Jag har insett att jag spenderar för mycket tid vid datorn och isolerar mig, och att jag mår dåligt av allt socker jag får i mig. Det leder till att jag mår sämre, så förhoppningen är att jag kommer må bättre av detta, bli mer självsäker och mycket annat.

Hur ska jag ta mig dit? Jag har satt upp både del- och slutmål och dessutom gjort en mall för både datorvanorna och sockerberoendet som jag kommer fylla i dagligen för att få en överblick över det hela, mallen kommer i #1

Mål - Bli av med sockerberoendet:

- Inte dricka coca cola dagligen och minska successivt
- Inte ersätta coca cola beroendet med annan läsk
- Ersätta vitt bröd och annat vitt (pasta, ris, potatis etc)
- Öka mängden grönsaker rejält
- Öka vattenintaget rejält
- Börja äta tre gånger om dagen + 2 mellanmål
- Minst 2 promenader/dagligen
- Minst 3 joggingturer/dagligen

Just nu har jag satt upp "7 dagar utan facebook & skype" där jag är inne på andra dagen på facebook och första på skype. Brukar vara inne på båda 24/7 när jag använder datorn så det är en stor förändring för mig. Eventuellt kör jag 30 dagar utan Facebook om det hela fungerar bra, men minst 7 dagar utan. Mitt första delmål är att klara 30 dagar utan läsk (men det kommer nog dröja ett tag, minskar successivt) och därefter 3 månader.

Mål - Koppla ner

- Börja använda väckarklocka istället för alarm på mobilen
- Inte använda datorn de tre timmarna innan jag lägger mig
- Skriv en lista på vad jag ska göra under dagen, och boka av den när jag vill sätta mig vid datorn
- Skriv en lista på vad som ska göras på datorn, gör det direkt, och när det är avbockat logga ut
- Avse två kvällar i veckan för slösurfning
- Stänga av mobilen när jag är med andra människor
- Inte använda mobilen när jag sitter vid datorn eller äta vid datorn
- Inte använda sociala medier alls på en vecka
- Nöja mig med att kolla forumen två gånger om dagen

Annons:
monstermash
7/3/14, 11:16 PM
#1

**3 juli 2014
**

**Dag 1
**

Idag har jag suttit antal timmar vid datorn: 9 timmar
Jag har gjort följande på datorn:

Använt facebook? Nej
Använt Skype? Nej

Antal timmar bloggen tog: 1 h
Antal timmar forumen tog: 1 h
Antal timmar jag arbetade med bilder: 0

Antal timmar jag läste tidningen: 0
Antal timmar jag slösurfade: 7 h

Imorgon börjar allvaret med att hålla sig ifrån datorn, haha. Idag höll jag mig till mina gamla vanor för att kunna räkna hur mycket tid jag la på de olika sakerna.

Azorerna 2014
7/5/14, 9:01 AM
#2

Jag mådde dåligt förra hösten och tog mig samman och mår idag kanon, trivs på mitt gamla jobb som jag gick tillbaks till men till en annan tjänst på samma jobb och fick två nya kollegor och en gammal som jag gillar och vi är ett kanonteam idag och jag trivs och privat resulterade det i att min astma har blivit bättre jag har börjat träna igen, fått bättre fysisk kondition, trivs bättre hemma och har blivit en gladare mamma, slutat med godis och försöker nu att minska på bullar. Jag njuter av varje dag och jag mår toppen trots att jag har ett stressigt jobb. Mitt liv vände när jag bestämde mig för att sluta på mitt gamla jobb för ett nytt och sen trivdes jag inte på det nya och fick komma tillbaks till det gamla men till en annan tjänst som blev min drömtjänst och fick två nya kollegor på köpet som jag trivs toppenbra med.

Jag tog tag i mitt liv och arbetade hela våren med min självkänsla och idag känns alla söndagar jättebra inte nån jobbångest och alla veckodagar är jag glad. Jag är en helt annan person.
T om att min kör inte tyckte jag passade in tog jag med en klackspark, börjar simma istället jag trivdes inte där heller. Träningen har gett mig styrka. Tar promenader på helgmornarna i skogen och funderar mycket då och det är så skönt med tystnaden nån timme.

Äter bättre mat, har dock inte viktproblem men allt blev bättre när jag trivs med jobb och allt annat i tillvaron.
Jag vet att du kommer att lyckas också, du har motivationen och det är det man behöver. Lycka till

portera
7/28/14, 10:31 PM
#3

Wow monstermash! Inget litet steg du tar och allt på en gång också. Dra ner på och sluta med colan och ökad motion kommer göra dig gott. Att "svälta" dig från facebook, som ju är en social kanal, kan ju vara en grej ett tag, men måste du sluta helt? Att du vill stänga av mobilen bland andra låter ju oerhört seriöst och bra. Berätta gärna vad som fick dig att ta tag i dig själv, kom det plötsligt eller har du funderat en tid? Lycka till! Har en vän med MS som slutade vilan hon alltid drack och började träna. Hon orkar mer och mår bättre, hennes kroniska sjukdom har blivit bättre.

Upp till toppen
Annons: