Annons:
Etikett15-självkänsla
Läst 7236 ggr
aeon
2017-04-20 19:12

Dom tycker inte om mig :(

Hej!
Har fått utså "the silent treatment" av en granne som också dyker upp på min arbetsplats vid enstaka tillfällen.
Hon visar så tydligt vad hon tycker och det var något jag var ledsen över länge och är fortfarande.
Nu har ytterligare en granne börjat likadant men hon ignorerar mig inte men visar mycket tydligt att hon inte tycker om mig.
Såg att hon även blockerat mig på facebook.
Jag tror att anledningen är att båda dessa två har vid flera tillfällen struntat i våra gemensamma regler där vi bor och jag (som aldrig säger något i vanliga fall) var dum nog att ifrågasätta varför.
Jag ångrar bittert detta nu och vill bara försvinna från både hus och jobb.
När jag var liten så präglades hela min uppväxt av att den jag tyckte var min bästa vän istället valde en annan tjej att vara med och jag fick vara med henne när det liksom inte fanns något roligare att göra.
Minns hur jag krusade henne och gjorde allt för att hon skulle välja mig.
Kände mig aldrig bra nog.
Förstår att detta kan vara en anledning till att jag reagerar så starkt som jag gör nu.
Känslan av att jag har gjort något dumt, något jag inte borde och nu inte duger.
Fy sjutton vad jobbigt det är :(
Hur hanterar man sådant här?


Annons:
Sommarek
2017-04-20 20:05
#1

Jag tänker lite på det där talesättet/skämtet om att "innan du känner dig mindre värd ska du vara säker på att du inte bara är omringad av idioter". Sluta tyck att alla andra har rätt och att du har fel! (Jo, lättare sagt än gjort, men det går, med lite övning.) Är dina grannar på något sätt fantastiska människor (det låter inte så) och ditt liv är fattigare utan dom?  Varför bryr du dig om vad dom tycker?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

OnlineCores
2017-04-21 20:31
#2

Är det dem som personer du känner dig beroende till, eller är det en upplevelse du söker?

Det är viktigt att få ifrågasätta saker och ting, för det finns idioter överallt. Om de inte reflekterar över sitt egna beteende vid ett ifrågasättande och istället vänder tillbaka en aggressiv attityd, så talar det mycket om deras sociala förmåga. En sån person har ett ganska innehållslöst liv i regel. Om de inte vill umgås med dig, så varför skulle du vilja umgås med dem?

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

Andreasss
2017-05-07 13:07
#3

Silent treatment är faktiskt inte farligt alls,  varför måste du få positiva reaktioner för att må bra?

Om du tar illa upp så tror du att det har att göra med dig, men det är den andra människans beteende, om någon annan väljer att sura, så låter du dem sura.

Sjuttan
2017-05-08 22:04
#4

Silent treatment är faktiskt mobbning. Och är elakt. Hur brukar mobbare må? När man dessutom har det både på jobbet och bland grannarna? Jag skulle också må pyton! Dessutom hemskt svårt att åtgärda, de lär knappast lära sig veta hut! Kanske psykolog kunde vara ett stöd! Men de växer inte på träd. Du har min fulla medkänsla.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
2017-05-09 22:23
#5

Rättstavningsprogrammet härjade här ovan! Hur brukar MOBBADE må skulle det stå!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

qayza
2017-07-05 08:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

☝️

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Annons:
Sjuttan
2017-07-05 09:59
#7

Ja visst! Så himla bra då om vi alla kunde leva så! Tror massor av oss är betydligt mindre kaxiga!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

SilverRosen
2017-07-18 12:00
#8

Det finns alltid någonting granar klagar på eftersom så många bor så nära inpå varandra. Alla personligheter kommer aldrig att komma överens om man inte är aningen ödmjuk och förstående.

Du gjorde rätt i att uppmärksamma ett problem.
Men behöver du verkligen deras bekräftelse och vänskap? Eller du vill bara att de ska bete sig civiliserat och medmänskligt?

Det låter som att de är vuxna som inte vill ta ansvar för misstag de gjort och agerar otroligt omoget genom att frysa ut dig. Deras sociala kompetens verkar vara på minus för tillfället.

Eftersom ett av dina grannar dyker upp på ditt jobb gör du enklast i att inte uppmärksamma denne, ge henne ingen notis om hennes existens. Om du behöver betjäna henne, håll det professionellt och kortfattat.
Eftersom du inte har gjort något fel, ska du inte heller ta ansvar för deras reaktion och aktion, du ansvarar inte för hur de behandlar dig.
Men många grannar ska man endast samexistera med och hålla dem på ett armlängds avstånd.
Du kan sträva efter att utgöra ett gott exempel för bostadsföreningen och konkret visa hur du vill bli behandlad, bemött och hur du vill att saker ska skötas. I många fall är ord bortkastat för döva öron, handlingar talar högre.

I vår brf är ständiga tjafset trädgårdsskötsel och maskinerna. Två grannar är oense om en gräsklippare. Komiska är att i nästa andetag vill denna grannen även ha hjälp av oss ansra med skötseln, men denna grannen får inte använda vissa redskap till detta. Alltså helt oresonabel och tjurskallig.

Tänk på att du inte gjort något fel, du är inte ensam och hoppas du får användbara råd som kan göra din vardag enklare. =)

Upp till toppen
Annons: