15. Självkänsla

Dom tycker inte om mig :(

2017-04-20 19:12 #0 av: aeon

Hej!
Har fått utså "the silent treatment" av en granne som också dyker upp på min arbetsplats vid enstaka tillfällen.
Hon visar så tydligt vad hon tycker och det var något jag var ledsen över länge och är fortfarande.
Nu har ytterligare en granne börjat likadant men hon ignorerar mig inte men visar mycket tydligt att hon inte tycker om mig.
Såg att hon även blockerat mig på facebook.
Jag tror att anledningen är att båda dessa två har vid flera tillfällen struntat i våra gemensamma regler där vi bor och jag (som aldrig säger något i vanliga fall) var dum nog att ifrågasätta varför.
Jag ångrar bittert detta nu och vill bara försvinna från både hus och jobb.
När jag var liten så präglades hela min uppväxt av att den jag tyckte var min bästa vän istället valde en annan tjej att vara med och jag fick vara med henne när det liksom inte fanns något roligare att göra.
Minns hur jag krusade henne och gjorde allt för att hon skulle välja mig.
Kände mig aldrig bra nog.
Förstår att detta kan vara en anledning till att jag reagerar så starkt som jag gör nu.
Känslan av att jag har gjort något dumt, något jag inte borde och nu inte duger.
Fy sjutton vad jobbigt det är :(
Hur hanterar man sådant här?

Anmäl
2017-04-20 20:05 #1 av: Sommarek

Jag tänker lite på det där talesättet/skämtet om att "innan du känner dig mindre värd ska du vara säker på att du inte bara är omringad av idioter". Sluta tyck att alla andra har rätt och att du har fel! (Jo, lättare sagt än gjort, men det går, med lite övning.) Är dina grannar på något sätt fantastiska människor (det låter inte så) och ditt liv är fattigare utan dom?  Varför bryr du dig om vad dom tycker?

Anmäl
2017-04-21 20:31 #2 av: OnlineCores

Är det dem som personer du känner dig beroende till, eller är det en upplevelse du söker?

Det är viktigt att få ifrågasätta saker och ting, för det finns idioter överallt. Om de inte reflekterar över sitt egna beteende vid ett ifrågasättande och istället vänder tillbaka en aggressiv attityd, så talar det mycket om deras sociala förmåga. En sån person har ett ganska innehållslöst liv i regel. Om de inte vill umgås med dig, så varför skulle du vilja umgås med dem?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.