2012-01-01 15:49 #0 av: [Vargöga]

Efter att ha gått en kurs nu i höstas så vill jag gärna berätta om denna metod/meditation för alla.

Citat från Mindfulness.se

Mindfulness handlar om sinnesnärvaro. Genom att vara medvetet närvarande i nuet kan man bli friare att välja hur man vill agera på det som händer i tankar, känslor och kropp i varje ögonblick. Vid mindfulnessmeditation utvecklar man färdigheter i just detta. Meditationsformen har har sitt ursprung i zenbuddismen för över 2000 år sedan men har på kort tid också blivit ett viktigt inslag i hälso- och sjukvård.

Forskning visar att 8 veckors träning i mindfulnessmeditation har goda effekter både vid stressrelaterade besvär och för att förebygga återfall vid återkommande depressioner.

Slutcitat.

I början tyckte jag att detta var något flummigt och väldigt pinsamt. Jag har i alla tider hållt allt inom mig och byggt upp en jättetjock mur kring mig. Släppte in någon i mitt liv i mina innersta rum. Jag har svårt att öppna upp mig för andra och satt gärna ihopkrupen än att slappna av i övningarna som vi fick. Ingen skulle få se mig göra detta var min tanke.

Efter halva kursen kunde jag slappna av mer och mer och göra dessa övningar ordentligt. I boken som vi fick låna så fanns det en cd-skiva med 7 olika övningar. Det första man gör är en Kroppsscanning på ca 30 minuter i helst liggande ställning med händerna åt sidan med handflatan uppåt. Benen isär och avslappnanden. Om man vill så kan man blunda men det är meningen att man inte skall falla i sömn utan detta är en meditation i vaken tillstånd.

Hörlurar

Följande veckor så var det kortare övningar i olika positioner. Man fick göra övningarna först på kursdagen och läsa i boken till varje vecka som vi sedan diskuterade med de övriga deltagarna och ledarna och tiden var mellan 1,5 till 2 timmar långt beroende på hur mycket vi hade att prata om. Mellan dagarna fick vi övningar att göra hemma men jag var så feg att jag inte vågade göra dom om någon var hemma ifall jag skulle bli "påkommen".

Mindfulness har verkligen hjälpt mig och jag har mått bra ganska länge nu och det är tack vare denna kurs. Kommer att hoppa på nästa omgång som börjar nångån i januari eller februari. Dessa övningar kan man göra hela livet och inget som man skall sluta göra efter att kursen tagit slut.

Så om ni kommer över en sån här kurs så gå gärna på den.