2012-02-11 13:34 #0 av: [Vargöga]

Denna övning har jag skapat för mig när jag inte har tillgång till en musikspelare. Den är väldig enkelt och kan göras på 30 sekunder eller flera minuter.

När jag mår dåligt och kanske är lite rastlös så brukar jag oftast lägga mig i sängen och vila en stund och för att jag inte skall bli rastlös eller ligga och grubbla så gör jag denna enkla meditation.

Ligg precis som hur du känner för, dock ej på magen. Jag brukar ligga i fosterställning för det är skönast så. Slappna av och då menar jag det. Lär hur din kropp funkar och ge inte upp eller klandra dig själv för att du inte lyckas för det är helt naturligt att vi spänner oss när vi mår dåligt.

När du slappnat av så andas du lugnt eller i den takt som kroppen känns naturligt. Känn hur magen höjer sig när du andas in och sjunker när du andas ut. Känn andningen. Tänk på den när du andas in och ut. Med tiden så kanske du lyckas få ner andningen till ett lugnare tempo men känn dig inte stressad om du inte lyckas för kroppen talar om när du skall andas så följ denna rytm.

Och skulle du förmodan "glömma bort" andingen så notera dina tankar att dom finns där och återgå sedan till att känna andningen. Du kommer säkert att vandra iväg i dina tankar ett tiotals gånger men det gör inget och känn dig inte misslyckad för att du tappar koncentrationen på andningen. Notera åter att du haft en tanke och återgår till att känna andningen.

När du känner dig lugn inombord så kan du sluta eller fortsätta. Du väljer själv hur länge du skall hålla på. Tänk på att du kanske inte känner ett lugn de första gångerna eller veckorna men tappa inte modet för det. Det gäller bara för dig att verkligen släppa och öppna ditt stängda rum.

Det tog mig 5 veckor att våga släppa upp mitt stängda rum. Vågade inte göra någon övning ifall någon skulle se mig eller se mitt inre. Rädd för att någon skulle se att jag verkligen hade känslor som jag i så många år stängt inom mig och vägrat släppa in någon.