Annons:
Etikett14-självinsikt
Läst 5227 ggr
Mia
1/18/11, 6:10 PM

Hur många identiteter är du?

Det finns en forskning (hittad i Psykologins grunder, 2007) som visar att om självet (vårt jag) bara består av en eller två identiteter, påverkas stora delar av självet av negativa händelser. Dvs, en kvinna som enbart identifierar sig som hustru drabbas hårdare av en skilsmässa än en kvinna som identifierar sig som hustru, mamma och yrkeskvinna.

Så, därför undrar jag hur många olika identiteter du är? Och tror ni att forskningen stämmer? Att man drabbas mycket mer om man bara identifierar sig som t ex hustru?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
Maria
1/18/11, 8:03 PM
#1

Jag kan tänka mig att förr när hemmafruar var mer vanligt så var man just hemmafru och en skilsmässa slog med all säkerhet sönder hela tillvaron.

Idag så är man oftast både mamma, "hemmafru" och yrkesarbetande så man har kanske ett större socialt stöd via arbetskamrater vid en skilsmässa t.ex än en kvinna hade förr. Då hade hon kanske bara andra hemmafruar att umgås med och kanske kände sig extra utsatt och ensam om sin situation.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia
1/18/11, 8:11 PM
#2

Jag är dotter, flickvän, syster, vän, studerande och djurälskare. Det är iallafall dem som jag kommer på i nu läget!

Håller med #1 att om man har flera identiteter så har man därmed ett större socialt kontaktnät som man känner kan hjälpa till vid kriser. Jag tror även att om man har flera identiteter så kanske ens självkänsla ökar eftersom man är bra på flera olika saker. T ex om man tränar så är det en identitet och då är man därmed bra på det osvosv..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Maria
1/18/11, 8:17 PM
#3

Även om min son är vuxen så är jag mamma, jag är min mans fru och bästa vän, jag är syster och svägerska, jag är matte till två katter, jag är en arbetskamrat i en grupp, så det blir en del om man tänker efterFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia
1/18/11, 8:33 PM
#4

#3 Visst blir det en hel del! Men det är ganska kul att se tycker jag, hur många olika roller man identifierar sig med. Sen kan man även fundera på om man beter sig annorlunda beroende på vilken roll man är inne i? Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Maria
1/18/11, 8:45 PM
#5

#4 Jag är mycket tuffare på jobbet än hemma tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia
1/18/11, 9:19 PM
#6

#5 Finns kanske fler skillnader du kan komma på. Jag är annorlunda i sättet jag kommunicerar beroende på om det är min mamma eller vänner..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
Maria
1/19/11, 12:06 AM
#7

Jag är mycket "pjoskigare" med min son än min manFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kerstinjo
1/19/11, 5:00 PM
#8

Jag är många, men ändå bara en.

Jag har  olika roller här i livet, jag är mamma, mormor, hustru, lillasyster, arbetskamrat, vän, granne, matte osv.

Jag vill inte riktigt kalla det "identiteter", utan jag vill byta ut ordet mot "roller".

Jag har hela tiden kvar min grundidentitet, men jag behandlar inte och pratar inte till mina barn, som jag gör med mina arbetskamrater osv.

Det är helt naturligt att uppföra sig olika i olika situationer.

Jag behöver inte vara mamma på mitt jobb. Där är jag arbetskamrat. Mina två barn behandlar inte mig på samma sätt, som de behandlar varandra. De är syskon, utan någon mammaroll till varandra.

Ganska enkelt och naturligt egentligen om ni tänker efter.

Men har man bara en enda roll här i livet, t.ex. att vara hustru, då är risken stor att man tappar bort sig själv någonstans.

Du nämner forskningen Mia, och  jag är övertygad om att forskningen har rätt.

För har du bara en eller två roller i ditt liv och fullkomligt lever dig in i den rollen, så är risken stor att man tappar bort sig själv på vägen.

Det sociala skyddsnätet krymper ju mindre roller du har.

 Kerstin 

 

Mia
1/19/11, 6:10 PM
#9

#8 Var inne i samma tankebanor som dig med att kalla det för roller istället för identiteter. Låter nog lite förvirrande att säga att man har flera olika identiteter.. Då är det nog roller ett bättre ord att använda.

Tror också att forskningen har rätt eftersom det inte är hälsosamt att endast identifiera sig som en roll eller två roller. Att fullständigt leva sig in i den rollen och sedan förlora den är något otroligt traumatiskt och då har den personen ingen att luta sig tillbaka mot eller ta stöd av..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Fridaaaa
1/19/11, 6:27 PM
#10

Jag är med Jag är dotter, flickvän, syster, vän, och djurälskare. Hmm kommer inte på mycket mer?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Skogselva
1/19/11, 10:29 PM
#11

Så intressant.

Hm, jag har aldrig tänkt på det. Jag är med jag, med allt vad det innebär. Jag kommer aldrig förlora mig, vad som än händer.

Ska man nämna något så är jag väl dotter, syster, vän, matte, student, författare, drömmare… men dessa är egenskaper som alla kan förändras och bli oaktuella. Kanske dör mina föräldrar och min bror, kanske tappar jag kontakten med vännerna, katten kanske dör, tids nog kommer jag ta examen och inte längre vara student, kanske ger jag upp min dröm om att bli författare, kanske händer det något så jag slutar drömma…

Så jag vill nog inte identifiera mig själv genom roller - jag vill nog helst bara ta det som det kommer, utan planer och utan specifierade roller.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

kerstinjo
1/19/11, 10:51 PM
#12

#11 Javisst, det är intressant, men sällan något man tänker på.

Du identifierar dig inte själv genom livets olika roller, men rollerna finns där ändå. Antingen du vill eller inte.

Det handlar inte om identitet, utan om de olika rollar vi har i livets gång.

 Kerstin 

 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Skogselva
1/20/11, 6:52 PM
#14

#12 Precis så ser jag det, men jag är inte mindre mig själv bara för att en av mina livsroller skulle råka försvinna. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Mia
1/23/11, 11:00 AM
#15

#14 Intressant! Jag hade nog blivit ganska påverkad om någon av mina roller hade försvunnit även om jag har några stycken..

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Skogselva
1/23/11, 12:01 PM
#16

#15 Jag tror att man är mycket av vad man själv gör sig till. Att vara sig själv är ju också en roll. Flört

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

lillaisa
1/26/11, 11:14 AM
#17

Jag är dotter, syster, kompis, elev, patient, matte och mig själv. Försöker förena alla dessa roller till en och samma person eftersom det är ganska utmattande att växla hela tiden.

/IsaGlad

[Mharya]
1/27/11, 11:05 PM
#18

Jag är Maria, galna Maria och var förr "perfekta Maria". Har byggt upp någon sorts sköld när jag är i skolan och med vissa vänner för att dölja att jag mår dåligt. Eller mådde dåligt, sedan har jag fastnat i den rollen på vissa platser (galna Maria). Men egentligen tänker jag bara att jag är allmänt omogen och vill bara vara vanliga Maria. Trivs såklart bäst som bara vanliga Maria. Var även för ca. 1-2 år sedan "perfekta Maria" på internet, det var min fristad där jag avr prefekt. Men kämpar för att bara kunna vara vanliga Maria jämt.

Har aldrig berättat för andra om dessa indentiteter, men tycker det är dags nu.

Mia
7/27/12, 6:10 PM
#19

Hittade en gammal intressant tråd, putt upp Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Upp till toppen
Annons: