Annons:
Etikett15-självkänsla
Läst 1890 ggr
Mamitaz
2015-08-31 11:54

Dålig självkänsla, hur bryter jag detta?

Jag har haft dålig självkänsla hela mitt liv, jag är 53 nu. Jag har läst böcker, gått emot mina rädslor, tränat på olika sätt med detta, men det blir inget bättre.
Rent kroppsligt tycker jag inte om mej själv, har kämpat med övervikt i många år men lyckas inte gå ner, inte är jag särskilt snygg heller. Men min personlighet tycker jag faktiskt om, bara det att jag har så svårt att tro att nån annan skulle kunna tycka om mej. Jag duger inte åt andra, är min känsla. Det har lett till att jag blivit otroligt isolerad. Jag vågar inte ta kontakt med folk, jag tänker att dom är väl inte intresserad av att prata med mej? Jag vågar inte bjuda hem på fika eller mat, för jag tänker att dom tycker säkert inte om min mat/fika, dom tackar säkert nej. Nån gång har jag trotsat den rädslan och fått nej och då har jag tagit åt mej och trott att det berott på mej, så nästa gång jag tänker att jag kanske skulle ta kontakt tänker jag på hur jobbigt det var när jag fick nej - och så avstår jag. Just nu går jag långtidssjukskriven sen i februari pga av opererad fot, så nu är det ju värre än nånsin! Mamma och syrran har hälsat på nån gång, och en gång i veckan ca har en granne handlat åt mej, annars har jag inte träffat en människa! Jag längtar verkligen efter att få börja jobba igen! (om en månad ca)
Jag behöver verkligen mera umgänge. Jag förstår att jag måste gå emot mina rädslor och bjuda till lite mera själv. Jag behöver också träffa nya människor, men var träffas man såna? Hur gör man? Jag behöver pepp, jag behöver höra hur andra gjort, jag behöver MOD!!

Annons:
Niklas
2015-08-31 12:03
#1

Har du några intressen? Skaffa det annars. Gå kurser och lär dig saker. Där träffar du människor som dessutom delar ditt intresse. Då blir det lättare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

heno
2015-10-16 01:36
#2

Jag är inte snygg heller, det tycker alla om sig själva. Var bor du? Allt beror också på var man bor, bor man i en större stad har man större chans att få en bekräftelse på att man duger, chanserna är mycket större att man finner någon som passar. Så ge inte upp hoppet det finns så mycket att göra. Själv är jag några år äldre än dig o det har gått bra.

Ha det gott mamitaz

Henrique
2015-11-07 00:31
#3

Det behöver nog komma inifrån det där med självkänsla. Jag har läst kay pollacks bok, kan jag välja glädje där det tas upp hur man själv kan välja hur man vill må. Men försök att inte tänka på vad du inte ska göra utan tänk på vad det är du vill och hur du ska nå dit. Har du testat med coachning?

Upp till toppen
Annons: