15. Självkänsla

Dåligt samvete för nytt jobb.

2015-12-10 21:29 #0 av: Anonym

Hej måste få skriva av mig, och höra om jag är ensam om att känna så här, samt vill gärna höra vad andra tycker och tänker.

Så här. Jag är sjuksköterska och jobbar på en vårdavdelning på ett sjukhus. Min lön där jag jobbar är rätt usel när man som jag arbetat i vården i över tio år.

Nu hör till saken att avdelningen jag jobbar på nu bytte jag till i början av året och min intention var att stanna på samma avdelning i flera år framåt. Det var också vad jag talade om vid intervjun och cheferna har nu satsat på mig med kurser mm för att jag ska komma in och ta ett större ansvar på längre sikt med eventuell en chefspost så småningom i framtiden. Jag har alltid lagt stort värde i att vara lojal och det är något jag var noggrann med att lyfta fram när jag sökte den här tjänsten. (som jag sökte internt inom samma sjukhus och verksamhetsområde som jag redan jobbade i)

Men nu är det så att nyexade sjuksköterskor som kommer till avdelningen får samma lön som jag har. Jag tycker det är bra att de pressar upp lönerna, för löneutvecklingen är usel. Men jag känner nu att ska jag själv få någon löneutveckling som jag önskar och kunna spara till en vettig pension behöver jag tjäna mer än jag gör nu. De nya sköterskorna är värda skäliga löner absolut! Men jag känner att jag egentligen är värd mer än det jag har och de får. Men efter sjukhusets policy så får vi knappast några löneökningar som är värda namnet. Själv fick jag en ökning på 400 kr/mån det här året. 

Nu har jag av nyfikenhet inte kunnat låta bli att titta vad för andra jobb det finns runt omkring mig. Sökt ett par mest på skoj för att se vad jag får för svar. På ena stället har jag varit på intervju och blev erbjuden jobb med en löneökning på 9000 kr i månaden.

Det andra jobbet skall jag på intervju för imorgon.