15. Självkänsla

Dåligt samvete för nytt jobb.

2015-12-10 21:29 #0 av: Anonym

Hej måste få skriva av mig, och höra om jag är ensam om att känna så här, samt vill gärna höra vad andra tycker och tänker.

Så här. Jag är sjuksköterska och jobbar på en vårdavdelning på ett sjukhus. Min lön där jag jobbar är rätt usel när man som jag arbetat i vården i över tio år.

Nu hör till saken att avdelningen jag jobbar på nu bytte jag till i början av året och min intention var att stanna på samma avdelning i flera år framåt. Det var också vad jag talade om vid intervjun och cheferna har nu satsat på mig med kurser mm för att jag ska komma in och ta ett större ansvar på längre sikt med eventuell en chefspost så småningom i framtiden. Jag har alltid lagt stort värde i att vara lojal och det är något jag var noggrann med att lyfta fram när jag sökte den här tjänsten. (som jag sökte internt inom samma sjukhus och verksamhetsområde som jag redan jobbade i)

Men nu är det så att nyexade sjuksköterskor som kommer till avdelningen får samma lön som jag har. Jag tycker det är bra att de pressar upp lönerna, för löneutvecklingen är usel. Men jag känner nu att ska jag själv få någon löneutveckling som jag önskar och kunna spara till en vettig pension behöver jag tjäna mer än jag gör nu. De nya sköterskorna är värda skäliga löner absolut! Men jag känner att jag egentligen är värd mer än det jag har och de får. Men efter sjukhusets policy så får vi knappast några löneökningar som är värda namnet. Själv fick jag en ökning på 400 kr/mån det här året. 

Nu har jag av nyfikenhet inte kunnat låta bli att titta vad för andra jobb det finns runt omkring mig. Sökt ett par mest på skoj för att se vad jag får för svar. På ena stället har jag varit på intervju och blev erbjuden jobb med en löneökning på 9000 kr i månaden.

Det andra jobbet skall jag på intervju för imorgon.

Nu har jag fått fruktansvärt dåligt samvete och ångest! Gentemot alla arbetsgivarna. Mina chefer där jag är nu känns det som jag har ljugit för. Jag trivs på avdelningen och skulle gärna stanna där och ta mig an de uppgifter som jag lovat. Men med ett jobberbjudande som detta jag precis fått blir det oerhört svårt att säga nej ändå.

Den arbetsgivaren känner jag också dåligt samvete emot som om jag hade ljugit. När vi talade under intervjun blev det så svårt att säga nej och det känns som att jag redan tackat ja och lovat bort mig till dem fast jag inte vet än om jag verkligen ska anta deras erbjudande.

Det tredje jobbet som jag ska på intervjun för imorgon känns också konstigt nu. Jag är ju inte speciellt intresserad av det egentligen tror jag. Om jag nu inte blir erbjuden samma eller ännu bättre lön och villkor på det stället som det andra. I så fall blir det ännu svårare.

Detta är förstås ett lyxproblem för många att höra, speciellt provocerande för arbetslösa kan jag tänka mig. Men saker är den att i mitt yrke är man inte arbetslös i dagsläget. Istället får man jobba ihjäl sig under dåliga premisser och med arbetstider som sliter ut en både själsligt och kroppsligt.

Hjälp! Varför har jag så låg självkänsla att jag känner skuld för att jag månar om mitt eget liv framför arbetsgivarens bekvämlighet att hitta en ny person till en tjänst?

Eller är jag dum nu och har dåligt samvete med rätta? Jag är ärligt talat orolig för hur min chef skall reagera när och om jag säger upp mig. Hon är samtidigt en av mina närmare vänner och den som rekommenderade mig till tjänsten. Usch!

Är jag dum eller löjlig som har ångest? Hur skulle ni göra i min situation? Ska jag vara kvar på ett trevligt och bra jobb där jag trivs men med dålig lön eller ska jag ta chansen med ett nytt jobb där jag blir erbjuden en mycket mycket högre lön men känna att jag sviker min nuvarande arbetsplats? 

Anmäl
2015-12-10 21:34 #1 av: VildaVittra

Har du pratat med cheferna om att du är missnöjd med din lön? För jag fick erbjudanden om massiva löneförhöjningar när jag började snegla på andra arbeten. 

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2015-12-10 21:36 #2 av: [Daisy-Moa-Elsa]

TS vad du hade för intentioner och talade om då gällde då. Dessa kurser de satsat på dig, har du skrivit under papper på att stanna kvar en viss tid?  Om inte... glöm det.  Du skriver att nuexade får samma lön som dig. Du skriver att du har en lojalitetskänsla mot arbetsgivaren. Det sista finner jag  hedersvärt, för det säger mycket om dig som person.

Men klart du ska ta ett jobb som ger dig mer i lön.  Om det gäller 9.000 kr ( även om innan skatt) är det mycket pengar. Är du tillräckligt intresseant för din nuvarande arbetsgivare så matchar dem det plus plus lite till. Annars ... ta bort ditt samvete och väg för och emot av båda tjänsterna för dig. Du som person ska må bra i ditt val.

Anmäl
2015-12-10 21:38 #3 av: VoxBauers

Byt jobb!

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2015-12-10 21:39 #4 av: Torparmor

Du har inte funderat på vem som sviker vem? Jag tycker dit landsting sviker er som har lång erfarenhet, och att de kan göra det är därför att de litar på att ni är lojala. Jag tycker du ska ta alt 2 om du bedömer att det också är ett trevligt jobb och sluta ha dåligt samvete. 

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl
2015-12-10 21:44 #5 av: TjockaBerta

Sätt dig själv främst.

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2015-12-10 21:49 #6 av: Torparmor

9000 kr mer i månaden är ingen dålig löneökning jämför med 400 kr

Anmäl
2015-12-10 22:43 #7 av: Anonym

#1 och #2 Tror inte att de har möjlighet att erbjuda mig så mycket mer att det kan matcha. Det andra jobbet är en privat vårdgivare och inte som landstinget. Kanske jag kunde få strax över 1000 kr mer i lön men knappast högre än så.

Tack Daisy-Moa-Elsa dina ord gav faktiskt lite tröst. Även om landstinget knappast kan matcha lönen på det privata bolaget. 

Hade jag möjligheten att välja jobb helt fritt med samma goda lön oavsett vilket, skulle jag inte tveka att stanna på min nuvarande arbetsplats. Det privata företaget driver kommunal hemvård och jag känner mig mer hemma på sjukhus som är mer mitt "rätta element".

Anmäl
2015-12-10 22:46 #8 av: VoxBauers

#TS Du kan ju byta jobb ett tag och sen återvända till sjukhus om några år när du fått in mer pengar!

www.voxbauers.weebly.com                                                                  www.cornishrex.se

Anmäl
2015-12-11 08:42 #9 av: Torparmor

Har man arbetat på annat håll och skaffat andra erfarenheter kan man få en bra mycket högre lön när man kommer tillbaka

Anmäl
2015-12-12 18:58 #10 av: flisan708

Följ din magkänsla. Kan hålla med att det inte känns kul när nyutbildade tjänar mer än en själv. Tycker det är bra att lönen för nyutexaminerade gått upp men det är samtidigt inte schysst mot de med längre erfarenhet. Då lämnar man och går vidare och avdelningen förlorar personal med längre erfarenhet. Jag hade nog gjort som dig och bytt. Att byta jobb är enda chansen att få upp sin lön numera.

Anmäl
2015-12-12 21:31 #11 av: Stallmima

Jag hade bytt jobb omedelbums, bara du tycker det nya jobbet är intressant och givande. Som endel ovanför säger så är arbetsgivare inte direkt lojala mot sina anställda som tvärtom. Tycker du ska ta det jobb du gillar  Skrattar  Lycka till!  Blomma

Anmäl
2015-12-12 22:05 #12 av: Anonym

Tack för allt stöd! Hjärta Har fortfarande inte bestämt mig än helt hur jag ska göra. Det nya jobbet lockar med bra lön men känns i övrigt inte riktigt lika inspirerande och mycket annats som saknas, så som att det inte är sjukhusvård t e x. Vi får se... ska prata med gamla cheferna nästa vecka får vi se vad som händer.  

Anmäl
2015-12-13 08:02 #13 av: flisan708

#12 Ta dig ett snack med cheferna men förvänta dig inte så mycket. Känner en som nyligen var i samma situation som dig. Vid samtalet med cheferna sas det att det inte fanns pengar. Då sa hon upp sig. Tjejen som fick jobbet efter henne fick 4500 mer än det den andra tjejen begärde. Då fanns visst pengar, den nyanställda hade mycket kortare erfarenhet än den som sa upp sig. Sånt är så sjukt!!!

Anmäl
2015-12-14 00:22 #14 av: Tjeja

#12 Byt jobb! Lojalitet är bara ett påhitt för att lura anställda till sämmre villkor!

#13 Så sjukt och fel!!! Korkade arbetsgivare de skjuter sig själva i fötterna!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2016-01-23 18:21 #15 av: Flipflopp

Hej!

Jag hoppas du har fått ett nytt jobb nu och högre lön.
Det är du värd!

Du ska inte ha dåligt samvete för att du vill  byta arbetsgivare, det är ofta det snabbaste (och ibland det enda) sättet att få upp sin lön. Många år med låg lön ger också dålig pension, och .. jag kan lova att arbetsgivaren inte kommer att dyka upp särskilt ofta på ålderdommshemmet med tårta och tacka dig för att du varit så lojal i alla år!

Det är inte Landstinget som bestämmer vad din arbetsprestation ska ha för prislapp, det gör marknaden. Och marknaden har just sagt att den arbetsinsats du kan leverera är värd mer.

Så,... ta det jobb du vill ha och känn bara glädje över det faktum att du och dina kunskaper faktiskt är värda den högre lönen de erbjuder dig!  Lycka till!Blomma 

Anmäl
2016-01-23 21:33 #16 av: Anonym

Tack Flipflopp!

Jag har faktiskt tackat ja till en ny tjänst nu och ska säga upp mig på mitt nuvarande jobb nästa vecka. Eller ansöka om tjänstledighet. Börjar nya jobbet i Mars och ser fram emot det.

Jag får en löneförhöjning på nästan 10 tusen/månaden. Ett lönelyft jag bara inte kan säga nej till. 

Ser fram emot att börja mitt nya jobb men kommer sakna mitt nuvarande också där jag trivs väldigt bra och skulle velat vara kvar om lönen hade varit mer skälig.

Tack igen alla som skrivit för ert stöd. Det har faktiskt hjälpt mig att känna mig mer till freds med mitt beslut! Blomma

Anmäl
2016-01-24 00:49 #17 av: Stallmima

#16 Stort GRATTIS till dig som får ett uppsving förhoppningsvis i ditt nya jobb!  Lycka till!  Blomma

Anmäl
2016-01-24 12:19 #18 av: flisan708

#0 Grattis till nya jobbet!!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.