Annons:
Etikett16-övriga-känslor
Läst 2343 ggr
Anonym
Anonym
12/29/15, 10:53 PM

Haft hem folk - har dåligt samvete?

Jag förstår mig inte på mig själv.
Jag har bjudit hem folk, ordnat med mat till alla, städat och gjort rent i flera dagar som förberedelse och vi har verkligen haft jättetrevligt. Alla har gillat maten, skrattat, haft trevligt och allt har varit superbra - precis som man kan hoppas när man umgås ett gäng  goda vänner.

Men nu när de åkt har jag sjukt dåligt samvete.. det känns som att jag gjort något fruktansvärt fel mot mina vänner/besökare och att de aldrig skulle kunna förlåta mig.. Men jag vet inte alls varför!?
Jag känner mg ångestfylld och vill bara bort, iväg från allt..som om jag kunde springa bort och gömma mig från mig själv.

Ändå kan jag inte komma på varför jag skulle göra det… vi har som sagt haft trevligt från början till slut och jag tror att alla upplevde det bra.

Jag umgås sällan med flera personer samtidigt eftersom det tar mycket energi från mig även när det är trevligt. Men jag begriper inte varför jag är så rädd att a gjort något fel…
Om jag nu skulle ha gjort något galet så borde jag ju desutom lita på att de säger ifrån på nåt sätt… Hur ska man annars kunna veta liksom?

Usch… hoppas det går över snart.  Just nu vill jag inte träffa någon mer, nånsin.. fast det är ju dumt för jag gillar ju mina vänner. Känner att jag litar på dem.

Annons:
[strutter]
12/30/15, 12:22 PM
#1

#0
Jag känner igen det där. Jag har också haft den känslan när jag har träffat mina vänner. Att jag liksom har gjort bort mig på nåt vis. Trots att det inte fanns något direkt att ta på. 

Men av någon anledning har jag fått bättre självkänsla, och efter det finns inte den där känslan längre, att jag har gjort eller sagt nåt tokigt. Nu umgås jag mycket lättare och öppnare med mina vänner. 

Jag tänker att kanske du också behöver en starkare självkänsla? 🌺

Anonym
Anonym
12/30/15, 12:40 PM
#2

#1 Ja det behöver jag aldeldes säkert :)
Nu funkar det bra att umgås en-och-en i varje fall, och de gånger jag mått dåligt efteråt så har jag helt enkelt kunnat prata med kompisen och fått bekräftelse (och det är tydligen rätt vanligt med sådana tankar, så vi har kunnat stötta varandra och skrattat lite åt det sen. Liksom "nä, ingen av oss har reagerat negativt på den andre")

Igår hade jag extrem ångest och ville bara fly, men det har lagt sig nu. Jag skrev ett litet inlägg på facebook om vilken trevlig kväll det varit men att jag nu hade den här ångesten - försökte att inte vara alltför melodramatisk utan skämta lite om det - och nästan alla har svarat att de haft jättetrevligt och tyckte att jag skött mig bra. :)  Så det har hjälpt mycket.

Lite jobbigt att behöva bekräftelse sådär, men väldigt trevligt att få det!
Försöker själv komma ihåg att vara positiv och bekräftande mot vänner och bekanta. Det blir ju så lätt att man bara säger ifrån när något inte är bra för det är liksom det man märker. Men sen träffade jag en  viss kompis som helt plötsligt kan säga nåt i stil med ''det där du gjorde då var jättecoolt!" eller ''Ditt hår är så snyggt idag!"  och det liksom öppnade ögonen på hur trevligt det faktiskt är att höra sånt. Att man inte bara tar för givet att personen förstår att man tycker om något den gör eller säger tex.
Så det försöker jag få med mig så gott jag kan, och göra likadant till andra :) Det finns ju ofta så mycket positivt att säga, så man behöver egentligen inte hitta på eller vrida på sanningen utan bara vara lite uppmärksam.

Ebolaa
1/13/16, 9:24 PM
#3

#0 Hej TS!

Låter som att du har en lite låg självkänsla och egenvärde. Jag menar, du har gjort en superfin kväll för dina vänner, gjort allt du kan för att de ska ha en trevlig middag hos dig. Men ändå värderar du din handling lågt, som att du känner att det ändå inte var nog. För det är det verkligen.

Däremot skullu du nog behöva gå till dig själv lite mer, göra saker som du vet att bara du mår bra av, att försöka öka ditt egenvärde. För det verkar vara lite svajjigt i ditt fall. Du ska ju inte behöva prestera helt ofantligt för dina vänner för att de ska tycka om dig. Förstår att du vill städa och göra i ordning och så, men det är ju ditt sällskap som är det viktigaste. Tänk bara på dina egna förväntingar när du är bortbjuden: inte går du runt i knutarna och kollar att de inte har några dammråttor i hörnen eller under soffan, och inte bryr du dig om salladen var lite "sådär". Hajjar du vart jag vill komma med det här ? :)

Ta hand om dig!

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Anonym
Anonym
1/14/16, 9:02 AM
#4

Tack :)
Jo jag förstår, jag brukar tänka så att om jag var i deras ställe hade jag inte brytt mig… sen har jag inte hem folk jättofta så när de kommer vill jag ju ha det fint. Ibland har jag hem en kompis åt gången och då är det lättare att ha halvstökigt…

Förstår inte riktigt det där med att göra saker bara jag mår bra av.. jag gör ju sånt jag trivs med och är ofta ensam. Vilket jag trivs bra med, jag har inga problem med att vara själv. tvärtom är det då jag laddar batterierna :)

Upp till toppen
Annons: