Annons:
Etikett15-självkänsla
Läst 3006 ggr
Anonym_00
3/7/16, 10:15 PM

Värdelös

Min familj säger att jag är fin men aldrig lika mycket som dom säger det till mina storasystrar och dom till varandra. Alla i min klass tycker mina systrar är så HIMLA snygga "hur känns det att höra att dina systrar är snygga men ingen säger att du är snygg" sa en kille i min klass. vad tror du? Det känns helt enkelt som om jag är ett misslyckat barn i en änglafamilj. en annan säger också flera gånger per dag att jag är ful och att ingen kommer älska mig förrän jag är 30. Dessutom är alla mina vänner så snygga och bra på alla möjliga saker medans jag är dålig på allt och då menar jag allt för jag vet seriöst inte en enda bra egenskap jag har. Och grejen är den att jag mådde riktigt bra där ett tag under sportlovet som var då jag var ensam och när jag tittar mig i spegeln kände jag faktiskt att jag var fin och dög och min kropp var fin, mitt ansikte såg rätt okej ut och jag kände mig självsäker för första gången på länge. Men sen så var det första dagen på skolan efter lovet idag och jag drabbades av panik. Jag började skaka och gråta och ville inte fara på morgonen och under skolan så satte jag på leendet men så fort jag kom hem igen började det om. Vad ska jag göra? Är 15 år gammal.

Annons:
Wowy
3/7/16, 10:20 PM
#1

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men ger dig styrkekramar, i alla fall. <3

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

Hoseok
3/7/16, 10:33 PM
#2

Det låter som att du verkligen skulle behöva prata med någon för att försöka lätta på ångesten. Har du tillgång till kurator på skolan eller en ungdomsmottagning i närheten?

[dynamitella]
3/7/16, 10:41 PM
#3

Tänk för guds skull på att utseende är just precis det. Utseende. Ytligt.
Se till att vara en bra och vettig person på insidan så ser du till slut att resten inte spelar någon roll.

Du är inte värdelös. Personen som sa så till dig är det själv. Inte fan säger man till någon annan att de är värdelösa, fula och oälskade.

Jävla människor. Jag avskyr de flesta folk jag kommer i kontakt med, så jag är nog inte den du ska få tips av. Men jag har fått höra samma saker som du hela mitt liv, och ändå sitter jag här med min pojkvän (är 23 nu) och har aldrig varit lyckligare. Hitta dig själv och lär känna vad du vill. Skit i alla andra och lyft bara fram de enstaka personerna som ser dig för den du är. 

Om fler personer beter sig så mot dig så sätt dem på plats en aning och ge dem dåligt samvete. "Vadå, vad fan säger du? Vem är du att bestämma mitt värde som person?". Folk behöver lära sig hyfs.

Kram på dig!

Tjeja
3/7/16, 10:44 PM
#4

Du är verkligen inte värdelös och jag tror knappast på att du är urusel på allt och aldrig kan bli bra på något!

Vet du, det är lätt när man är 15, att tro att utseendet är så himla viktigt. men vet du vad som är mycket viktigare?! Det är att vara smart, bra på något eget, ha egna intressen och vara en rolig och trevlig person.

Och jag lovar, du kan defenitivt lära dig något som du är intresserad av och bli riktigt bra på det! Dessutom kan du vara rolig och trevlig att umgås med, det är helt upp till dig själv vad du väljer att fokusera på.

Om du väljer att titta på sig själv och se vad du saknar, kommer du bli tråkig. men om du istället tittar på andra och se hur du kan få dem att trivas och må bra då blir du trevlig att umgås med!

Och jag lovar! Ingen blir seriöst kär i någon enbart på grund av utseendet. Det är bara ett första intryck som kan väcka intresset. Men en person som är rolig och trevlig att umgås med som man mår bra av att umgås med, den vill man vara med i längden och blir kär i på riktigt.

Så vad den där i din klass säger om att ingen kommer bli kär i dig före 30. Den personen har ingen aning om vad hen talar om! För om hen tror att allt hänger på hur man ser ut. då blir livet väldigt tråkigt och enformigt.

Man vill ju ha roligt eller hur? Har du kul när du känner dig snygg och fin för dig själv?.. det känns förstås bra, men hur roligt är det att ensam vara snygg? Eller umgås med någon som bara bryr sig om sig själv och hur hen ser ut?

Hur vill du att dina kompisar skall vara för att du ska trivas med dem? Vill du att de ska vara supersnygga, titta sig i spegeln jämt och bara prata om sig själva och hur snygga de är eller blir när de har det eller det?

Eller är det roligare att umgås med någon som tycker om att göra något som du också tycker är kul att göra rent konkret? (glo sig själv i spegeln är inte så kul i längden oavsett hur snygg man är) ;)

Kanske gillar du djur? eller någon sport? eller något pyssel? Någon sorts musik eller instrument? eller vad som helst.. vad gillar DU??

Träna dig att bli bra på det DU tycker är kul och hitta kompisar som gillar samma saker och har samma/liknande intressen som du! Då kommer du ha kul och då kommer du att må bättre! Skapa/gör någonting du kan känna dig stolt över!

Och som sagt, tänk på att få dina kompisar runt dig att trivas och må bra och ha roligt när de är med dig, få dem att skratta, peppa och uppmuntra var omtänksam och snäll (inte dumsnäll, du ska inte låta dig utnyttjas det är fel, utan snäll så som man är när tex någon är ledsen och man får den att må bättre).

Det kommer du att komma längre på i livet än någon av dina systrar kan komma på att enbart vara snygga.

Framgång i livet kan underslättas av att vara snygg, ja visst. Men det är inte vad som bestämmer om du ska ha framgång och ha roligt och må bra! Det är du själv som gör genom vad du gör för dig själv och andra!  

KRAM🤗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym_00
3/8/16, 5:21 PM
#5

tack för alla fina ord. 
Om man får klappa sig själv på axeln litegrann så är jag ingen dålig person. Många saker har nog format mig till att jag bryr mig mer om andra än mig själv i längden, likadana är mina systrar, väldigt stöttande och bryr sig om andra, Så min insida är helt okej men i min ålder finns INGET annat inprintat i huvudet än utseende i nog allas hjärnor. Killarna vill ha en tjej med kurvor, bröst, röv och snyggt ansikte - hela paketet! Tjejerna vill ta bilder hela tiden men jag vill aldrig vara med för så fort jag ser oss tillsammans i spegeln eller kameran får jag fnatt och i mitt huvud skriker jag.  Och trots att jag klart och tydligt sagt till killarna och tjejerna att jag INTE vill att dom ska ta kort på mig så gör dom det ändå bara för att retas. Dom somar in på mitt huvud och skrattar. Till och med till bilderna som jag själv kan tycka är helt okej, då blir det ju bara värre när du själv tycker att bilden är helt okej men alla skrattar åt den. Då undrar man ju om man är helt ful och äcklig. En sån sak kan förstöra hela min dag men dom verkar inte förstå det som om mitt nej är ett försök för att få uppmäksamhet. 

Och att säga till dem fukar inte så bra som man kan tro. Våran klass är ett sjukt dåligt rykte för våran skola som för övrigt är väldogt bra. Så skulle jag säga till dem skulle dom nog säga men lägg av. och trots alla mina försök funkar det inte så bra. Dom förstår inte problemet jag har. och jag har gått till en kurrator flera gånger nästan 3 år skulle jag tro men det hjälper inte att någon sitter och nickar åt det jag säger. Jag behöver någon som ger mig instruktioner, något att göra nör jag får tankarna eller när jag känner att livet allmänt är svårt och hjälp att hitta en hobby eller något som hjälper mig ta död på min fritid att tänka. som om inte det var nog har en playboy i min klass lekt med mina känslor medans han håller på med hundra andra och får mig att må dåligt till och från.

Tjeja
3/8/16, 11:15 PM
#6

Skit i playboyhalvgrabben!

Och när folk skrattar åt dina bra kort med är det ju för dem vet att det stör dig att du kom med på kort! Grimasera och gör fula miner när det ska fotas istället och skratta mer än de andra åt hur galna korten blev! Då är det snart inte kul för dem att fota dig då du bara förstör bilderna. Fast först tycker dem säkert att det är kul och tycker du är rolig och skrattar med dig istället för elakt åt dig. Sedan tröttnar dem efter ett tag.

Om någon då säger att du ser ful ut på en sådan bild så är det bara att svara att Ja det är klart det är ju meningen! annars blir det ju inget roligt med bara vanliga tråkiga fejs liksom. 😉

Prova i alla fall får du se.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Anonym_00
3/9/16, 9:46 PM
#7

Tack så mycket för att du tar dig tid åt mig och ger mig tips! Ska verkligen försöka tack så mycket kram på dig :)

Tjeja
3/10/16, 7:35 PM
#8

Du får gärna skriva igen och berätta hur det går! Kan ju alltid erbjuda tips att prova utifrån min egen erfarenhet. Sedan är ju alla olika och tiderna förändras så endel saker ger lite annan effekt idag än för kanske tio år sedan. Men i grunden är vi människor ändå rätt lika och mycket fungerar lika dant idag som på farmors tid. Som hur man kan känna osv t ex. 

Kram på dig!  🤗

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: