Annons:
Etikett13-självhjälp
Läst 2069 ggr
[Morfalum]2
2016-05-11 13:39

Bästa metoden

Hej! 

Jag har haft negativ självkänsla sen jag var barn, troligtvis började det när jag flyttade till en ny stadsdel och blev utfryst i skolan, men jag har på olika sätt tagit en del psykiskt stryk sedan dess och känt mig nedtryckt, påhoppad och överkörd när det ibland kanske har vart med välmening från folk omkring mig. 

Det var först när jag började studera och jobba som jag upplevde att detta var en stark begränsning i mitt liv och jag har fortfarande inte riktigt tagit mig ur det.

Är det någon här som tagit sig ur en ond spiral som kan ge sin bästa ledstjärna för att påminna sig själv om ens värde? 

Vad är den bästa nyckelfrasen eller motiveringen till att stanna på rätt bana?

Annons:
OnlineCores
2016-11-02 19:24
#1

Att kunna stå på egna ben och känna att jag inte är skyldig någon annan något. Det har boostat mitt självförtroende allmänt. Socialt så behöver jag bekräftelse från omgivningen, till exempel att känna att jag kan påverka en situation på något sätt. Jag tror att det är det absolut viktigaste för att få bra självkänsla. Det är bland annat det som är så jobbigt för dem som sitter i fängelset. De sitter där och kan inte göra något åt det.

Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters.

[Rulander]
2016-11-07 14:24
#2

Att få betyda något för en annan person är väldigt välgörande. Man blir varm inombords och stolt över sig själv. Att möte ett leende hos någon som är tacksam hjälper.

Om det finns något du är bra på kan det hjälpa att utveckla det. För min del är det bollsport som har bidragit till mitt självförtroende.

Memorera situationer där du har lyckats ovanligt väl och spela upp dem mentalt om och om igen. (ett kärlekstillfälle, lyckat höskoleprov, klarat körkort, bra på ett prov, fått ett arbete, lyckad redovisning, gjort någon glad, ….)

Upp till toppen
Annons: