Annons:
Etikett15-självkänsla
Läst 3886 ggr
pattern
11/27/16, 9:04 PM

Dålig självkänsla i förhållande

Min självkänsla går upp och ned varje dag. Kan vakna på morgonen och ha världens bästa självförtroende och tycka bra om mig själv för att på eftermiddagen få för mig att jag är sämst i världen och duger ingenting till. Jag har en pojkvän som är den mest stöttande och snällaste någonsin, och jag känner att jag "behöver honom" för att må bra = inte alls bra. Är samtidigt introvert och har ett stort behov av tid ensam vilket gör att jag ibland "skärmar av mig" mot honom eftersom jag blir helt uppslukad av det jag då håller på med. Det tar han illa upp av eftersom han känner sig exkluderad (ibland men inte alltid). Det känns som att jag håller på att förstöra min relation på detta vis, genom att vara upp och ned hela tiden. Behöva honom för att i nästa sekund vilja vara ifred. Varför kan jag inte bara vara "normal", vad det nu är? Vet inte om det bara har med min dåliga självkänsla och göra men mitt sätt att vara beroende av honom känns ändå knutet till det. Är det någon som har något råd?

Annons:
Anonymos
12/2/16, 8:48 AM
#1

Du har inte provat att vara med honom trots du gör någonting samtidigt? Jag och min pojkvän umgås inte heeela tiden, dvs sitter i knäet på varandra, gullar och liknande hela tiden. 😉 Ett exempel är att jag gör något som jag vill, medan han gör något han vill, exv. spelar samtidigt som vi ändå är med varandra.

/Anonymos

2Sirius
3/29/17, 4:09 AM
#2

2 Saker som inte brukar sammarbeta är: *Det fundamentala, det man förstår, vet, har insickt om… Vilket jag tycker det låter som att du har. +++ Och * Det känslomässiga, upplevda, inbilade, som man vet att kanske inte är sant, men det känns så… Bara att veta skillnaden mellan vad som känns, och vad som är, har stor betydelse. Försök prata med din pojkvänn, beskriv hur det "känns" på ett sätt fast du vet att detinte är så… Det låter på dig, som att han skulle kunna förstå det. :) Tycker inte att du låter så onormal heller… Det är mycket vanligt med låg självkänsla och/elr självförtroende. Att sedan många kan spela och dölja det, är en annan sak. Bara att ta på sig utstickande kläder elr en extrem hårfärg/frisyr, kan vara ett sätt att hantera: "- De tittar inte på mig för att JAG, är konstig, utan för att jag HAR Blått och Rosa hår, med Oranga slingor." Vem slänger inte en blick då… Vare sig det ser konstigt elr snyggt ut. Kan ta ett annat exempel, en kvinna som haft ögonen på mig i många år, som jag nu börjat intressera mig för, då jag vet att hon fortfarande är intresserad, och minsta tänkbara vink om att hon skulle tappat intresset, får mig att sjunka i sinnet. Under en vecka hade vi inte hörts av, då hon ringde mig, missade samtalet, ringde upp, och hon trodde att det var någon annan. Innan jag viste ordet av, kom tanken/känslan, har hon börjat tappa intresset och börjat snacka med en annan… Jag hörde hur dumt det lät, men känslan fanns kvar länge… Byggermycket på självkänslan att känna sig beroende av honom, dåligt… Ja, på det viset att om det skulle ta slut, så blir det värre än om du vart mer "självständig". Nu verkar han vad det låter, trivas med den situationen, annars kan ett beroende av någon annans närhet/bekräftelse, vara kvävande. Kanske är det därför du emellanåt vill vara själv, för att träna dig, på att stå " på egna ben". Finns säkert mer jag kunde sagt, men hoppas att detta kan hjälpa dig något :)

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: