Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4956 ggr
Anonym
Anonym
6/12/17, 8:13 PM

Mår så dåligt när jag gör fel/begår misstag :(

Jag mår jättedåligt när jag gör fel. Det kan handla om små skitsaker, som att jag läst en instruktion fel. Jag känner mig så värdelös och korkad för varje litet fel jag gör. Känner också stor skam om någon annan ser mig göra fel och tänker att de måste tro jag är en idiot. :( Nån som känner igen sig? Hur ska man göra för att inte känna så här?

Annons:
Aleya
6/12/17, 8:39 PM
#1

Ja och det berodde på att jag ältade allt som gick fel. Även långt tillbaka i tiden.

Men det som har varit har varit och det går inte att förändra. Så sluta vara hård emot dig själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Blanksteg
6/17/17, 4:53 PM
#2

Om jag gör ett fel som bara berör och påverkar mig så ältar jag inte, men om jag begår ett misstag som påverkar jobbet eller någon annan person så kan jag älta och vara jätteorolig tills det rättas till och tills jag får veta att det är ok. Tror det har att göra med att jag är rädd för vad andra ska tänka om mig, samt för att jag har prestationsångest.  Men jag försöker påminna mig om att jag inte är, och kan inte vara, perfekt, och att det är mänskligt att göra fel. Alla gör det.  Allra oftast går fel att rättas till. Och som Aleya skriver, det som är gjort är gjort. Det är bara onödigt att älta när det inte går att göra ogjort. Men det är lättare sagt än gjort, att låta bli att älta. Du kanske kan försöka engagera dig i något när du börjar älta? Lägga pussel kanske, eller pyssla med något iaf. För att skingra de ältande tankarna.

Annielle
6/18/17, 2:58 PM
#3

Känner igen mig också, men håller med om det som de två andra har skrivit.

Kan även vara bra att varje säga till sig själv : Jag gör så gott jag kan!  speciellt när man börjar "slå" på sig själv, sen kan man ju även fundera på om man faktiskt hade blivit lika fördömande mot någon annan i en sådan situation, jag tror faktiskt inte att du hade tänkt att någon annan vore en korkad värdelös idiot om den råkade göra fel?!? Så varför skulle just DU vara det? 

*Kram*

Var dig själv, det finns redan så många andra.

zakkris
6/24/17, 7:35 AM
#4

Jag är sådan jag med, speciellt när det kommer till jobb eller nya saker med människor jag inte känner. Man går ner sig så förbannat när man gjort fel även om de inte är någon skada skedd. Tyvärr har jag inget svar på hur man ska kunna komma vidare från det då jag fortfarande håller på så.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

SilverRosen
7/13/17, 2:03 PM
#5

Känner igen mig och med övning kan du hjälpa dig själv att må bättre.

Det som hjälpte mig var att betrakta folk och uppmärksamma när och vad de gör fel och se vad deras reaktioner är. På det sättet kan du bevisa för dig själv att alla är människor och vi gör alla fel ibland. 

Jag blir ödmjuk av att se folk göra misstag och jag har lärt mig att reagera mer förstående och milt, istället för ilsket och hätskt. Jag vet att så många inte ens lägger märke till misstag jag gör och jag har försäkrat mig om att jag kan lära av alla misstag. Tänk dig hur många ggr du föll som barn innan du lärde dig att gå? Hade du gett upp hade du aldrig lärt dig. Samma sak gäller genom hela livet, att envist fortsätta och lära sig, våga lära sig. En diamant slipas vackrare för varje fasett, precis så blir människan vackrare av alla lära misstag (stora som små).

Jag läste ett roligt inlägg om en NASA-anställd som råkade välta en mångmiljon-satellit, tror inte att personen sades upp.

Jag är säker på att du är en mycket kapabel och kunnig person, att du måste börja lita på dig själv och att du verkligen kommer att klara av allt som du testar på! Även om du inte kan någonting, men ändå försöker, är det miljoner gånger mer värdefullt än att ljuga om att du kan och bygga upp en falsk bild av dig själv som sedan rasar när sanningen kommer fram.
Folk uppskattar verkligen när man försöker och du kommer nog aldrig att träffa en ödmjuk människa som inte lärt sig av sina misstag!

Jag har också mycket kvar att lära mig, som att inte oroa mig när jag stammar i ett samtal, eller anger fel information på jobb, inte är tillräckligt snabb på huvudräkning eller slår in fel saker i vår kassa. Största lärdomen för mig är egentligen att ta mig tid och att vara mer uppmärksam. =)

smartatjejenmaria1980
11/11/17, 7:12 PM
#6

Vi gör alla fel, hela tiden, det är mänsklig natur. En bra ide är att sänka förväntningarna lite grann.

Annons:
qayza
12/21/17, 11:25 PM
#7

Var inte rädd för att göra misstag! Det är genom våra misstag vi lär oss!
Även om våra misstag kan skapa ångest, skuld och skam - så jobba igenom dessa känslor!
Att inte möta dessa känslor och jobba med dem samt undvika situationer där misstag kan ske är inte att leva; det är en kompromiss!

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Upp till toppen
Annons: