Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4040 ggr
Arcade-Foodie
2017-11-04 03:40

Har svårt att prata inför klass

Jag studerar till lärare och jag har extrem låg självkänsla, utanför skolsammanhang tar jag plats och kan aldrig vara tyst. Jag har svårt med nya människor när det gäller skola då jag har mycket negativt från skolan. Och har en dålig självbild. Att prata inför klass har jag extremt svårt för, även fast jag kan massor och kan ett tal utantill. Så börjar jag stamma och hackar upp mig och glömmer information/fakta men när jag bara pratar för 3 st eller något går det bra. Jag är en extrem blyg person med ingen självkänsla men jag är bra på att spela social när jag vill. och extremt bra på att läsa av andra personer och ser ofta lätt hur andra mår, även fast jag kan spela naiv och vara lite tom i huvudet. Det är den personen många ser och många har visat ha det lätt att öppna sig mot mig och berätta om sina problem, och jag finns alltid där. Spelar ingen roll vilken tid på dygnet. Men min självbild och självkänsla är riktig låg. Finns det något sätt att bättra det, jag utsätter mig ofta för utmaningar och försöker alltid övervinna mina rädslor. Jag vill bli en bra lärare som kan hjälpa elever och motivera dom inom matematik, och hjälpa de som har det svårt inom matte, då jag själv vet hur kämpigt skolan kan vara.

Annons:
smartatjejenmaria1980
2017-11-11 19:11
#1

Jag hade också problem med att tala inför folk när jag var yngre, men sen började jag på vår teater och det gjorde verkligen skillnad. Ta teater lektioner eller dylikt, det kan verkligen hjälpa.

aksaz
2018-01-20 14:22
#2

Ja jag vet hur det är att prata inför folk ,med mig är det att jag har inte svårt att prata ,men när det kommer till turordning liksom presentera sig sitt namn då får jag ångest hjärtklappning mm mm, helvete s kval inför detta, kanske går att träna bort jag vet inte,❤️

aksaz
2018-01-20 14:22
#3
Scintilla
2018-03-17 00:44
#4

"Jag studerar till lärare och jag har extrem låg självkänsla"

Där har du eventuellt svaret.

Vad har du för intressen? Ger du din inre röst rum och eftertanke? Följer du din egen vilja? Tillgodoser du ibland din egen nyfikenhet? :)

Att ge dig själv tid, eftertanke och lyssna på ditt inre tror jag eventuellt kan hjälpa dig med den låga självkänslan! Och sedan att du redan utmanar dig själv med olika saker är jättebra. 

Jag blev så nervös vid en redovisning i skolan när jag redovisade för hela klassen i ett grupprum att jag kände: om jag sa ett ord till så skulle jag börja gråta. Jag hade nyligen klippt mig och kände mig inte alls bekväm i situationen. Jag var extremt medveten över att alla blickar var riktade mot mig vilket blev jobbigt. Dessutom hade jag inte förberett mig så bra inför presentationen vilket också skapade osäkerheter.

Sen ett fåtal månader senare när jag redovisade i ett mindre grupprum för strax under 10 pers så gick det som smör. Har aldrig gått så bra förut, ever. Blev inte ens nervös. Och det gjorde mig väldigt glad! Jag kände mig mer trygg och självsäker i mig själv och var väl förberedd med vad jag skulle säga. Jag tog det lugnt och tog allt i min egen takt, jag gjorde helt enkelt som jag själv ville göra.

(Tidigare så brukade jag alltid skratta av nervositet och ta skydd genom att läsa på mitt papper så gott jag kan.) Så jag hoppas att det håller i sig för mig och tror definitivt att det finns en najs lösning för dig med, du kanske helt enkelt bara underskattar dig själv. ;)

(Ibland är det svårt att inse att man är bättre än vad man vågar tro! :D )

Upp till toppen
Annons: