Annons:
Etikett16-övriga-känslor
Läst 2730 ggr
MeMyself&I
2018-01-11 15:27

Hur kan man bli självsäkrare i sitt utseende?

Enda sedan jag började komma i puberteten då jag var kring 12 år tills nu, 10 år senare då jag är 22, har jag alltid fått höra att jag ser så ung/liten ut från alla möjliga människor. Till och med min familj och släkt 😮

Jag har alltid haft väldigt nätt kropp, alltid varit väldigt smal och jag fick aldrig riktigt några kurvor (trots att jag väntade och väntade under hela tonåren). Men har alltid varit lång, 172 cm sedan jag var 15 år. Avundades alla tjejer som såg äldre ut och hade former.

När jag var 13 fick jag höra att jag såg ut som en 10-åring och när jag var 15 trodde många jag berättade det för inte ens på mig. Och så där fortsatte det hela tiden. Senast igår trodde en tjej, som var lika gammal som jag på mitt nya jobb, att jag var kring 16-17 år och hade praktik. Alla busschaufförer föreslår att jag ska köpa barnbiljett. Har till och med blivit raggad på av en 16årig kille som trodde jag var i hans ålder! Gör nästan ont varje gång någon påpekar det och jag måste berätta att jag är född år 1996, särskilt när jag berättar det för någon yngre eller samma ålder som ser mycket äldre ut än mig. Jag kunde stå ut med att se ung ut när jag var tonåring och gick i skolan men nu när jag är 22 är det inte roligt alls att nästan alla tror jag är typ 16-17. (För grejen är ju att jag faktiskt ser EXAKT ut som jag gjorde i ettan på gymnasiet så kan ju som inte anklaga de som säger det heller men ja…) Vill kunna jobba och träffa nya människor m.m. och inte må dåligt över mitt utseende. Har så dålig självkänsla och självförtroende ändå så det spär ju bara på det liksom… Vill kunna känna mig och bli behandlad som en vuxen!

Skäms över att jag ser så ung ut fast det är så himla fjantigt!! Finns många andra sidor hos mig själv jag är nöjd och stolt över. Varför ska jag ens bry mig?? Vet att det är ett OTROLIGT i-landsproblem, vet att det finns så mycket jag borde vara tacksam för istället osv.. men känner att jag behöver få skriva av mig lite och höra om någon av er känner igen er eller har nåt tips på hur jag kan tänka? Vore såå skönt att sluta bry mig och inte ta åt mig av andras kommentarer!

Är så glad att dessa ifokus-sidor finns! ❤️

Annons:
VeilofElysium
2018-01-11 16:58
#1

Tycker inte att du behöver skämmas och att se ung ut kommer du har fördel med när du är äldre. Jag är snart 28 och de flesta som inte känner mig tror att jag är 18-19, det är förstås tills dess att jag öppnar käften och berättar att jag pluggat 7,5 år på universitetet etc.  Jag är ändå storbystad, breda höfter etc. men har lite av ett babyface särskilt utan smink. Tyckte att det var skitjobbigt för ett par år sedan men har växt ifrån det, min självkänsla är också väldigt till och från så det är ju lättare sagt än gjort definitivt. 

Säger bara att du är inte ensam om de känslorna <3

MeMyself&I
2018-01-11 17:39
#2

#1
Tack för svaret och att du också delar med dig! 🙂

Skönt att höra att jag inte är ensam om det (samtidigt som det inte är skönt att du känt så såklart!) Och att man kan växa ifrån sig det.
och precis som du säger, så är det nog en fördel när man blir över 30 typ. Då vill man plötsligt se ung igen som det verkar som, haha!

Arcade-Foodie
2018-01-18 15:20
#3

Du behöver inte skämmas jag själv blir behandlad så och jag utnyttjar det när jag åker tåg men min stora syster som är nästan 40 år måste fortfarande visa leg att hon är över 18 år och för henne är det bara en rolig sak som är en del av henne. Vet hur jobbigt det är när folk säger emot en och tror man är yngre än vad man är men det är inget man kan göra något åt det. Själv är jag snart 21 år :3

Maria
2018-01-18 15:28
#4

Jag är numera 55 år och ser ut som min ålder 😃men jag har däremot innan i många år alltid sett väldigt ung ut.

Jag har varit smal och tanig och när jag fick min son så var jag nyss fyllda 22 år så det var ju en helt normal ålder. Jag vet inte hur många gånger som han togs för min lillebror och det var jobbigt då tyckte jag medan idag kan jag tänka  tillbaka och skratta åt det.

Han och jag åkte i flera år till Grekland på restresor när han var i senare tonåren fram till 20 ungefär och han fick förklara många gånger att jag var hans mamma. Han tyckte det var pinsamt när de tog oss för ett par.😃

Försök att inte bry dig utan försök hellre se det komiska i det hela. Det är ju inte ditt fel utan snarare andra som borde skämmas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

qayza
2018-01-20 11:20
#5

Här är ett några förslag till mantran/affirmationer/positiva tankar:

"Jag är inte perfekt, och det är okej."

"Jag är oberoende av andras tyck och tänk om mig."

"Min kropp är helt okej. Den har sina skavanker, men jag accepterar att det är såhär jag ser ut."

Hoppas det kan hjälpa. 🙂

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Granja Del Toro
2018-04-12 20:35
#6

Jag är 40 och folk tror att jag är 18 till 20 år gammal i mitt utseende! Tycker det är både smickrande och roligt🙂

Stjärnor Host Of Stjärnor

BlommaArabiska Fullblod | EkologisktBlomma

Annons:
Dioramabyggare
2018-04-19 23:19
#7

Jag hade nästan ingen självkänsla alls fram till dess att jag var i början av tonåren, men då förstod jag hur "sedd och bekräftad"jag ändå faktiskt varit sedan flera år, och det gjorde att jag mer och mer började "gå mina egna vägar" utan att "snegla" så mycket på vad andra tyckte och tänkte om mig, och om de olika livsval jag gjorde,

Upp till toppen
Annons: