Annons:
Etikett15-självkänsla
Läst 3397 ggr
VeilofElysium
2018-03-31 02:20

Prokastrinering

Hej, jag ska försöka hålla mig kort men jag har väldigt mycket problem med prokastrinering. Jag skjuter på saker exakt hela tiden  och jag bara inte kan ta mig ur det även om jag ens försöker. Jag lider av kronisk trötthet också som jag fått veta delvis är kopplad till min hypotyreos så även om jag bestämmer mig för något finns inte orken där. Jag blir så extremt besviken på mig själv och jag vet inte vad jag ska göra. Vill helst inte gå till psyk eftersom att vårdköerna är skylånga och jag inte vad jag vet är svårt deprimerad. Någon som har tips på hur man kan sluta med detta beteende? Jag är rädd att min sambo ska lämna mig vilket jag tror han redan antytt på eftersom att min prokastrinering gör att min livskvalitet inte är som bra som det skulle kunna vara.

Annons:
JRSN
2019-02-21 03:11
#1

Prokrastrinera nu, skjut inte upp det! Nej, skämt åsido, att skjuta upp saker och ting handlar inte, som man skulle kunna tro, om en rädsla att misslyckas. Prokrastrinering innefattar snarare en rädsla att lyckas. För om man fullbordar sina projekt och lyckas med det man företar sig, då ökar ju givetvis förväntningarna på en. Det är med andra ord "tryggare" att misslyckas, då har man inga krav på sig längre. Det "blåser på toppen", den som fullbordar sina åtaganden drar till sig uppmärksamhet. Att stå i rampljuset är läskigt, men om man klarar av det så har man vuxit något som människa. 🌺

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Sindri
2019-05-08 00:27
#2

Prokrastrinering kan hänga ihop med annat. Jag tycker du skall söka hjälp. Ring 1177 - de har inte bara koll på fysiska sjukdomar och vart man skall vända sig.
Det finns knep och tips, men olika strategier passar olika människor. 
Ta den hjälp som finns att få - jag förstår att du mår jättedåligt över det här.

Skogsväsen
2019-07-01 11:18
#3

Jag tittade på denna förut, fast en  kortare version, och den tyckte jag var intressant samtidigt som att det var lite humor inbakat: [youtube] (öppnas i nytt fönster)

Den kanske kan hjälpa dig :) Och jag hoppas du blir sams med din hypotyreos. Det låter som att det är allvarligt för dig då du även mår dåligt på grund av detta så jag är glad över att du skrev  här - det betyder att du inte skjuter upp utan faktiskt försöker göra något åt saken! :)

En sak som jag tycker är positiv är att du verkar vara väldigt medveten om din situation och dina förutsättningar. För mig kan det hjälpa ibland att skriva ner mina tankar eller göra listor, kanske göra om samma lista flera gånger i veckan eller så- för att påminna mig själv om vad jag vill och motivera mig själv till att fortsätta framåt i livet.

Och en sak som jag har märkt hos mig själv under den senaste tiden är att jag verkligen bara vill göra en sak i taget. Förut gillade jag att ha flera bollar i luften men inte längre. Jag vill göra en  sak åt gången och då försöka ge den saken all min koncentrationsförmåga och kraft- för att sedan avsluta den och därmed påbörja nästa "grej". Sedan försöker jag belöna mig själv när jag har klarat av saker.

Jag tror det är bra att lägga lite extra fokus på de sakerna du har klarat av. Du kanske kan börja med att bädda din säng på morgonen om du inte redan gör det. Det ger ju en känsla av att ha klarat av något och lite extra motivation. :) Fick det tipset från en "Inspirational speech" på youtube. :)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Upp till toppen
Annons: