Annons:
Etikett15-självkänsla
Läst 1427 ggr
Lina.s_02
4/12/18, 7:29 PM

Socialt

Jag är 16 år fungerar jätte bra i grupp med personer, vi snackar, har kul och allt flyter på bra. Men så fort jag är själv med någon så är det som om allt ”försvinner” eller vad man ska säga, det blir nu framtvingade diskussioner bara för att slippa pinsamm tystnad och det blir inte alls lika roligt…snarare tvärtom. Det här stör mig för det gör så att jag aldrig kommer personer riktigt nära, jag har liksom ingen ”bästis” som jag kan berätta allt för, för jag kommer aldrig någon så nära… Någon som känner likadant eller någon som vet vad jag kan göra för att bli mer självsäker när man bara är två som hänger?

Annons:
Novelia
4/28/18, 2:03 PM
#1

Jag är precis likadan! Detta har bekymrat mig tidigare men har ändrat uppfattning nu. Man behöver inte ha flera nära vänner. Du kommer att finna någon du klickar med, ibland måste man plöja många trista samtal innan den rätta vännen kliver in i livet. Var dig själv och acceptera den du är så hittar du fortare andra som kan känna sig bekväm i ditt sällskap. Ta vara på din sociala egenskap i grupp, den är bra att ha😊

I have no sympathy for people without empathy

Scintilla
4/28/18, 4:48 PM
#2

[Boo, allt jag skrev försvann :( ]

Men jag är precis tvärt om! Jag har mycket lättare för att umgås med andra solo än i grupp. Älskar t.ex. att gå runt och snacka med en kompis. Och har inte heller någon bästa vän för närvarande, men har vänner som jag kan prata om olika saker med vilket jag uppskattar massor.

När jag umgås med andra i grupp så hamnar jag ofta efter/bakom när vi ska gå någonstans och jag upplever att jag sällan har något gemensamt i de samtalsämnena som dyker upp och därför inte riktigt kan delta i dem mer än att ha reaktioner. När jag sedan själv ska säga något så händer det ofta att ingen hör vad jag säger, vilket var jobbigt till en början men nu skakar jag bara av mig det.

Så aa, det är inte lätt det här med vänskap och att vara social alltid. Jag tror att jag gillar att prata om ämnen som är mer "djupa", så som känslor och tyckanden. Tycker det är mindre intressant/jag är mindre insatt i samtalsämnen om t.ex. bilar, kändisar, klubbar, politiska partier osv. 

Så för att prata med någon one on one så gillar jag personligen att fråga  vad en annan person kanske tycker om något av mina egna intressen, t.ex. musik, anime, djur, fotografi osv. och hitta något samtalsämne om det. Eller något som jag kanske nyligen läst eller funderat på och vill reflektera över och kanske bolla lite om det med någon annan. Men något jag verkligen tycker om att prata med andra om är saker som jag vill göra i framtiden som då också kan vara aktuellt för oss båda. Men jag är nog lite så som person att jag har rätt så mycket framtidsfokus emellan åt. Och något som alltid fungerar enligt mig är väder och mat.

Annars tycker jag det ofta bara blir så att jag och min vän babblar på och går runt och det är lätt att vara mig själv och skämta och trivas i sällskapet. Det är inte samma problematik för mig att få någonting jag vill säga som när jag umgås med flera. Men kanske har att göra med att jag inte har något riktigt "stabilt" gäng som har samma intressen som mig. :)

Vet inte om det ger några tips men förhoppningsvis något som kanske kan hjälpa dig. :)

Upp till toppen
Annons: