Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2108 ggr
Scintilla
8/5/18, 2:07 AM

Vad är dålig självkänsla?

Vill inte gå och lägga mig riktigt än så tänkte att jag kunde skriva ett litet inlägg här såhär mitt inne på kvällskvisten (läs: efter midnatt).

Vad är dålig självkänsla? Är det ett dåligt självförtroende? Att man ser ner på sig själv? (nervärdering: "Jag kan inte… Jag är sämst… Jag klarar inte av… Jag är inte bra på…") Eller är det att man har svårt att känna vad man vill, känner eller tycker?

Jag har tittat en del på olika youtube videos och några av dessa är videos om narcissism för att jag har svårt att förstå/greppa om vad det faktiskt är. Och som jag förstår det så är det lite som att "jag är bäst, felfri, alla andra är sämre än mig" och att de saknar lite empati och skuldkänslor och allt vad det innebär (men inte helt?). Att de bara har sina egna mål och karriärer i sikte och struntar i vilka "lik" de kliver över för att nå dit. Om de gör saker för andra så är det för sin egna vinning och de kan ha utstrålning och karisma.

Jag funderar lite på ifall narcissism är tvärt om för dålig självkänsla (självförtroende?)

[Narcissism vs. dålig självkänsla/självförtroende]
Jag är bäst! vs. jag är sämst.
Jag ska bli chef över det största företaget inom IT! vs. Jag vet inte om jag skulle klara av att arbeta med IT support, jag kanske inte kan tillräckligt mycket.
Om jag anordnar det här, så är du skyldig mig en tjänst i framtiden. vs. Vad bra det kändes att hjälpa min arbetskamrat .
Hela världen får plats i min hand! - Jag är liten och obetydlig i denna stora värld…

Det är helt okej om ni inte håller med mig eller vad som. Det här är bara lite tankar som har ploppat upp i mitt huvud och jag hoppas du som läser förstod! :D

Annons:
[11:11]
9/1/18, 3:21 PM
#1

Hej, Scintilla. Jag vill bara säga att du har helt rätt.

Sjuttan
9/3/18, 10:30 PM
#2

Självkänsla är om du tror på att DU är bra och att DU duger. Dålig självkänsla, då tror man inte på sitt eget värde. Självförtroende är om man vet att DET MAN GÖR är bra. Man kan ha bra självförtroende i sitt arbete och vet att man kan sitt jobb o gör ett bra jobb. Dåligt självförtroende är alltså motsatsen. Narcissism är om man ÄLSKAR SIG SJÄLV över allt annat och inte kan älska andra.. Har man både dåligt självförtroende och dålig självkänsla så mår man inte bra. Ett sätt att ta itu med dålig självkänsla kan vara, att gå i terapi att hitta kurser i självkännedom. Det kan vara veckoslutskurser eller några sommarveckor på en kursgård. Självförtroende kan man ha om man är välutbildad, har tillräcklig praktik eller träning i det som man uträttar. Hoppas att det klarnar lite beträffande de här begreppen.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[11:11]
9/4/18, 2:22 PM
#3

Sjuttan - Jag kommer ifrån en narcissistisk bakgrund och tar det som en förolämpning när du säger att narcissister inte kan älska andra.

Jag var kär i en kvinna för längesen, hon var min värld. Men hon var tvärtemot mig. Hon hade dålig självkänsla/förtroende. Jag kunde aldrig säga att hon var vacker, för att då tyckte hon bara att jag ljög. Jag försökte i flera år att bevisa för henne hur mycket jag älskade henne. Men hon kunde inte förstå. Jag var "jägaren" och hon var "flyktingen" till slut så orkade jag inte med henne. Så jag lämnade henne. Nu är hon tillsammans med en man som misshandlar henne varje dag. Hon kom tillbaka till mig och grät. Jag sade som det var. Lämna honom. Men hon kunde inte förstå hur jag kunde föreslå något så fruktansvärt. Så hon sprang iväg till sina väninnor och grät hos dem istället. Då fick jag nog… och bröt kontakten med henne helt.

Därför tänker jag såhär. Om en narcissist inte kan älska andra, hur kan då en med dålig självkänsla/förtroende älska andra, när den inte ens kan älska sig själv?

Narcissism och dålig självkänsla/förtroende är båda en personlighetsstörning som bör behandlas.

En narcissists livsläxa är att lära sig älska andra medans en med dålig självkänsla/förtroende behöver lära sig att älska sig själv.

Det ska alltid vara mitt i mellan, aldrig för bra eller för dålig.

Sjuttan
9/4/18, 9:18 PM
#4

Synd om du blir förolämpad, men dessa fakta är inget som jag har hittat på. Den bakgrund du tänker på kanske inte var så fullständigt narcissistisk? Inte vet jag. Sedan hjälper det tyvärr inte alltid att veta hur man SKA vara - få människor lyckas vara perfekta. Det var ju synd då att jag besvarade den fråga som du ställde.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[11:11]
9/5/18, 10:55 PM
#5

Min pappa är narcissist och min mamma har dålig självkänsla/förtroende. Jag är tyvärr min pappas son men jag växte upp med min mamma som är väldigt känslig och att se henne gråta krossade mitt hjärta, så tack vare henne har jag utvecklats som människa.

Jag tror också att det är tack vare mamma som jag faller för kvinnor som har dålig självkänsla/förtroende. Jag vill beskydda dem.. som jag beskyddar henne.

Men den här kvinnan som jag älskade har verkligen lärt mig en läxa, att hitta någon i min egna storlek.

Scintilla
7/8/19, 10:39 PM
#6

#1 tack 11:11! :)

#2 tack för klargöringen, jag ska se om jag kan  hitta några kurser. Håller på att arbeta med min självkänsla och mitt självförtroende och jag tror det går åt rätt håll men känner att jag inte riktigt är i mål än. :)

#3 Oj vad hemskt. :( Om någon säger att jag är fin/vacker så har jag haft svårt att ta emot komplimangen. Typ "borstar bort det" mentalt. Nu när jag själv känner mig vacker så kan jag lättare ta emot sådana ord och uppskatta dem. :)

Bra frågeställning: "Om en narcissist inte kan älska andra, hur kan då en med dålig självkänsla/förtroende älska andra, när den inte ens kan älska sig själv?"

#4 ja jag tror det kan finnas olika grader av narcissism, precis som att det finns olika grader av dålig självkänsla och självförtroende. Mitt har t.ex. varit dåligt men finns dem som har ännu sämre.

#5 Jag brukar också tänka i banorna, vad min lite sämre självkänsla/självförtroende grundar sig i? Är det pga. mina föräldrar? Mig själv? Skolan? Problem omkring mig? 

Försöker röra mig framåt i varje fall och utvecklas. Jag vill bli starkare och jag känner att jag är på rätt väg :)

Annons:
Sjuttan
7/9/19, 6:24 PM
#7

Absolut Scintilla. Absolut att självkänslan varierar i styrka. Även under livet. Narcissism har jag ingen erfarenhet av, men bristande självkänsla har jag kämpat med hela mitt liv. Kombinerat med depression som jag medicinerat för hela livet. Jag tror att det är vanligast att problemet uppstår i barndomen p gr av en eller båda föräldrarnas sätt att vara mot sitt barn. Helt omedvetet, det handlar inte om någon avsiktlig elakhet. Föräldern har själv haft dåliga erfarenheter. Tänk efter vad kärlek och respekt innebär. Brist på detta kan vara orsaken till svag självkänsla. Jag brukar säga att det skapar "värstingar och anorektiker" Det kan t.o.m skapa ett inre hat som får personer att begå våldsbrott. I min närhet fanns en man som blev mördare - han sköt sig själv efteråt. Det är förstås bara när det är extremfall. Men så illa kan det faktiskt gå, så visst är dålig/bristande självkänsla olika stark. Som du beskriver - så klarar man inte att ta emot en komplimang. Har man dålig självkänsla söker man efter kärlek och bekräftelse. Svag självkänsla är väldigt vanlig bland människor i vårt samhälle. Det innebär att vi inte är bra på relationer ex. Visst utvecklas vi - hela tiden. Att gå i samtalsterapi är ett sätt att komma vidare. Hoppas du förstår något av det jag skriver, skulle behöva skriva massa sidor för att delge mina erfarenheter och därmed förvärvad kunskap och bli tydligare. Bra illustration till detta är dagens Sommarprogram. Tisdag 9 juli av Carina Bergfält, journalist som kommer från mina trakter. MYCKET gripande och hörvärt. Rekommenderas.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Scintilla
7/10/19, 9:32 AM
#8

#7 Åh.. Hoppas du mår bättre nu. ❤️ Ja jag har också funderat på om det är hur föräldrarna varit under uppväxten som kan orsaka det. Och precis som du skriver så känns det som att det är något som går i ett omedvetet "arv". Att barnen sedan uppför sig likadant mot sina egna barn, omedvetet. Men jag vet inte, det kanske är det + DNA/personliga egenskaper.

Tror det gäller att medvetet bryta denna loop, frågan är hur.

Jag har själv fokuserat rätt så mycket på att förstå kärlek och känna kärlek under den senaste tiden och har lagt desto mindre tid på respekt. Tack för att du nämner detta! :)

Åh.. Ja det låter trovärdigt att avsaknaden av kärlek kan innebära dessa sorgliga konsekvenser. 

Jag uppskattar ditt svar Sjuttan :) Finns det något sätt att hitta gårdagens sommarprogram? Vad heter det? Finns det på youtube?

Sjuttan
7/10/19, 2:28 PM
#9

Det finns på Sveriges Radio på internet. Kanske på Fb också men det känner jag inte till. Kolla om du du hittar det. Annars ska jag rota fram lite mer uppgifter. Du verkar sååå medveten så du kommer att klara det här fint. Kram.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Scintilla
7/10/19, 8:35 PM
#10

#9 jag tror jag hittade den! :)

Här

Jag hoppas det ❤️Kram!

Sjuttan
7/11/19, 9:35 AM
#11

Jaaaa precis. Förutom all "terror" hon berättar om, kommer till sist hennes beskrivning av hur hon skadats i sin förmåga att knyta an till andra människor. Verkligen intressant. Den här tjejen har gjort något ofattbart, som klarat sig och som vunnit så människors beundran.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Scintilla
7/11/19, 9:34 PM
#12

#11 ja vilken kvinna!Jag hade dålig koncentration i slutet men tog mig igenom hela. Hoppas hon fortsätter att utvecklas, hon har gjort så mycket. :)

Sjuttan
7/12/19, 9:36 AM
#13

Ja verkligen. Hon har satt sig i mitt hjärta. 💟

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Upp till toppen
Annons: