Annons:
Etikett14-självinsikt
Läst 710 ggr
Magnuzk
10/13/18, 9:57 AM

Är våra val den vi är?

Igår hade jag en intressant diskussion som har fått mig att reflektera över frågan i rubriken, är våra val den vi är? Jag skrev ett längre inlägg igår på Personlig utveckling, med lite mer bakgrund. Här är samma inlägg i en kortare variant. Jag gör korkade saker, men gör det mig till en korkad person? Den här diskussionen har fått mig att reflektera över frågorna "är vi våra val, definierar dessa oss som person? Är vad vi är, vem vi är?" Om vi tar bort allt vad vi är, alla våra val som gör oss till vad vi är och gör, har vi då kvar en kärna, essensen som är den vi är? Vad är kvar i kärnan, vad är essensen hos en mänska? I pärmen på min vällästa The Prophet har jag skrivit en replik från en film som lyder ungefär "vad krävs det? Vad krävs det för att ändra essensen hos en man?" Jag tyckte att det var en intressant fråga och passade väl in i mitt liv på den tiden.

Annons:
JRSN
1/6/19, 2:20 AM
#1

Ja, åtminstone är våra val den vi blir. Vi formas ju långsamt till en personlighet som vi kan vara mer eller mindre tillfreds med. Men det är aldrig försent att ändra kurs i livet. Även om vi har gått ner oss ordentligt eller fastnat i beroenden och dåliga sociala sammanhang så har vi fortfarande vår fria vilja. Begreppet "nåd" är intressant. Det innebär att Gud/Universum stryker ett streck över våra tidigare misstag, om vi bara är uppriktigt beredda att slå in på en ny väg.

Människans inre kärna anser jag personligen är 'själen', en outplånlig gudomlig gnista som kan karrakteriseras som "den som varsebliver". Själen följer med oss i livstid efter livstid. Men personligheten förändras ständigt, vi är inte samma personer som barn, som tonåringar, som medelålders eller som gamla, även om vi kanske vill tro det. Många är rädda för att t.ex. gå i terapi, för de tror att personligheten kan förändras. Det gör den ju men i regel till det bättre. Vår innersta kärna förblir det den alltid varit.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Upp till toppen
Annons: