Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett09-positivt-negativt
Läst 1479 ggr
Ove555
8

Prestige?

Prestige. Hur viktigt är det? Vad tycker ni man ska tåla och inte tåla när man diskuterar, hur högt får ribban ligga?

Hur tycker ni man ska hantera situvationen om man tycker någon är retfull, eller försöker provocera en, och liknande kommentarer?

Är det inte så, att ett av de lättaste sätten att bli osams är att diskutera med folk som inte har samma åsikt som man har själv?

Jag ställer de här frågorna här för jag tycker det har med självkänsla att göra.

[Tuulikki]
11

Det var en knepig fråga. Eller ja, jag vet vad jag tycker men inte hur jag ska få ner det i skrift.

Kort och gott tycker jag att man behandlar andra så som man själv vill bli behandlad. Alltså spelar det ingen roll om någon kallar mig något dumt, jag tycker inte om det och säger därför inte likadant tillbaka. Istället låter jag bli att svara eller svarar på ett moget sätt utan att låta mig provoceras. Man ska ju inte mata trollen👍

Ove555
6

#1 Jo, men om någon har missuppfattat en, och sen skriver en kommentar om en efter hans eller hennes tolkning som är helt felaktig.

Är det inte bäst då att skriva en kommentar och dementera det falska påståendet?

[Tuulikki]
5

Nja, det beror väl på situationen. Jag är i alla fall sådan att så länge jag vet vem jag är och vad jag menar så spelar det inte alltid så stor roll vad andra tror eller tycker om mig. 

Det är mänskligt att tolka fel samt missuppfatta. Särskilt i skrift är det svårt att läsa in sociala koder, ironi, sarkasm och liknande. Vissa misstolkar helt enkelt med flit och vänder på vad man säger men de personerna behöver man ju inte lägga ner mer tid på, det är ju bara slöseri på ork :)

Ove555
0

#3 Tack för det! Jag tycker det var ett bra svar.

[Tuulikki]
1

#4 Tack, vad bra :)