Utbränd
Hej! Ber om ursäkt i förväg för lång text.
Just nu är jag inne i en lång, jobbig period där jag tampas med utbrändhet. Till största del grundar det sig i att jag inte mår bra på mitt jobb. Tristessen är enorm. I andra hand handlar det om min låga självkänsla. Jag har insett det mer och mer, tillsammans med att den låga självkänslan gjort sig starkare. Jag klankar ner på mig själv jämt och ständigt, och jag försöker verkligen att övertala mig själv att jag inte är dålig, men jag köper inte min egen "lögn". Jag är ju smart nog att förstå att jag inte är sämst, men känslan ligger så djupt i kroppen att det inte funkar att försöka intala mig själv annat. Det handlar om prestation i träning, tävling, hemma, med min sambo, i arbetet, att jag inte är "superwoman". Jag vet ju att det inte går att uppnå, men ändå vill man ta mig fan ändå försöka… Och tror att alla andra är det.
I alla fall så har detta lett till att jag fått symptom av att jag är utbränd, och det har varit väldigt illa ganska länge, men ännu mera nu. Jag sover jämt dåligt, och sedan flera månader tillbaka har jag haft jobbiga "betydelselösa" drömmar som verkar hålla mig halvvaken hela natten. Jag är lättväckt och har svårt att somna/vakna. Känner mig aldrig utvilad. Mina muskler är helt utmattade. Nu har jag bestämt mig för att ta en träningspaus, vilket jag haft i två veckor nu och musklerna känns fortfarande helt slut varje dag, som om jag haft hårdträning dagen innan. Min aptit har varit fruktansvärt dålig de senaste två veckorna. Jag är aldrig sugen på mat. Jag kan vara hungrig, men doften och ibland tanken på mat gör att jag inte vill ha något. Jag får alltid i mig något varje dag, men mina matvanor har gått från nyttigt och ordentlig, till onyttigt och alldeles för lite.
Mitt minne sviker mig ofta, och ja, jag kan väl rabbla symptomen utan större verkan egentligen. Min fråga till er är hur jag ska vända på detta? Jag har skapat lösningar, som t.ex. att jag snart ska sluta på jobb, jag har snart körkort i hand och träningen är pausad för att bli av med den prestationsstressen för tillfället. Men ändå sitter jag med spontan hjärtklappning utan att jag vet riktigt varför. Jag tror att min största hjälp kan vara en ökad självkänsla. Vad har ni för tips? Hur ska jag vända mina tankar, hur ska jag tänka? Vad ska jag göra när ångesten drar över mig? Jag har försökt få läkartid men av olika anledningar har jag inte kunnat gå. Förutom samtal, vad tror ni en läkare hade kunnat göra för mig?
Nu kanske jag är och vinglar i fel forum, men med tanke på att en stor del av min stress ligger i min självkänsla så tänkte jag att det kunde vara rätt ändå.
Har ni några nyckeltips? Tankar?
Tack!!
Hej Kim har precis som du varit ångestfylld, många rädslor hindrade mig att uppnå det jag ville. Så jag kontaktade en kvinna på personlig utveckling här och hennes namn är Gitte Laserow? Hon har en Distanskursen som hjälpte mig oerhört mycket då jag bar på en sorg och behövde omprogrammera mitt undermedvetna dvs tankarna. Föreslår att du skriver till henne. Mitt liv ändrades drastiskt på 3 månader. livet leker nu så lycka till på vägen.