Han har dålig självkänsla
Jag läste nyss en väldigt bra artikel som fanns hos er (4 tecken på låg självkänsla). Jag har tänkt innan på att min fästman verkar ha låg självkänsla. Jag har också lagt märke till dessa saker som stod i artikeln. Men jag har aldrig fattat att de var ihopkopplade. Det gick upp ett ljus för mig. Tack! :)
Nu undrar jag hur jag som partner ska agera mot honom. Jag ser mig själv som ganska stark och trygg. Jag är ärlig och rakt på sak. Detta gör att vi kanske krockar iband. Jag tänker främst på dessa saker:
- Jag kan också bli irriterad på saker ibland. En grej kan vara att det är ostädat. Egentligen är jag ju irriterad på att det inte ser bra ut och det beror lika mycket på mig. ”Det är stökigt här hemma”, kan jag säga. Han går ofta direkt i självförsvar i dessa situationer eller har väldigt mycket ursäkter.
Vad ska jag säga när han tror att kritiken är riktad mot honom som person?
- Han gör ofta saker som jag ber honom om. Jag menar väldigt enkla saker. Jag har fått kritik för att jag inte alla gånger gör det åt honom. Jag förstod det inte först men jag har en aning om att han kanske inte hämtar vatten av snällhet (misstolka rätt) utan av rädsla för att jag inte ska vara nöjd med honom? Jag har påpekat flera gånger att han får säga nej och att jag verkligen inte kommer att bli arg på honom om han gör det.
Ska jag sluta be honom göra liknande saker eller gör jag honom bara en björntjänst då?
- Ibland berättar han om konflikter som uppstått. Han frågar ofta mig om råd och jag kan bara referera till vad jag själv skulle gjort (stått på mig, sagt ifrån, ignorera, prata med…). Jag själv behöver ett "skärp dig och sluta nojja" medan han verkar vara mer i behov av "jag tycker så synd om dig".
Vad är bäst att säga?
- Jag undrar också hur jag ska göra med saker som han inte tycker att han får beröm för. T ex har han sagt att jag aldrig berömmer honom för hans mat. Jag är själv helt ointresserad av matlagning men säger att jag uppskattar att han gör maten och att maten är god när vi sitter till bords (för jag tycker ju det).
Borde jag berömma ännu mer? Hur? Jag vet inte riktigt vad mer jag kan säga än det jag tycker. Om jag inte gillar maten säger jag inget om han inte direkt frågar "Ja, men den kanske var lite salt. Men potatisen var god". Är det bättre med en vit lögn?
- Sedan är det ett värre problem. Jag, han och hans mor har legat i konflikt. Den har handlat om att jag har vissa gränser som hon inte respekterar. Tillslut har jag stått på mig så pass mycket/länge att hon tog ut hela sin irritation på honom genom bestraffning istället för att bara gnälla och prata skit om mig till honom.
Jag blev väldigt frustrerad och ringde till henne för att lösa konflikten. Jag berättade för henne att jag önskade att hon kunde respektera mig och om hon blir irriterad på mig, så ska hon ringa till mig och prata istället för till min fästman. Jag fick höra väldigt mycket av henne som sårade mig och i den situationen (en nära person till min fästman) kände jag att om jag agerar som jag skulle gjort med någon annan skulle samtalet göra mer skada än nytta. Jag fick dra tillbaka mina gränser något och hon ringde glatt till min fästman och agerade (vad han sa) som om hon hade "vunnit". Han blev också mycket arg när jag berättade vad hon hade sagt till mig. Han vågar inte stå upp mot henne eftersom hon blir så ”sårad, besviken och ledsen” om han inte gör som hon säger.
Nu undrar jag vilken roll jag ska ha i denna situation? De få gånger som han faktiskt har sagt ifrån blir hon jättearg och tycker att det är jag som har lurat i honom att säga så, fast jag inte alls har det. Jag får skulden för saker som jag inte alls har med att göra. Jag vill inte bli hans vakt men samtidigt blir jag så himla arg när hon inte lyssnar på honom. Vad är bäst att göra?
Hoppas ni orkar läsa. Jag fick så många frågor när jag förstod vad det handlade om. :)
Oj, tycker spontant att det låter som hans låga självkänsla kan bero på sin mor. För med sådant med mig hemifrån, skulle jag heller inte våga ställa krav på min partner. :/
Jag har inga bra råd, men tycker du var modig som ringde hans mor och faktiskt försökte reda ut det, istället för att kräva att han skulle 'fixa' det.
Jag tycker inte du ska känna behov att "ljuga" och ge osanna komplimanger osv. Oavsett om det är menat att hjälpa tror jag att halv-sanningar skadar mer än dom hjälper (iallafall i mitt eget fall :/).
Men kanske försöka att komma ihåg att berömma honom på något han verkligen är bra på, någon liten grej varje dag? Som, "tack att du lagade mat igen, du är bäst."
Jag vet att få höra något sånt skulle betyda mycket för mig. Även om maten i fråga kanske inte var så god. (Var alltid den som fixade mat, fastän jag ogillar att laga mat x) ).
Jag har också funderat väldigt mycket på det men jag har inte vågat ta upp det. Det är nog ett känsligt ämne.. =/
Jag ska absolut försöka säga de bra tankarna om honom och samtidigt vara ärlig.
Ibland tänker man ju saker som man inte säger, så ja, att komma ihåg var ett bra tips. 😉
Tror du får reda upp för honom att konflikter har ingenting med han som person att göra. Du kan förklara vad det är du älskar hos honom och att du inte klankar på honom som person då ni hamnar i konflikt och det är inte din mening att få honom att må dåligt och det finns ingen anledning att må dåligt över det heller för det förändrar ju inte vad du känner för honom och vad du tycker om hos honom.
Hänger du med vad jag menar? "Du är jätteduktig på att laga mat, älskar din matlagning. Men din matlagning gör inte dig till den du är, det är en sak du är väldigt duktig på. Du är underbar för den DU är! Den människa jag föll för! Den som är snäll, omtänksam, (osv, vad du nu föll för och älskar hos honom).
Du kan även säga att du hoppas han vet att även om du och hans mor är i konflikt så är det inte hans fel. Osäkra människor har en förmåga att fastna i varför allt som är fel i världen är deras fel och då är det lät att ramla ned i depressions och ångestgropen. Jag vet, jag har gjort det misstaget själv.
Hoppas det löser sig! :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack för tipsen. :)
Ja, jag hänger absolut med på vad du menar. Jag har pratat lite med honom om hans självkänsla. Han sa att han var ledsen för att det blivit fel i våra konflikter. Jag sa då att han inte skulle be om ursäkt eftersom jag inte har förstått detta innan och att det är lika mycket mitt fel att det blir fel ibland.
Vi pratar ibland om konflikten med hans mor. Det är svårt att veta hur han förhåller sig till den. Han ger inte så tydliga svar. :P
Jag har förklarat varför jag är arg på henne och att det inte har med honom att göra, att jag inte är arg på honom. Jag har sagt att jag förstår att han tycker det är svårt och jobbigt. Jag kanske ska förklara en gång till att jag inte tycker han gör fel utan att jag bara är bitter på att konflikten inte gick att lösa.
Vad roligt att du gillade artikeln och att du nu förstår lite mer, det är alltid skönt när pusselbitarna faller på plats. 🙂
Du skrev "”Det är stökigt här hemma”, kan jag säga. Han går ofta direkt i självförsvar i dessa situationer eller har väldigt mycket ursäkter."
Jag tänker spontant att du istället kan tänka på att säga "JAG tycker det är stökigt här hemma." För då är det något som DU tycker och då kanske han har lättare att ta det till sig. Om man säger att "det är stökigt här hemma" så kanske personen tror att den personen stökar ner en massa, inte hjälper till hemma tillräckligt osv. Men om man säger "jag tycker" istället så kanske det kan hjälpa?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Nu är denna tråd lite av det äldre slaget, men jag vill tipsa TS om en bok jag tror kan göra susen. Egentligen vill jag nog tipsa ALLA om att läsa den. Boken heter Kärlekens Fem Språk och är skriven av Gary Chapman. Den boken kan nog svara på en hel del frågor…
LÄS DEN!!!
#6 Jag har läst den. 😉
Vi har även läst en bok som heter 7 gyllene regler (eller något sådan) också mycket bra bok.
Lite uppdatering:
Min fästman och jag har pratat om detta mycket. Han har läst mer om det för att förstå sig själv på ett bättre sätt. Han kan fortfarande bli upprörd och ta saker på fel sätt ibland. Men ofta kommer han och talar om för mig att han tog det på fel sätt. Han brukar säga "Jag tog det som att du sa X men du sa egentligen Y. Då borde jag också ta det du sa på sättet Y och inte "tolka" det som X." 🙂
Jag har också börjat märka att han säger ifrån mer. Både till mig men också till andra personer (vänner, arbetskamrater). Han berättade häromdagen att han försovit sig och att han var jättenervös när han åkte till jobbet för att alla skulle vara arga på honom. När han kom till jobbet var ingen arg och de skrattade mest åt det och sa att det händer alla någon gång. Han sa att han stannar hemma ifrån jobbet när han försovit sig eftersom han trott att alla kommer bli arga på honom och att de kommer se honom som en dålig person. Det förvånar honom att ingen tar så illa upp som han brukar förvänta sig. Säger han ifrån brukar det inte vara några konstigheter.
I och med att han säger ifrån mer och säger rakt ut vad han tycker känns det (för mig) som att han blivit lite tryggare i sig själv. Han ser också på sin dåliga självkänsa som något lite mer konkret, tror jag. Han är mer medveten om det och bara det är ju ett steg på vägen.
Jag är jättestolt över honom. 😃
Vad härligt att höra! Då går det verkligen framåt 🙂
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.