Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett12-självförtroende
Läst 1861 ggr
[Holly92]
0

Fobi

Jag har en fobi jag verkligen skulle behöva bli av med alltså.. 

Och det är att ringa någonstans. Till vänner och sånt går bra. Men till andra saker som doktorn, arbetsförmedlingen, till företag för att söka praktikplats, m.m går knappt. Jag är väldigt pratglad med de ja känner och träffar jag på folk så pratar jag. Men att ringa till nån sån är knappt genomförbart. Jag skulle ringa ett ställe för en praktikplats idag. Tog telefon kl 12 och satt och försökte peppa mig själv att våga ringa ända tills kl blev 4 och det var för sent. Jag mår skit dåligt över det här och jag önskar att jag var en sån som bara kunde babbla på och kunna prata sig in hos någon. Jag tror det har med att jag själv inte gillar min röst, och speciellt inte hur den låter genom telefon. Och sen tycker jag att jag låter tillgjort och överdrivet trevlig när jag pratar. Men kan ju inte mycke gärna ha öronproppar i liksom -.- Någon som har några tips på hur man som lättast får bort denna fobi?

ManU77
1

Jag säger som den brittiske affärsmannen Richard Branson… Skrew it, let´s do it! Han har också skrivit en bok med en titeln.

Lia
1

Jag tror vi lider av samma åkomma - social fobi. Jag kommer mig aldrig för att göra saker då det helt enkelt inte går. Redovisning, läkarbesök, arbeten - inte en chans! Men det handlar om att ta en sak i taget. Det lättaste först. Så jag började med att hälsa på alla busschaufförer! Jättejobbigt för några år sen, men nu är det en vanesak. Och eftersom jag hela tiden måste till olika läkare, så är jag illa tvungen att lära mig att göra det. Och till slut har jag blivit bra på det med.

Men att ringa och redovisa… Det tar fortfarande emot. Jag kan rekommendera en psykolog. Det känns inte alls som att man sitter hos en främling, och samtidigt får man hjälp!

Lycka till

isafisa
0

Jag har samma telefon-problem, och förut sket jag i att göra saker för att jag inte kunde ringa och boka etc. En annan sak som jag fortfarande inte kan göra är att köra i en drive-in..

Det jag gjort är att göra stödpunkter för vad jag ska prata om, speciellt första hälsningsfrasen skrev jag ned ordagrant först.

Nu när jag kommit en bit slår jag snabbt numret och trycker på "ring", och sen får det gå som det går. :) 

Men det viktigaste är ju att ta det ett steg i taget och sen efteråt ha känslan av att "det där var ju inga problem", och sen komma ihåg det nästa gång :)

Niiinah92
1

Har social fobi och telefon-problem. Fick alltid mina föräldrar att ringa när jag bodde hemma, om inte de gjorde det blev det inte av, jag kunde helt enkelt inte. Sen jag flyttade hemifrån har jag blivit så illa tvungen att ringa några gånger men då har det tagit dagar innan jag lyckats. Jag blev av med alla mina julsaker från min barndom pga att jag helt enkelt inte vågade ringa runt och leta efter dem, det ångrar jag djupt nu.

Går just nu hos en KBT-terapeut på skolhälsan, hoppas hon kan hjälpa mig med telefon-problematiken oxå. 

Dock tror jag enda lösningen är att utsätta sig för det regelbundet tills det känns bra. I början kan man skriva upp flera stödfrasen som kan tänkas komma upp i samtalet innan man ringer så man är förberedd och har något att stödja sig mot.