Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett: 01-allmänt
Läst 992 ggr
vargar
0

Vad skall jag göra?

Jag har alltid hjälpt alla andra men jag har svårt att be om hjälp själv. Jag har varit sjuk under en lång tid och tappat vänner. Känner mig övergiven. Vill vara en i centrum vill vara omtyckt. Ingen ringer mig om vi skall ta en fika det ringer mig om det krisar sig och vill ha hjälp av mig. Det verkar som mitt beteende har smittat av sig till min dotter. Jag blev så ledsen när hon berättade vad hon önskade sig av tomten att få ha en riktig vän. Utåt sätt ser våran familj ut att ha det bra. Min sambo har massor med vänner…

MerenwenC
1

Frågan är ju om det rör sig om utnyttjning, alltså att dem ringer dig bara för att kunna fråga dig om råd, är det så du menar? Det är alltså det enda dem verkar vilja ha av dig?

Jag är säker på att dem tycker om dig, annars hade dem förmodligen inte ringt och bett dig om hjälp, för man vill ju inte ha hjälp av någon man inte tycker om, eller hur?

Har du tänkt på att kanske va med i någon slags aktivitet? Eller kanske du kan försöka skapa något vänskapsband med någon av din sambos vänner? Du kan ju fråga han ifall han kan bjuda hem dem på fika någon dag, eller att ni hittar på något tillsammans. 

Du kanske borde jobba upp din självkänsla innan du knyter några riktiga vänskapsband, för jag kan tänka mig att din självkänsla sänkts när du vart sjuk och du skrev ju att du tappat vänner p.g.a det så det är ju troligtvis självkänslan då som fått dig att tappa kontakten med dem. Att du känner dig övergiven förstår jag verkligen, men försök tänka dig detta från deras perspektiv. 

Känner du att du inte får den hjälpen du behöver här på internet så rekommenderar jag en psykolog. Där kan du få mycket tips, speciellt om självkänsla! 

Med handen på hjärtan, jag hoppas att jag hjälpte dig, om det inte var mycket så åtminstone lite. 

Kram ❤️

Förresten, jag förstår att du vill ha vägledning men jag tror på att man själv är den enda som vet vad som är bäst för en, så tycker egentligen att du ska "lyssna på ditt hjärta" och gå efter vad du tycker är rätt/hur du känner och försök prata med någon närstående som till exempel din sambo om detta, om du nu känner att det är en bra idé förstås. Jag tänker såhär, att man har inte en sambo bara för att leva tillsammans och just go with the flow, utan jag tror på att man ska verkligen ta väl hand om varandra när man är partners och att man har varandra just för att prata om såna jobbiga saker.Men du har ju såklart egna åsikter om det hela och jag vet inte vad du tycker om det ovanstående. 

Alla är olika, och din sambo är med dig för att han älskar dig, så försök prata med honom.