Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett08-personliga-berättelser
Läst 1151 ggr
[limitedZ]
0

Ett likes-mönster

Hej. Måste få skriva av mig lite och hoppas på att någon av er vet hur jag kan gå till väga för att fixa det här…

Det är så att jag är en kvinna med en relativt välbesökt blogg, en instagram med över 3000 följare, jag får all kärlek och uppmärksamhet både hemifrån och utifrån. Grejen är den att så fort jag känner att jag uppnått något, som nya läsare, nya följare eller något annat så dyker det upp något annat jag börjar klanka ner på mig själv på. Som jag inte duger inom. Till exempel att jag borde fått fler likes på den där bilden jämfört med mina antal följare, att den där tjejen fick fler likes än mig på hennes bild fastän hon har kanske 1000 färre följare än jag, att jag borde ha fler läsare på min blogg pga jag bloggat så länge, att fler borde vilja kommentera då jag faktiskt postar relevanta saker, ständigt jämför med mig andra och om att jag inte är lika snygg, inte lika speciell trots att jag är attraktiv och att jag har många följare bl.a pga detta. Jag blir galen, och bara en liten sak som att någon liknande min stil fått fler likes trots att jag har fler läsare kan göra mig deppig en halv dag. Det handlar inte om att jag tycker att jag förtjänar lika många eller fler likes, utan om att jag BORDE ha fler likes för jag har FLER läsare eller följare, har hållt på LÄNGRE eller vad det än är jag bestämmer mig för.

Det här låter så störtlöjligt så att jag skäms, samtidigt som jag tror det är rätt vanligt att man hamnar i en sån här fälla. Men vad kan jag göra? Det funkar inte med att bara bestämma sig för att "jag duger", för det tycker jag aldrig. Jag ska alltid vara värst, nå ut till flest, vara snyggast eller åtminstone lika snygg, uppdatera och posta mest bilder. Men i slutändan är jag ändå inte nöjd, för det finns alltid någon jag tycker är bättre och som jag hellre skulle vilja likna. Det känns så j*vla dumt av mig då jag faktiskt är väldigt uppmärksammad på internet, men att detta ändå fortsätter. Mina krav på mig själv är att jag ska vara så j*vla högt upp vid det här laget, välbesökt, väl-likead, allt, men det är jag inte och det är jag kass för. 

En vanlig tanke är också att jag önskar att jag bara blev likead, läst, uppmärksammad utan något jobb för det som jag anser att alla andra blir. Kanske hamnar på en tjej som utåt sett inte verkar ha gjort någonting, utan följare har bara hittat till henne och avgudar henne, medans jag sitter där och vet allt slit jag lagt ner för att bli sedd eller vad man ska säga. Jag känner mig inte äkta då det känns som att andra bara blir uppmärksammade för deras naturlighet eller naturliga begåvning inom ämnet. Det är äkta det jag postar eller den jag är, men i och med att jag ändå behövt kämpa lite för att synas blir jag så avundsjuk på de som bara glider iväg på ett bananskal typ. Tjorvig text, men hoppas det är förståbart.