Presentationer
Här är det tänkt att ni ska skriva en liten rad om er själva, helt enkelt presentera er så att vi kan lära känna varandra lite
Ni bestämmer själva hur mycket/lite ni vill skriva och vad.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
- Redigerat 2021-04-19 13:54 av Niklas
Jag heter Mia och är Sajtvärd för Självkänsla.Ifokus! Jag är en pigg och positiv tjej på 18 år, fyller 19 nu i december. Har precis flyttat ifrån Skåne och tryggheten hemma till en ny stad i Blekinge för att studera på högskolan. Jag är väldigt ambitiös, positiv och brinner för att hjälpa människor och förstå människors beteenden och liknande. Jag vill gärna se mig som en person som har lätt för att lyssna, förstå och hjälpa
Mina intressen ligger i att läsa böcker, kolla på filmer - helst skräckfilmer, att få vara med familj, vänner och min pojkvän, djur ligger mig väldigt varmt om hjärtat och att få vara här och driva min sajt som jag hoppas kommer bli en bra mötesplats!
Marion heter jag och är 41 år. Jag har två tonårsdöttrar och en hund och en pojkvän. Bor i Västmanland.
Jag är Sajtvärd för tonåringar i fokus och svamp i fokus. Tycker detta var ett bra forum, så jag blev medlem direkt här.
Mina intressen är att resa, måla, skriva, fotografera, djur och natur, vänner, musik, inredning och allt som är kreativt.
Jag heter Maria och är 15 år. Jag bor i Östergötland med mina föräldrar, en syster, en bror, en hund och två råttor. Jag är väldigt tacksam för den här sidan eftersom jag har världens sämsta självkänsla även om jag kan verka väldigt glad. Men just nu försöker jag bygga upp den så jag blir super självsäker för det kommer jag må bättre av.
Mina intressen är hundar och jag hjälper även till på en hundkennel ibland efter skolan. Mina intressen kan man väl säga är det mesta som har med kreativitet o göra; rita, fotografera, skriva, hålla på med cernitlera, scrapbooking m.m. I framtiden ska jag försöka komma in på estetiska programmet.
Ja, det var väl lite om mig. Ni får gärna skriva privat meddelande till mig om ni vill veta mer! :)
Mitt namn är Johanna Sarkar. Jag är 17 år och bosatt i Skåne med mamma&pappa, en yngre bror och en yngre syster. Går andra året på gymnasiet, medieprogrammet inriktning fotografisk bild.
På fritiden är mitt största intresse fotografering. Jag har fotat i tre år och det är det jag vill hålla på med i framtiden. Under hösten/våren ska jag starta företag som fotograf!
Annars umgås jag mycket med mina älskade vänner och lyssnar på musik, favoritbandet är Muse. Håller även på med mycket fotoredigering och webdesign, samt bloggar på [s h o n a l i]
Johanna - Instagram
Jaha då. Jag heter Amanda Bäck 18 (19 i november). Kommer från katrineholm i Södermanland men bor för tillfället i Lomma i Skåne då jag ska försöka genomgå en 3 årig högskoleutbildning som nog är lite blandade känslor :) Går Trädgårdsingengör inriktning odling.
Är bok, katt och pyssel fanatiker! Älskar att läsa! tar stor del av mitt liv kan amn nog säga^^
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Jag är Mastre (Marie i det civila), född -68 och har kommit ganska långt i att återfinna min självkänsla, men har fortfarande en bit att gå. Jag tycker om att utvecklas på alla plan, och är intresserad av psykologi och näraliggande ämnen.
Jag bor i Nederländerna sedan några år tillbaka och har en dotter på 8 år. Två katter finns också i huset. Och man kan nästan säga att jag samlar på böcker.
Jag heter Anna och jag befinner mig mitt i livet kan man säga. Tycker om att diskutera diverse intressanta ämnen, som just denna sajt verkar handla om.
Sin självkänsla är viktigt att jobba med, och det är nog ett evighetsgöra tror jag. Det kan ta sin lilla tid. men det går! 
Kul att läsa era presentationer, hoppas fler vågar sig på att presentera sig! 
hej jag heter Ida och jag är 14 år:)
Jag har länge försökt få min självkänsla på top men när ja väl lyckas så sänker nån den ner till botten;)
Jag är då en vanlig tonårstjej som är bosatt i örebro. Det har hänt mycket i mitt liv och därför lider jag nu av ångest och depressioner. En person har gjort så att mitt självförtroende var kasst. Ett tag ville jag inte ens gå ut, men jag bygger sakta men säkert upp det och jag kan nu ta kort på mig själv. Det har jag inte kunnat göra innan då jag haft sånt dåligt självförtroende.
Har två hästar och tre katter, samt en kanin. Älskar att sjunga men ingen annan än min mamma har hört mig då jag inte vågar sjunga inför någon. Älskar att röra på mig, lyssna på peppande musik och vara med kompisar. Det är sånt som gör att jag klarar av en dag trotts min ångest. :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Heter Nina, är 28 år och bor med min dotter i Eskilstuna.
Blev "sysslolös" för 1 år sen eller mer och då blev jag först deprimerad sen fick jag ångest.
Nu började jag skolan igen för 3 veckor sedan och mår mkt bättre, men vill bättra på min självkänsla i sociala situationer.
Hej jag heter Isa och är Medarbetare på Tarot. En tjej/tant på 54 år med glimten i ögat, och en ibland något bisarr humor.
Försöker se det positiva och roliga i tillvaron. Fyra vuxna barn, och fyra än så länge fyra barnbarn.
Har nog med åren kommit ganska långt i min självkännedom. Ju äldre man blir desto mindre tar man åt sig av andras omdömen och tyckande. Man accepterar sig själv som man är mer.Jobbar tvåskift inom plastindustrin.
Kram Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
#1. Är det på BTH du pluggar?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#13 Det är det! Pluggar du också där kanske?
#14. Nix, bor i andra delen av Sverige, men gör lite arbeten åt dem då och då. 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#15 Jaså okej, det lät ju spännande! 

Hej är 52 årig "tjej" som är ständigt på väg med personlig utveckling och andligt sökande. Mina lite vanligare intressen är djur och natur. Har 2 hästar en hund en kanin. har två vuxna söner, ett litet barnbarn. Självkänsla verkar vara ett ämne man aldrig kan få för mycket av.
Hej!
Jag är Sisa och Medarbetare på Livskvalitèt. Tycker att detta med självkänsla är ett intressant ämne…dessutom hittar jag många kända ansikten härinne, så detta kan ju inte vara annat, än ett härligt ställe att vara på…
Ser fram emot att få prata och diskutera med er…och att läsa era trådar!
Kramisar från mej 
Lena heter jag 54 år Mor till 5vuxna barn o mormor till två barnbarn.Hittade er Nu för en stund sedan…
självkänsla!!ja vad är det???
jag är nog lite av eremit. Tycker inte om att umgås med människor som jag inte väljer själv…
Känner mig obekväm .O det har väl med självkänslan o göra. Lite sent o börja arbeta med den nu kanske…
ja lite om mig.
Här i datan o i livet så säger jag vad jag Tycker o inte vad folk vill höra.
På både gott o ont..
Så önskar jag Dig lycka till med sajten.
Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.
Hej, jag heter Mia och bor i Småland. Till vardags är jag student och läser just nu kurser i hälsopedagogik i Halmstad. Tidigare har jag läst mig till en kandidatexamen i psykologi.
Vad glad jag blev när jag såg att den här sajten om självkänsla har kommit till. Det är ett intressant och viktigt ämne
Jag är 23 år och har precis påbörjat sista terminen på utbildning till lärare i grundskolans tidigare år. Jag brinner för frågor om fysisk, mental och själslig hälsa och välmående. Självkänsla är en viktig del och har vi en låg sådan ställer det till mycket i livet och man kan gå med en diffus känsla av att inte duga fast man inte vet varför.
Jag intresserar mig oerhört för andra människor och strävar alltid efter förståelse och medmänsklighet i möten med andra. Tidigare har min egen låga självkänsla ställt till det och jag har i perioder trott att jag inte gillar människor eller inte trivs tillsammans med andra. Allteftersom jag stärkt min självkänsla och börjat tycka om mig själv har jag emellertid också lärt mig att tycka om andra och att hantera konflikter och pressade situationer på ett konstruktivt sätt.

Hej jag heter Jenny och är 26 år gammal. Jag har en positiv grundsyn men livet har varit hårt så jag har stängt av mina känslor emellanåt. Min självkänsla är nog inte den bästa, jag nöjer mig ofta och tror att jag inte e värd mer.
Jag älskar djur och har 3 katter och 3 ödlor här hemma. Utan mina katter hade jag gått under för längesen.
Jag jobbar som undersköterska i en larmgrupp och jag trivs jätte bra även om min magkatarr inte håller med alltid..
Jag älskar att lyssna på musik och tillhör den gruppen som inte tycker om tystnaden.
Jag är singel o det e just i dejtandet som tankarna jag duger bara till…. och jag är inte värd mer..dyker upp
Hej jag heter Helena och är 41år. Min självkänsla är körd i botten. Har aldrig haft nån stabil grund att stå på. Inte fått chansen att bygga upp nån. Kaotisk uppväxt förstörde den chansen. Jag tror aldrig att de är försent att bygga upp nån. Känner mig vilsen. Har gått i terapi i åtta år utan att ta nåra steg framåt. Har blivit steg bakåt istället.
De jag söker är hur bygger man upp sin självkänsla? Hoppas jag kan hitta råd och tips på hur man börjar. För som sagt jag känner mig vilsen.

Hej! Är också ny här..
Och är väl mitt i livet ungefär… eller i alla fall borde vara.. om man tittar på min ålder…
Men har ett förfärligt misslyckat liv bakom mig, med många fina möjligheter som jag lyckats sabbotera den ena efter den andra! 
Det är svårt att hålla uppe någon självkänsla då när man ständigt
liksom är längst ner på skalan fast man har slitit och kämpat som
vilken annan "skötsam medborgare" som helst. Allt elände i mitt liv är enbart mitt eget fel och jag kan inte skylla på någon! Alla mina försök till att skaffa mig en vettig utbildning, jobb, relationer - både vad gäller vänner och kärlek, familj osv…
idag är jag medelålders, ofrivilligt barnlös, sjukskriven (eller rättare sagt utförsäkrad) Försöker studera, arbetslös, nu mera fet, ful och allmänt nedgången. För att inte tala om alla människor i min väg som jag har lyckats ställa till en massa onödigt elände och besvär för med.
HUR ska jag lyckas bygga upp någon bra självkänsla igen???
Om jag vore 20 skulle jag ha livet framför mig, men just nu är allt
jag önskar i livet försent, eller snart för sent…. förutom fysiskt
står jag och stampar på samma praktiska livsnivå som en 20-årig student… fast jag är för gammal och sliten för att vara student och ha någon framtid… :(
Helst av allt skulle jag vilja trycka på reset och börja om mitt liv igen, åtminstonne 20 år bakåt i tiden!
Jag vill ha min ungdom tillbaka, fast med insikten om att ta tillfället i akt och inte tro att man har åratal på sig att hitta rätt i livet.
Hej rore kallas jag,,,
Jag brukar kika in då och då ibland skriver jag,, ibland läser jag,,
Självkänsla är någonting som jag tidigare i livet trodde att andra människor hade full rätt till att känna/äga/ha,,
Medans jag själv kämpade med att hålla mina olika masker på plats,,för jag visste inte vad självkänsla var.
I dag tycker jag faktiskt att jag duger precis som jag är.
Hej. Detta är en viktig sida tycker jag
Med åren har jag fått en ganska god självkännedom och mitt självförtroende är numera bra men så har det inte alltid varit
Jag arbetar med människor och föredrar att inte ha ett för stort umgänge privat. Det räcker med alla "möten" på arbetet.
Jag har varit tillsammans med min man i 30 år och vi har en vuxen son och två hemmaboende katter
Jag är otroligt nöjd med mitt liv (förutom en allvarligare krämpa jag väntar besked om behandling för) Jag är en stor optimist och det gör att det mesta oftast inte känns så tungt.
/Maria
Hej alla!
Heter Frida, är snart 20 år, bor med min pojkvän, våran hund,katt,2marsvin & 3kaniner. Just nu arbetssökande.
Väldigt intresserad av djur & fotografering. Red innan (har tyvärr inte råd nu). Gillar att träna hunden, promenera (vid bra väder), vara med pojkvännen, vara med kompisar, datorn och mycket mer. Ska snart flytta till ett ställe ca 1,5 mil ifrån Tingsryd (på Blekingesidan) :)
(Bild på mig & ena kaninen)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hej! Jag heter Henrik, är född 1972 och bor i skrivande stund i Söderhamn. Led av social fobi en ganska lång period i mitt liv, men jag har jobbat flitigt med min personliga utveckling (och gör fortfarande, det har blivit en livsstil).
Jag tycker själv att jag har fått hyfsad koll på metoder och knep man kan använda för att våga och för att höja självförtroende och självkänsla… Vill gärna bidra med vad jag kan, man utvecklas ju själv också genom att hjälpa andra.
Är nyfiken på det mesta och tycker psykologi är väldigt intressant. Pysslar även med datorer en hel del och tecknar, målar och fotograferar.
hej alla
Birgitta 44 år. bor i göteborg men har rötter i Ångermanland. Trivs väldigt bra här..Gift och har jobb som gör att jag delar med mig av mig själv till andra..och bjuder på det. :)
Många intressen ..först och främst se om mitt hus..handla,städa betala räkningar och sedan att få ta sovmorgon när jag kan..och min semster kan vara utomlands eller så åker jag "hem" till norrland till naturköna och min släkt och vänner…eller så sitter jag i soffan som nu..och skriver och läser här på fokus.

Hej!
Amanda heter jag, och jag ar en hejjare pa att fejka den sjalvkansla som jag har total avsaknad av.
2007 flyttade jag till Carlisle i England for att plugga foto pa universitetet, och an ar jag kvar! Bor tillsammans med min pojkvan, tva andra killar och mina tva illrar i ett hus och jobbar deltid som servitris. Har knappt rad att ata pa min lon, men det maste ju ga nerat forst innan det kan ga uppat!
Pa fritiden spenderar jag mycket tid med att skapa. Jag virkar, jag malar och jag fotograferar.
Aven om jag saknar Sverige och min familj en himla massa, sa kanner jag mig annu inte "redo" att flytta hem. Jag maste fa vara lite sjalvstandig och dumdristig ett tag till innan jag "klipper mig och skaffar ett jobb" sa att saga 
Ang. sjalvkanslan sa har jag ingen. Har nog aldrig haft. Har last Mias bocker, men brist pa rutiner och disiplin har gjort att jag aldrig fullfoljt ovningarna eller gjort dem lange nog for att se resultat.
// Amanda

Hej! Jag heter Anna, är mångsysslare. Bor i storstan och på landet. Jobbar och pluggar.
Är nog en ok fejkare för jag har många gånger hört att jag är så lugn, samlad och en smula reserverad. Jag har nog aldrig haft självförtroende. Fick ett ryck och läst böcker om hur man skulle se sig spegeln och säga att man duger. Men jag kan säga att jag duger tills jag blir blå… det hjälper inte. Jag duger bara om jag presterar.
Jag har utvecklat vissa bitter fitta tendenser och en mängd "copingstrategier" som är mer eller mindre hälsosamma.
Nu är jag här för att se om det finns något tipps hur jag kan motarbeta att bli en bitter gammal kärring som kör över hälarna på folk med kundvagnen.
Med vänlig hälsning
Anna
#31 Välkommen hit! Hoppas du kan finna lite hjälp här 
Hej!
Hyacinta, även kallad Annika :-) 37 år, bosatt i Dalsland, jobbar inom IT, gift, har en dotter på5½. Hittade hit genom att läsa Sisa´s signatur… :-)
Får se vad det blir av detta?
# 33
Du är så välkommen hit, Hyacinta..tror du kommer att trivas, och att du kommer att bidra med en hel del..
Den här sajten kommer jag att följa. Har inget självförtroende alls. Fyller snart 50 år. Kan inte fatta det… Tiden bara försvann. Har inga barn och sörjer det även om beslutet att inte skaffa det var rätt av olika skäl. Jag går i terapi och hoppas att jag ska göra framsteg där. Det är aldrig försent tänker jag.
Hej.
Lisa heter jag och känner igen mig mycket av det som har skrivits om självskänslan och dess orsaker.livet är upp och ner ibland och man känner sig som ett offer emellanåt.att försöka förstå sig själv och lära sig av dom situationer som uppkommer,att lära känna sig själv helt enkelt.är glad att jag hittade hit.
#35 Välkommen hit! Hoppas du ska trivas!
#36 Välkommen hit och hoppas att du också ska trivas!
Ciao!
Jag är 46 år och har jobbat med lite olika saker i livet. Intresserad av film, musik, böcker, natur, djur, humanism, mat och träning. Har lärt mig att livet blir bättre om jag agerar. Tänkte att det var bra med ställe att utbyta tankar om just självkänsla. Min är nu lite högre efter kraftigt fall senaste året. Har lärt mig att självkänslan varierar under livet och jag måste "tanka den".
Ha de´
#38 Välkommen hit!! 
Tackar ! 
Hej : )
Jag är en 23 år gammal tjej från Stockholm som studerar på universitetet och jobbar extra i butik. Man kan tycka att "livet leker", men vid jul/nyår förra året fick jag en enorm tankeställare hur jag levde och hur jag mådde, hur jag såg på mig själv, men även mina relationer.
Det var början på en resa i mitt inre, vilket har lett till att jag tagit beslutet att studera utomlands och bo hos en kompis med start från i höst, blivit vegan, jobbat med självkänslan och allmänt haft upp och nedgångar på sista tiden. Det är påfrestande att ifrågasätta sina invanda tankar och beteenden, men jag vet att jag är på väg mot något bra i slutändan!
Mina intressen är film, musik, samhällsfrågor, läsa, umgås med vänner och familj och att laga vegansk mat. :)
Varför jag blev medlem här är för att ventilera tankar, läsa andras inlägg och få tips och råd om självkänsla.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#41 Välkommen hit! Hoppas att du ska trivas. 
#41 Välkommen hit 
Hej! :)
JAg är en 34 årig kvinna.
JAg har en dotter som är snart 12
Jag älskar att vara mamma.Jag är mycket intresserad av självkänsla och självförtroende.JAg tror mycket på tankens makt över oss.
Jag tror vi har fått en frihet större än vad vi förstår som vi ska förvalta väl.JAg är också intresserad av "chattvänner här"
som vi kan prata om allt möjligt
Intressen:Barn,målning,katter,att plugga upp mina Binderi betyg och bli florist
Dröm att jobba som florist och vara glad!
Kram allihopa :)
Välkommen Sandra! 
Någon som kan ta bort nu #27 :=) Skriver en ny istället ;)
Frida heter jag, född 1990, så fyller 21 år iår.
Bor mestadels hos pojkvännen utanför Tingsryd, närmare bestämt Öljehult, ligger på Blekingesidan, Ronneby Kommun.
Har just nu 1 hund, 2 katter, 4 marsvin, 4 kaniner, 2 hönor & 1 tupp.
Bor, som ni kanske förstår, ute på landet, mitt ute i ingenstanns.
Kommer ifrån Sölvesborg, ute på Listerlandet, där mina föräldrar bor och 2 småsyskon.
Har brinnande intresse för fotografering och djur, är djurnörd 
Gillar även att promenera, träna hunden, gosa med djuren, vara med vänner mm. Gick naturbruk - djurhållning/hund på gymnasiet men ska nu läsa vidare till förskolelärare till hösten om jag kommer in (vilket jag hoppas). Jobbar lite timmar på förskolor ibland.
Gillar även att spela the sims 3 ibland, redigera bilder (dock hobbynivå/enklare redigering) mm.
Tack för presentation och välkommen Frida,
.
#48 Hehe hade en gammal här men ville göra en ny

Hai.. Eeto.. Watashi wa KaiPon desu~
Eh, ja jag lyssnar då till namnet KaiPon. Som ni kanske märkt är jag en stor Japan-nörd. ^^' Blir 19 år i år, i oktober. Konserter och konvent = epic awesomeness. <3
I stort sett lever för musiken. JRock är väll det jag lyssnar mest på. Lite JPop blir det också :)
Taggad till tusen till Gackt's konsert här i Sverige i augusti, och kommer bli grymt besviken om jag inte får biljetter 
Uh, utöver det är jag en sprallig och glad tjej som försöker se allt från den ljusa sidan, men har lätt att komma ifrån ämnet.. ^^'' Uhm, må vara lagligt vuxen, men beter mig allt som oftast som en femåring. x3 I'm a child at heart, what can I say? <3
Som ni märkt skriver jag mycket på engelska, och det är för att jag är mest van med att skriva på engelsa. Både skriver och läser fanfics på engelska, och har gjort det i flera år nu, så jag tappar lätt de svenska orden och skriver då på engelska istället x3 Hoppas ni förstår mig i alla fall 
That's about it I think.. x3
xoxo KaiPon
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Hej alla!
Michelle heter jag och är 23 år. Jag läser fjärde terminen på lärarhögskolan till naturkunskaplärare i åldrarna 0-12 år.
Det här med självkänsla har alltid varit jobbigt för mig, jag har aldrig känt att jag duger, utan att alla andra är ändå bättre än mig så jag kan ge upp att försöka. Detta har lett till att jag börjat träna nu! Vilket är bra, men jag springer också runt på fem olika jobb, utöver utbildningen. Allt för att duga! Jag bröt ihop för ca 2 månader sen och gick då till kurator och hon fick mig att inse att jag visst duger. Eller inse och inse, men jag vet lite mer hur jag ska tänka när jag känner mig "dålig".
Jag har en underbar dalmatiner som är 4,5 år gammal som jag tog hand om när han var 2 år. Han har varit lite utav en problemhund, som är lite som jag, väldigt osäker! Jag älskar att jobba med problemhundar (bekräftelse?!?!) så därför var det ett lätt val att ta emot honom.
Jag hoppas att jag kan få ut lite av denna sida! Den känns mycket bra hittills!
Det var lite kort om mig!
// Michelle
// Michelle
hej, jag heter Tove o är 19 år. Jag drog mig till denna sidan för jag har ångest över mig själv och min personlighet. Mina relationer (vänner o liknande) = 0… Eller jag har kompisar men ingen som jag känner att jag verkligen kan prata med och lita på och det är jobbigt för jag vill så gärna kunna ha tillit till folk, men efter mina upplevelser är det svårt att fixa.
Min häst skulle jag nog inte klara mig utan. Jag har träffat en person som har förstått mig och han är numera död av egen vilja. Jag vill inte gå den vägen, för även ifall han gav upp är jag inte villig att ge upp om mig själv. Jag vill tro att jag är en bra människa, jag hoppas att jag är en bra människa och vill hitta en väg ut och våga lita på andra. Har pratat med nån om mina problem , men det har inte hjälpt avsevärt. Hoppas jag kan hitta några som förstår precis som min kompis gjorde…
Hejsan
Vilken underbar sajt om självkänlsa. Här kommer jag att trivas väldigt bra,
Vem är jag då? Jag heter Tina och bor I Malmö och är 48 år. Har jobbat sen jag slutade gymnasiet. Med både kök och städ. Numerna jobbar jag inom vården. Sadlade om för 10-15 år sedan och bytte yrke. Nu känner jag att det dags att byta yrke igen. Får se vad det blir med de.

Oj ser att jag inte presenterat mig här på sajten.
Jag är nyskild efter ett 11-års äktenskap bakom mig. Har tre flickor under 10 år. Bor ensam i en liten lägenhet ca 38 km från det gamla huset. Trivs jättebra där.
Har mått dåligt hur länge som helst men nu sen i november 2011 har jag mått jättebra. Visst lite dippar ibland men inga långvariga som det var förr.
Delar gärna med mig av det positiva till er.
Jag är en 16 årig tjej som heter Jennifer, fast de flesta kallar mig bara Jenni. Jag ska strax flytta ihop med min underbara pojkvän som är några år äldre än mig.. Och sedan börja plugga igen till florist.
Jag är väldigt energisk, envis, driftig och en ganska roligt pratsam tjej när man lär känna mig.
Har ett enormt bagage med mig, men som jag har bearbeat och nu till viss del gått vidare ifrån.
Jag håller på och bygger upp en blogg som jag tänkte börja skriva i, jag vet dock inte än hur den blir.. Redigerar detta inlägg och fixar länkning när den är klar!
Kram!
Mitt namn är Tula-Lina, jag är snart 18 år och jag älskar mig själv.
Jag älskar även böcker, musik, film, mina djur, min familj och såklart min pojkvän.
Bor i en liten by utanför Hudiksvall, Hälsingland. Här är det väl fint och trevligt när det är sommar och kallt, blaskigt och tråkigt när det är vinter.
Jag går nu andra året på gymnasiet med musikinriktning, Glada Hudikgymnasiet heter min skola och den är helt fantastisk. Vi har precis fått sportlov och jag önskar mer än något att jag kunde få åka till skolan imorgon istället för att vara hemma…
Trots det så kan jag inte påstå att jag är någon pluggis. Visst, jag har det extremt lätt i skolan då jag har en väldigt underbar hjärna som kräver väldigt lite ansträngning för bra betyg, men anledningen till att jag älskar skolan är folket, framförallt lärarna, och hela tillvaron.
Vi är en enda stor familj!
Min självkänsla och mitt självförtroende har pendlat något enormt genom åren, jag har mått extremt dåligt och tyckt illa om mig själv och allt jag gör, men för bara några veckor sedan tog allt en helomvändning och nu älskar jag mig själv och mitt liv.
Självkänsla iFokus är en väldigt bra plats för alla människor, tycker jag, och jag har smygit runt här en del i min tysthet.
Jag kände dock för att markera mitt besök denna gång, så här har ni mig.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag är en tjej på 20 år (21 nästa vecka!) som heter Malin men många kallar mig Bollen.
Jag har länge kämpat med min självkänsla och mitt dåliga mående och försökt gömma det så mycket som möjligt, men nu får det vara slut med det! Jag har därför bestämt mig för att göra detta året till året då jag verkligen tar tag i det här och mår bättre.
När jag inte gräver ner mig i allt som stressar mig mår jag bra med min pojkvän och våra två katter. Jag pluggar just nu på komvux för att få mitt slutbetyg och när jag är klar med det tänker jag söka till djursjukskötar-utbildningen på SLU.
I framtiden, om ekonomin vill, skulle jag gärna hjälpa utsatta och hemlösa djur.
Såg att jag inte presenterat mig här!
Jag är en tjej på snart 18 år som heter Anna, en väldigt glad och positiv tjej men som kan bli lite otrevlig om någon väcker mig på morgonen 
Jag har haft svårt med min självkänsla och mitt självförtroende. Jag tror helt enkelt inte på mig själv, att jag inte kan någonting fast jag vet att jag kan! Självförtroendet har jag haft svårt med då man ofta hört att man är ful osv. Ett tag umgicks jag även i helt fel umgänge vilket gjorde att jag mådde väldigt dåligt, men efter att jag bröt kontakten så har jag mått mycket bättre!
Idag mår jag bra, tror mer på mig själv och självförtroendet är fortfarande på bättringsvägen :)
Nu bor jag med min pojkvän, vi har 2 små kaniner =) Jag går naturbrukslinje inriktning Jordbruk. Trivs som bomben där! Har även jobbat förra sommaren samt lite helger på en gård som jag började med att ha praktik på!
På fritiden så spenderar jag den mesta tiden med pojkvännen och kaninerna, varannan helg åker jag hem till mina föräldrar i Eskilstuna. Försöker spendera så mycket tid som möjligt där :)
Ja det va lite om mig :)
Hej Allihopa
Jag blev medlem för bara några minuter sen:) Jag är 22 år och bosatt i Södertälje tillsammans med min fina sambo:) Jag jobbar som personlig assistent och även inom äldrevården. I framtiden kanske redan i höst, vill jag utbilda mig till livscoach! För övrigt är jag jätteintresserad av kost och hälsa, rita/måla och spela gitarr/piano och sjunga;)
Mitt intresse för personlig och andlig utveckling började redan när jag var 6-7 år men dalades ut med åren tills jag i gymnasiet blev deprimerad och förvirrad, och stängde av totalt. Ovetande om hur man hanterar svåra situationer.
Efter detta har jag lärt mig massor om beteenden och negativa tankemönster som väldigt många envisas med att hålla fast vid, även jag själv. Hur viktigt det är att jobba på och underhålla självförtroendet och självkänslan.
Jag läser mycket böcker om tex buddhistisk livsfolosofi och tankens kraft, mm. Jag blev medlem här för att skapa nya kontakter, få inspiration och diskusion!
Det var lite om mig. Jag ser verkligen fram emot att träffa spännande personligheter här på forumet!
Jag önskar er alla en fin dag!
#60 Välkommen hit! 
Jag googlade på självkännedom och kom via en länk till denna sida.
Anledningen att jag börjar fundera på självkännedom och självkänsla är att jag har upptäckt att jag levt 30 år utan att någonsin reflektera över vad jag vill, vad jag känner, vad jag tycker är viktigt i livet. Min uppfattning har alltid varit speglingar av andra människors tankar, känslor och åsikter.
Startpunkten för mina funderingar var när jag bytte jobb och fick mycket ansvar och mina nya kollegor hade stora förväntningar på "den nyanställde". Jag kände mig inte helt bekväm i rollen och den stämde inte överens med vad jag trodde att mitt arbete och ansvar innebar. Jag tog ansvar för allt som lades på mitt bord, till slut fanns det aldrig tid att gå hem från jobbet. Jag tog kontakt med en terapeut och fick verktyg att hantera situationen med. Men besöken hos terapeuten satte igång mycket tankar. Som terapeuten själv sa "när man en gång börjat fundera över dessa frågor kan man aldrig få dem unasked".
Jag är glad över att jag börjat fundera över hur jag ser på mig själv och hur väl jag egentligen känner mig själv. Men det är också i många fall väldigt jobbigt att brottas med livets måsten och borden samtidigt som jag vill hitta och prioritera det som betyder mest för mig i livet.
Jag har läst presentationerna här och hoppas och tror att alla inlägg och artiklar på sidan kommer att hjälpa mig i mina tankar.
Hej och välkommen hit nykomlingen. 
Hej på er. Jag heter Felicia, är uppvuxen i min hemstad Kiruna men bor för tillfället i Stockholm. Fick för ett halvår sen diagnoserna trotssyndrom och asperger, men misstänker även fler diagnoser.
Jag är ganska impulsiv och tänker sällan innan jag gör något (i verkliga livet). Därför är det aldrig lugnt omkring mig, utan det händer alltid något. Detta kan vara otroligt tröttsamt ibland, men eftersom jag är så van så tror jag inte att jag skulle klara av att leva ett liv där det aldrig händer något (positivt som negativt). Däremot brukar jag försöka tänka efter innan jag skriver saker, eftersom jag aldrig vet vem som läser och hur dessa personer kommer att reagera.
Jag älskar djur, har ridit i 9 år men slutade för lite mer än ett år sen eftersom mitt tog vändning åt det sämre och massa andra saker tog min uppmärksamhet. Jag har 2 hundar, blandraser båda två. Hade 3 hundar, men en av dom gick bort förra veckan, och det gjorde väl inte saker och ting enklare.
Jag lever för att hjälpa andra människor och djur, och jag vet att det är det jag kommer ägna resten av mitt liv åt. Att driva Ensamhet iFokus är en del på den vägen.
Hoppas ni fått en bra bild av mig, har ni frågor är det bara att ställa dom. Jag är en öppen och ärlig människa, säger oftast vad jag tycker och är öppen med det mesta som handlar om mig själv och mitt liv.
Kram på er! 
Hej och välkommen Felicia. 
#65 Tack Vargöga! 
Hej 
Jag heter Jennifer och är 17 år gammal. Mitt största intressa i livet är djur och min chinchillakille är verkligen min värdefullaste ögonsten.
Jag läser snart tredje ring djurvård och satsar hårt inför en framtid inom djursjukvården och vill eventuellt bli veterinär. Gäller ju att satsa till stjärnorna även om man bara når trädtopparna 
Förutom djur så älskar jag musik & teckning och är väldigt artistisk av mig. Jag är diagnoserad med socialfobi men har varit på bättringsvägen ett bra tag nu och mår mycket bättre, även om jag är rädd för vardagliga sitationer så utsätter jag mig för dom och tar varje dag som den kommer.
Jag hittade hit till självkänsla för att det är något jag gått miste om totalt och behöver bygga upp från grunden, kan man säga 
Välkomna hit alla nya 
Är också ny så då får väll jag också ta om presentera mig. ;-P
Jag är en glad människa som vill hitta mig själv, det är framför allt därför jag är här. =)
Jag är trött på att ständigt försöka göra saker pågrund av att jag vill få en reaktion. Jag vill göra saker för att jag själv känner för det och jag vill hitta mig själv och vara trygg med mig själv. Jag har lekt en del med folk uppfattninagr om kön, och jag kan knappast säga att jag ångrar det, då det var minst sagt väldigt kul, men jag vill vara jag nu och hitta min egen stil som jag väljer för att jag tycker att jag ser snygg ut, inte för att jag kan jävlas med flest människor. Jag vill få fram min lekfullhet, som syns ganska tydligt på bilden till vänster, och jag vill vara mig själv i alla lägen, inte ändra på mig för att passa in. Vilket jag har gjort så gott som hela mitt liv, ändrat på min personlighet för att passa in, men nu vill jag vara jag, och vara stolt över det. Och jag vill få tillbaka mitt självförtroende, det jag hade när jag var maskulin var ju oslagbart, jag var trygg i mig själv och det vill jag få tillbaka, och jag vill älska mig själv för den jag är.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Jag heter Erika och jag år 15 år. Jag bor i Lappland tillsammans med min mamma, pappa, lillasyster och norrbottenspets tiken Aksa. På fritiden är jag med kompisar, ritar/målar, scrapbooking, fotograferar, virkar, stickar, broderar, designar och syr kläder. Jag gillar även att vara ute i naturen med min hund och bästa vän och fiska och jaga.
Jag driver en blogg som heter www.uniquestyle.blogg.se
Jag gick med i självkänsla iFokus när jag hade väldigt dåligt självförtroende just då eftersom jag är naturligt annorlunda. Men nu trivs jag med det! Tidigare har jag inte vågar uttrycka mig som jag vill eftersom jag var rädd att bli lämnad utanför eller ses som udda.
Men nu bryr jag mig inte eftersom jag nu fått upp min självkänsla:3
Nu kan jag sticka, virka, brodera, prata japanska och diskutera Harry Potter böcker med mina vänner utan att jag bryr mig om någon annans åsikter. Jag har t.o.m haft modet att skaffa dreadlocks.
Jag heter Jessica och är 16 år. Jag har ganska dåligt självförtroende, social fobi och lider av panikångest attacker när jag är stressad. Jag älskar djur och vill gärna utbilda mig till något med djur. Jag har en blandis hund, tre katter och två gerbiler hemma. Varav hunden, En Pitbull staffordshire terrier blandis tik på två år, en av katterna, en nu ettårig hankatt som jag har köpt själv och båda gerbilerna är mina egna. Min bästa vän är Mixa, min hund och efter henne kommer min kompis som heter Bella. Jag går nu i nian i grundskolan för andra året i rad. Jag skolkade hela förra året p.g.a min sociala fobi. Förra året gjorde min SYV (studie och yrkesvägledare) och soc så att jag fick praktisera på ett hunddagis tre dagar i veckan resten av året som jag gick i nian. Tack vare det så gick jag utanför huset mer än när jag gick ut med Mixa. Nu går jag i samma klass som Bella som är ett år yngre och som jag har känt sen jag var sju. När inte hon är i skolan är inte jag heller det, jag får panik av att tänka på att jag ska vara ensam i skolan. Men när vi båda är i skolan så går det väl ganska bra. Bella bor hos sina kusiner en timme bort just nu så jag är mest hemma på fritiden. Annars är jag sjukt social och pratglad och, iallafall vad andra har sagt, rolig att vara med. När jag väl känner någon. Tyvärr är det inte så många förutom Bella som har fått uppleva det.. Jag har en blogg där jag lägger ut massor av bilder på djuren och skriver om allt möjligt. http://www.nattstad.se/JessicaOchMixa Kika gärna in! :) Mvh Jessica
Välkomna hit alla nya, hoppas ni ska trivas. 
Hej! Jag är en man som bor i norra delen av landet och är född -72. Jag har tidigare hängt mest på Bokstavsfolk och Ensamhet iFokus där jag varit medlem ett par månader. Varför jag sökt mig till sådana här sajter överhuvudtaget är för att mitt liv kraschade nu i slutet av augusti, jag blev sjukskriven och slutatde så småningom på mitt jobb, och just nu behöver jag ett utlopp för alla mina tankar och känslor. Behöver också få höra vad andra tycker och tänker om saker och vad de har för egna upplevelser. Jag har själv haft psykiska problem genom större delen av mitt liv, dock utan att vara fullt medveten om hur illa det varit. Det var först 2011 som jag kom i kontakt med vården och fick diagnosen Fobisk personlightesstörning: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fobisk_personlighetsst%C3%B6rning.
Så av förståeliga skäl har jag kämpat länge med självkänslan. Kan tillägga att jag eventuellt har någon bokstavsdiagnos också, men jag väntar fortfarande på utredning. Har inte besökt den här delen av iFokus förut, men den verkar intressant, jag hoppas att det blir en trevlig bekantskap 
#73 Välkommen hit, hoppas du ska trivas 
Hej allihop :)
Mitt namn är Sofia, jag är 17 år och är bosatt ute på landet här på västkusten :) Mina absolut största intressen är djur och människor! Jag älskar att hjälpa folk och jag älskar att skriva så forum är ju det ultimata för mig ;)
Som sagt ligger djur & människor mig varmt om hjärtat och det gör att jag vet en del om detta men alltid är sugen på att lära mig mer och hjälpa mer folk!
Har ingen aning om vad som kan vara intressant att veta om mig, men vem som helst är välkommen att skicka PM med frågor eller bara säga hej! :)
Hejhej!
Jag heter Sofia och är uppvuxen i Örnsköldsvik, västernorrland. Efter studenten flyttade jag 120 mil till Skåne och flyttade ihop med min pojkvän :)
Nu har jag bott här i snart 2 år och vi har två hundar! Jag pluggar till förskollärare och är klar om ungefär 1.5 år :)
Mina intressen är bakning, matlagning, djur, handarbete, inredning och mycket mer. :)
Haft rätt dålig självkänsla större delen av mitt liv, men jag har precis börjat träna och äta bättre och börjar så smått känna mig liite mer stolt över mig själv… :)
Kram!
#76 Välkommen hit, snyggt namn!😃
#77 Tackdetsamma! 👍
Hej ni :)
Har ju varit aktiv här ett tag nu så tänkte att det är dags att presentera mig.
Jag heter Isabelle och bor i Sundsvall med min sambo och vår hund Nalle. Jag studerar till Energitekniker på distans, så jag spenderar dagarna hemma med hunden och skolböckerna :)
I övrigt älskar jag att sjunga, teckna och lite sånna saker. Djur är det jag brinner för och det är nog där jag har mest kunskap också, kan mycket om de flesta djurslagen, från ko till kackerlacka - även om det är hundar och gerbiler (ökenråttor) som ligger mig närmast hjärtat.
Ca 4 dagar i veckan hittar man mig på sveriges bästa gym, Iron Works, där jag styrketränar med ökad muskelmassa som mål :)
Jag har hela mitt liv haft väldigt låg självkänsla, men nu när jag hamnat i en situation i livet där jag måste tro på mig själv och tycka om mig själv så insåg jag att jag måste jobba upp min självkänsla!
Så, det var jag det :)
#79 Trevligt med en presentation av dig! 😃
Tooodeloo på all off you!
Heter Stefan, 41 och bor en bit utanför S-vall med smabo och en liten dotter på 4(4 barnspappa)..har haft väldigt dåligt självförtroende och självkänsla sen jag gick i 6:an då jag hade en upplevelse som gjorde att mitt självförtroende och självkänsla helt försvann. Jag gick in i en period då jag inte pratade mycket och började mer och mer isolera mig från andra. När jag böjade gymnasiet slutade jag prata helt efter en fin kommentar att jag var "dum i huvudet". När jag fyllde 30 började jag känna att jag måste försöka komma igen och få tillbaka lite självförtroende och självkänsla.. Så jag började chatta och den har iaf blivit bättre men jag är långt ifrån framme och tyvärr har det blivit så att under min period av oisolering och tystnad tappade jag mycket socialt samspel och det är ännu svårare att fixa. Men jag försöker iaf att bättra på allt men kom in i en svacka när min yngsta dotter föddes och fick en liten depression och den sitter väl i fortfarande och vet inte riktigt hur jag ska komma ur den.
Har testat att ställa mig framför spegeln och visst det funkar ganska och men man ska inte säga till sin spegelbild att "du duger"..du ska titta dig själv i ögonen och säga "jag älskar dig"!
Ha en fin kväll och hoppas ni mår bra❤️
Hej
Jag är alldeles ny här heter Cecilia och bor i förort utanför Stholm och jag behöver få upp min självkänsla har försökt i olika perioder genom böcker och terapi men inte fått till det, hoppas på bättre tur här.
På fritiden är jag med min familj och sjunger i kör, reser, träffar vänner och läser en del.
JAg har en familj som jag älskar mest av allt.
Välkomna hit, hoppas ni ska trivas 🙂
Jag är en tjej på 37 år som heter Hanna. Jag är 164 cm lång och väger 75 kg. Jag har brungröna ögon och askblont hår. Jag har glasögon också och har haft det sedan ett års ålder och anledningen till det är att jag skelade så mycket. Jag är född med en cp-skada som har slagit ut större delen av min syn. Om man föds med en cp-skada är det inte alls ovanligt att man får problem med talet. Antingen genom att man talar otydligt och sluddrar eller att man inte pratar alls, men i mitt fall tog synen den största smäl-len.
Min högra arm och han hänger inte riktigt med och det vänstra benet är två cm kortare än det högra. Benlängdsskillnaden är lätt att kompensera med en högre sula på alla vänsterskor, men det medför ändå att jag haltar när jag går och har ganska dålig balans. Mitt högra öga skelar, vilket innebär att det pekar snett emot det andra och latar sig medan det andra jobbar dubbelt upp.
Dessutom har jag ett fel på synminnet i hjärnan som kallas nystagmus och som innebär att jag inte kan hålla ögonen stilla. Om jag försöker fästa blicken på det jag tittar på bara flackar den. Det gör bland annat att jag saknar sidoseende och det innebär i sin tur att om jag ska titta åt sidan måste jag vrida på hela huvudet. Den dåliga synen gör också att jag har orienterings-svårigheter som innebär att jag har svårt för att hitta och veta var jag befinner mig och att jag lätt missar nivåskillnader. För att veta var jag befinner mig måste jag gå samma sträcka flera gånger och så att säga nöta in på vilket sätt jag ska gå för att komma dit jag vill. Det är heller inte så särskilt lätt för mig att upptäcka ifall någon hälsar på mig om inte personen talar om det.
Jag har även autistiska drag som bland annat innebär att jag har koncentrationssvårigheter samt svårigheter att organisera och planera det jobb jag ska göra. Nu har jag boendestöd som hjälper mig med det, men det krävdes att jag gick igenom en ordentlig utredning för att få det. Jag har även speciella intressen, vilket är typiskt för en person med autism. Det innebär att man har ett särskilt intresse som man verkligen går in för och tar reda på allt man bara kan om.
Jag har även svårt för den sociala biten, vilket också är typiskt för autistiska personer. Jag kommer att återkomma till detta senare, men förutom detta är jag en alldeles vanlig tjej med vanliga intressen. Jag tycker om att skriva väldigt mycket, surfa på internet och ta reda på fak-ta.
Jag gillar hästar också och förut red jag, men en mycket tragisk olycka som innebar att jag ramlade av hästen och bröt armen satte definitivt stopp för det. På dagarna jobbar jag på Daglig Verksamhet som är en sorts skyddad verkstad. Där jobbar jag med data och packar skruv samt att jag en dag i veckan har praktik i stallet. På dagarna lyssnar jag på en engelsk-talande radiostation som spelar musik ifrån 80-talet och på nätterna brukar jag lyssna på Mix Megapol. Bäst gillar jag att lyssna på discomusik från 70-, 80- och 90-talet. Mina största idoler är ett brittiskt syntpopband som heter Pet Shop Boys och den alpina skidlegendaren Ingemar Stenmark. När han åkte skidor stannade praktiskt taget hela Sverige av. Nu tror jag att jag fick med det mesta, men om det är något mer som du undrar över får du fråga mig!
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Heter Cecilia, och fyllde 39 år för två dagar sedan. Jag skall tillbaks till mitt gamla jobb i maj, trivdes inte på mitt nya och då som controller, känns superbra. Jag bor i en förort till Stholm med make och dotter som är 8 år. Trivs bra där vi bor. Jag gillar sång och sjunger i en vanlig kör, ej kyrkokör och vi skall sjunga på valborg och snart åker vi på festival till Danmark och sjunger. Min make och jag firar snart 10 årig bröllopsdag och han jobbar som säljare. Jag gillar djur men vi har inte några husdjur.