Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett07-ot-utanför-ämnet
Läst 7590 ggr
Ove555
0

Vad är mobbing?

Startar den här tråden för att jag känner mej osäker på vad mobbing är och hur man ska ska bete sig på ett korrekt sätt t,ex på ett diskussionsforum.

Vad jag har förstått så är mobbing en större eller mindre grupp av människor där det kan finnas en eller flera anförare och flera tysta åskådare som inte hjälper den som blir angripen.

Och blir man mobbad tror jag det kan påverka både självkänslan och självfötroendet på ett negativt sätt.

Och ju fler som lär sig hur man ska bete sig för att inte mobba desto mindre bör ju risken vara att undvika mobbing, därför skulle en sådan här diskussionstråd kunna vara nyttig.

[Högtryck]1
10

Tja det borde verkligen informeras på varje sajts stratsida o bevisa att det EJ e okej att bete sig illa, men dom människor som beter sig så mår inte bra i sig själva o därför uppför sig som riktiga svin istället för o söka hjälp, ursäkta ordavlet men det e hemskt att det tolereras!

Här kan du läsa vad mobbing e TS
http://dinarattigheter.se/dina-rattigheter/vad-ar-mobbing/

Ove555
0

Det är intressant läsning.

"Den som mobbar har mer makt och högre status än den som blir mobbad. Det kan vara därför som andra som ser mobbningen inte vågar säga ifrån. Man vill inte säga ifrån till den som är tuffast och som man tror att alla tycker om. Ofta kan det se ut som att mobbaren har många vänner och är väldigt omtyckt, men det är sällan sant. Det är vanligare att mobbare har människor omkring sig som ställer upp av rädsla snarare än av vänskap."

På internetforum skulle jag kunna tänka mej att det är vanligt att anförarna är de som har mest makt och hög status på forumet, och att dom som står lägre ner i hierarkin därför inte vågar säga till. För att ha kunskap kan vara makt, och den makten används nog tyvärr ofta på ett felaktigt sätt.

Azorerna 2014
8

Jag har själv blivit mobbad och det var hemskt och har tyvärr påverkat mig negativt mestadels senare i mitt liv. Jag har haft svårt att tycka om mig själv, tro på mig själv och är rädd att misslyckas dvs har just dålig självkänsla men den är bättre i dag än när jag blev mobbad i skolan. Men mobbning kan verkligen förstöra en människas självförtroende och självkänsla. Blir alldeles kall inombords bara nån nämner ordet mobbning och jag tycker det är jätteviktigt att diskutera detta.

Skorpion76
9

Jagg blev mobbad när jag gick i skolan och det var riktigt jobbigt. Jag märker även att jag har bblivit mobbad här på den här sodan och en av aanledningarna är den hör tråden. 
http://brott.ifokus.se/discussions/532efe248e0e74327b0010a9-om-att-saga-tack-eller-inte?discussions-1

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Rumpstek]
17

#4 Du blir inte mobbad här, folk försöker bara hjälpa dig och berätta hur det går till egentligen. Dina föräldrar har inte hjälpt dig hur  man ska bete sig.

Maria
16

#4 Det är ganska illa att slänga ut sådana anklagelser i en tråd på ett annat forum.

Skriv det i tråden det gäller istället. Kontakta administrationen för sidan om du ska göra det korrekt. Fast i detta fallet så är det ingen som mobbar dig alls utan snarare så försöker de flesta förklara att de inte alls tänker på samma sätt som du.

Att ha en annan åsikt är inte mobbing.

/Maria

[Högtryck]1
11

#4, Man kan tyvärr bara beklaga att det ska behöva vara så, det är typiska drag av tråkigt inflytande man kan sammanfatta det hela…

Ove555
1

Har en fråga till någon administratör. Bör inte inlägg #5 i den här tråden raderas?

Maria
11

#8 Varför det?

/Maria

Ove555
1

#9 Jag är osäker på om det är ok att skriva så, så därför undrade jag om inte #5 bör raderas.

Skorpion76
12

#10 Det undrar jag också!

Ove555
0

Hur bör man föra en diskussion?

Skorpion76
11

#12 Det var en bra fråga. Har du fler?

Ove555
0

Tack för det!  jag kan ta en fråga till då. Om man läser i reglerna står det bl,a Utgå ifrån att allt du läser har skrivits med gott uppsåt.

Vad menas med att man ska utgå ifrån att allt man läser har skrivits med gott uppsåt?

+

Calcifer
14

Det betyder precis vad det står. Man ska i första hand alltid anta att inläggen är skrivna med gott uppsåt, även om de kanske är rakt på sak eller inte håller med det man själv tycker. Det ska man alltid utgå ifrån. 

Sen finns det naturligtvis inlägg som är undantag och inte är skrivna med gott uppsåt, men det brukar synas rejält tydligt då de oftast innehåller svordomar och elaka ord. 

Det är alltså ofta rätt stor skillnad mellan gott och ont uppsåt och det är lätt att se skillnad också.

Om man alltså tar för givet att inläggen är skrivna med gott uppsåt slipper man en massa situationer där folk tar illa vid sig i onödan och det blir bråk och skrik helt utan anledning.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Ove555
0

#15 det du skrev nu fick mej att tänka på teveprogrammet prat i kvadrat. http://sv.wikipedia.org/wiki/Prat_i_kvadrat

Calcifer
12

#16 För att jag skrev att man ska gissa om personen har gott uppsåt eller inte?

För om det var det du tänkte på så har du fel då jag inte skrev det överhuvudtaget.

Ove555
0

Nä, men jag tror att det ofta kan vara svårt att avgöra om det som är skrivit i diskussioner är skrivit med gott uppsåt eller ej. Och om man misstänker att något inte är skrivit med gott uppsåt så är det väll bäst att man tar upp det med vederbörande?

Calcifer
14

#18 Nja, det är faktiskt inte särskilt svårt. Speciellt om man som reglerna uppmanar utgår ifrån att det är skrivet med gott uppsåt. Så länge man antar först och främst att kommentaren inte är menad att såra eller håna, så kan man oftast reda ut eventuella frågetecken utan problem.

Dvs, om man antar att kommentar X är skriven med gott uppsåt, men man inte är riktigt säker, så kommer den attityd man har när man frågar om det vara betydligt lugnare och då kommer i sin tur det svar man får vara lugnare. = Det blir aldrig något problem.

Antar man att en kommentar är skriven med ont uppsåt och man frågar om det så brukar man i regel låta otrevlig eller som om man försöker starta bråk, eller att man bara överreagerar rejält. Och då brukar det tyvärr inte spela någon roll vad syftet med ursprungskommentaren var, för då blir det problem ändå för känslor har redan spelat in.

Denna kommentar har tagits bort.
Ove555
1

Såg nu att någon raderat den tråden jag länkade till i inlägg #20

Jag la ändå den tråden i off topic (utanför ämnet). Så jag undrar varför den tråden blev raderad.

Bör inte den som raderar en tråd skriva ett meddelande till den som statat tråden innan den raderas?

Ove555
0

#19 Men tycker du man ska utgå i från att en kommentar är skriven med gott uppsåt även om man har skäl att misstänka att det inte är skrivet med gott uppsåt?

[Tuulikki]
13

ove555 du har PM. 

Återgå till tråden.

Ove555
0

#23 Ok. Tack för det!

Calcifer
13

#22 Ja. Det är precis vad reglerna säger och precis vad jag har sagt hela tiden. Att ställa en fråga utifrån tanken att inlägget är skrivet med gott uppsåt, men man har en fundering kring hur det är formulerat t:ex, gör att ingen konflikt uppstår.

Sedan är det i 9 fall av 10 dödligt enkelt att räkna ut vad som är skrivet med gott uppsåt eller inte. Antar man istället att 9 utav 10 inlägg är skrivna med ont uppsåt så är det förmodligen en själv som inte har förmåga att läsa texter som är skrivna på rätt sätt.

Ove555
1

#25 Om du menar att det finns någon regel som betyder att man ska utgå ifrån att inlägg som man upfattar som förolämpande är skrivna med gott uppsåt, då tycker jag den reglen bör ändras.

och vad tycker du om inlägg #5 i den här tråden, tycker du det är helt okej att skriva så om någon?

Calcifer
15

#26 Jag anser inte att det är mobbing, nej.

Det är en uppmaning, som finns bland reglerna, att man alltid ska utgå ifrån att de inläggs som skrivs är skrivna med gott uppsåt. Det är, som jag redan förklarat in i detalj, för att undvika småbråk baserat på ett antagande eller att ena parten tagit illa upp för någon som inte alls var menat på det viset.

Ove555
1

#27 Nu vet jag inte om du missförstod mej. Jag frågade inte om du tycker det som skrevs i inlägg #5 är mobbing, jag undrade om du tycker det är helt okej att skriva så. Jag tycker inte det är okej, jag tycker inte det bör accepteras att man skriver så till någon. Och uppfattar man ett inlägg förolämpande tycker jag det bör vara helt okej att man tar upp det och frågar vad den som skrev det menade med det.

Calcifer
15

Du missar poängen i allt jag skriver precis som vanligt, jag lägger ner och låter någon annan fortsätta här.

Ove555
1

#29 Jag har nog förstått vad du menar. Men jag tycker det vore bra om du svarar på min fråga om du tycker det var helt okej att skriva så som det står i inlägg #5 i den här tråden. Och jag tycker inte det det är okej att du påstår att jag missade poängen i allt du skrev som vanligt och sedan använder det som motivation att dra dig ur diskussionen.

Calcifer
16

#30 Jag har svarat på din fråga och har noll och inget intresse av att diskutera inlägg #5 då det är helt irrelevant.

Du har missat varje poäng jag skrivit, jag har förklarat utan och innan men du låter bli att ta till dig av det utan hänger upp dig på inlägg #5 som jag inte har med att göra överhuvudtaget. Svaret på din ursprungsfråga finns bland mina inlägg, så det finns ingen poäng att fortsätta svara då jag i så fall bara kommer upprepa mig om och om och om och om. Det har jag inte tid till. Så ja, jag lägger ner diskussionen nu för det finns inget nytt jag kan säga som du kommer läsa ändå.

Ove555
1

#31 Ok så jag fick bara fråga dig om sånt som har med mobbing att göra i den här tråden, men jag tycker iofs att inlägg #5 skulle kunna ha med det att göra, så helt inrelevant tycker inte jag det är. Och tycker du att jag har missat varenda poäng i vad du har skrivit tycker jag du bör ha bevis för det innan du skriver det, och du har redan skrivit det. Jag accepterar inte att du skymfar mej på det sättet. Jag tycker du bör be mej om ursäkt för alla förolämpningar du skrivit till mej i den här tråden.

Calcifer
16

#32 Det är du välkommen att tycka, och nu har du med det inlägget bevisat den tes jag la fram från första början. :)

Ove555
1

Jag förstår att man i första hand ska anta att ett inlägg är skrivet med gott uppsåt. det förstod jag redan i inlägg #15 och det är ju inga problem att reda ut även om det t,ex inte överensstämmer med ens egen åsikt.

Och sen stod det att det finns givetvis inlägg som är undantag och inte är skrivna med gott uppsåt men det brukar synas rejält tydligt då det oftast innehåller svordomar och elaka ord.

Men jag tror att det ofta skulle kunna vara i just de fallen det inte syns så tydligt, som det kanske inte skulle kunna vara gott uppsåt, så även i dem fallen tror jag det skulle kunnas finnas skäl att misstänka att det kanske inte är skrivit med gott uppsåt.

Sen står det att om man alltså tar för givet att inläggen är skrivna med gott uppsåt slipper man en massa situationer där folk tar illa vid sig i onödan och det blir bråk och skrik helt utan anledning.

Men jag håller inte med om det argumentet för jag tycker det kan vara bättre om det blir lite bråk och skrik då i stället för att kanske folk blir förolämpade och kanske mår dåligt av det.

#32 Det jag har bevisat är att jag höll inte riktigt med dig om vad du skrev och man behöver inte hålla med om allting, så är det.

Ove555
1

#33 Det jag har bevisat är att jag höll inte riktigt med dig om vad du skrev och man behöver inte hålla med om allting, så är det.

Till administratörerna här på självkänsla i fokus . Jag tycker Bellatrix har uppfört sig så illa i den här tråden med det hon har skrivit så nu tycker jag tråden antingen bör låsas eller raderas.

Och jag tycker verkligen det är tråkigt att den här tråden har spårat ur på det här sättet.

Maria
10

#35 Men det är ju du som i allra högsta grad bidragit till att tråden spårat ur med att älta om inlägg #5 som inte bryter mot några regler alls.

/Maria

Ove555
0

Gör det inte det? Att skriva till en vuxen människa att dina föräldrar har inte hjälpt dig hur man ska bete sig. Är inte det både diskriminerande och personangrepp?

[Tuulikki]
11

Jag håller med #36 och anser inte att Bellatrix på något sätt uppfört sig illa eller förolämpat ove555.

Ser inte någonstans att tråden spårat ur. Vill TS verkligen ha svar på frågan kan hen antingen starta en ny tråd, eller så gör vi helt enkelt så att vi återgår till inlägg #0 och på så sätt går OnT.

Mvh

Ove555
2

#38 Jag hade inte noll koll på det som Bellatrix skrev, så det var alltså inte sanning det som Bellatrix beskyllde mej för.

Och du tycker väll inte det är okej att beskylla någon för något som inte är sanning?

annia1
9

Det här med att utgå ifrån att det är skrivet med gott uppsåt vilket är bäst. Jag ska ta ett exempel som visar hur tokigt det kan bli.

Nu är det några år sen, men jag skrev i en tråd och rätt var det var så var det en medlem som tyckte att jag hoppade på en annan medlem och att jag skulle sluta med det. Jag blev rätt paff för det fanns ingen som helst grund att skylla mig för att hoppa på nån. Det jag hade skrivit var för att hjälpa inget annat.

Jag hade då tre alternativ. Jag kunde bara strunta i det för jag visste att det var helt fel. Eller så kunde jag börja skriva om det i den tråden. Eller så kunde jag skicka ett PM och prata med medlemmen.

Jag skrev PM och frågade varför den upplevde det som jag hoppat på en medlem.
Jag är en sån person som sällan använder smilysar, jag kan inte grammatiken och jag är dålig på att formulera mig och jag brukar tack vare det skriva lite korthugget. När jag förklarade detta för medlemmen och den kunde även titta på mina andra inlägg så såg den att det var så jag skrev. Så den hade helt missförstått det jag skrev tack vare mitt skrivsätt.

Vi har bara text på en skärm och många skriver på annat sätt av olika anledningar. Kan vara en dyslektiker som har svårt både att läsa och skriva eller en invandrare som har svårt med svenska språket och använder ord fel och då blir det lätt fel. Och vi har olika åsikter. Så bästa är att utgå ifrån att det är skrivit med gott uppsåt. 

Det har även hänt att jag diskuterat i trådar och jag har varit helt själv om min åsikt och de andra som diskuterat i tråden haft motsatt åsikt och det får man acceptera på forum att man kan vara helt själv om sin åsikt, men det är inte mobbning för det utan bara olika åsikter.

.

Ove555
0

#40 Men det finns väll situationer som något kan sägas eller skrivas med ett gott uppsåt som ändå kan vara förolämpande?

Om någon t,ex säger jag tycker du ska göra så… och inte så… Den som säger det kanske har ett gott uppsåt men det kanske inte alls passar den tilltalade. Och sägs det på fel sätt eller i fel situation så kan det nog vara mycket olämpligt även om det är ett gott uppsåt. Och då hjälper det nog inte så mycket att försöka ursäkta sig med att man hade ett gott uppsåt.

annia1
9

Ove det finns vad jag vet ingen som är tankeläsare så det är omöjligt att veta i förväg hur nån ska uppfatta det som skrivs. Det jag, när jag skriver hoppas på är att det inte ska missförstås, men det kan ju hända i alla fall. Men om man uppfattar nåt som förolämpande eller sårande på nåt vis så är det bra om man tänker efter en extra gång och då tänker på just det att utgå ifrån att det är skrivet med gott uppsåt då kanske man kan se det skrivna på ett annat sätt.

Ditt andra stycke delar jag på två. Nu vet jag att du bara skrev som exempel. Men det du skrev "tycker du ska göra så… och inte så…" för mig låter det som nån som vill hjälpa och det skulle inte jag uppfatta som nåt negativt. Kan just nu inte komma på nåt sammanhang jag skulle se det som negativt.

Sen skrev du "kanske inte alls passar den tilltalade". På ett forum får man alltid räkna med att svaren man får inte är de man vill ha. För vill man bara ha svar som passar en själv så är nog inte forum rätt plats att ställa en fråga. Alla människor är olika och svarar utifrån egna kunskaper/erfarenheter och då får man olika svar och inte bara de som man vill ha.

Som jag sa så har vi bara text på en skärm och det kan alltid missförstås, men utgår man från gott uppsåt så minskar man ner många tråkigheter.

Och ett annat tips som jag läst nånstans. Om man är arg eller ledsen så ska man inte skriva på forum, helst inte ens läsa. För man läser oftast i den sinnesstämning man själv är i. Så är man arg eller ledsen så är det lättare att missförstå det man läser.

.

Ove555
2

Om först en person smutskastar någon med en lögn ett par gånger och sen kommer det en person till som tycker det är helt acceptabelt att göra det och flera ser på men inte ingriper. Är det mobbning?

Öppnar man den länken som finns i #1 så står det så här i inledningen:

Vad är mobbning?

Mobbning innebär att samma person blir kränkt flera gånger av en eller flera personer.

I inlägg #29 skriver Bellatrix till mej Du missar poängen i allt jag skriver precis som vanligt, jag lägger ner och låter någon annan fortsätta här.

Och i inlägg #31 kommer detta: Du har missat varje poäng jag skrivit

Bellatrix kränkte mej 2 gånger där anser jag och det tyckte jag hon borde be om ursäkt för, men det gjorde hon inte.

Sen kommer Sofisen i inlägg #38 och skriver detta:

Jag håller med #36 och anser inte att Bellatrix på något sätt uppfört sig illa eller förolämpat ove555.

Jag vet inte om det är mobbning, men jämför man det beteendet som Bellatrix och Sofisen har haft mot mej i den här tråden så tycker jag inte det är så stor skillnad på det som står i inledningen till det som beskriver vad mobbning är här.

Calcifer
13

Men sen är det ju helt okej för dig att fortsätta försöka övertala människor om att jag har "kränkt" dig trots att mod själv sagt att det inte hänt överhuvudtaget. Samma regler gäller fortfarande inte för dig som för andra verkar det som. För samtidigt är det ju ok för dig att beskylla en och två personer i denna tråden för något så grovt och allvarligt och livsknäckande som mobbing. Är det mer okej att slänga en sådan anklagelse omkring sig som om det betyder ingenting menar du?

Denna tråd slutar precis som dina trådar brukar sluta. Att alla tydligen mobbar dig och inlägg skall tas bort och vi är alla hemska. Det fungerar inte så, och om du gjorde så som reglerna uppmanar skulle dina trådar aldrig spåra ut på det här viset. Enligt min tes då, högre upp, som du fortfarande påvisar att den stämmer.

annia1
8

Ove jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.

Du skriver att du blivit smutskastad med lögn ett par gånger. Nja rent krasst så stämmer det inte. För det är först i inlägg 30 som du skriver att du har förstått. Så om man ska se nåt av det som bellatrix skrivit som lögn så är det då bara 31 som gäller.

Jag uppfattar det hela så att bellatrix uppfattat det som så att du inte har förstått det hon skrivit och därför hon skriver så. Nu skriver jag på annat sätt, men jag skulle mycket väl kunnat skriva nåt liknande om jag förklarat nåt för nån och uppfattat det som det inte förståtts.

Då jag inte ser att bellatrix farit med lögn så kan jag inte heller se det som nån sorts kränkning/mobbning.

.

Calcifer
12

#45 Notera gärna att jag diskuterat med TS förut, och därför talar ifrån en erfarenhet som sträcker sig minst sex månader bakåt i tiden.

Ove555
1

#44 Nu ljög du om mej igen.

Calcifer
12

#47 Det blir inte automatiskt en lögn för att du inte gillar det jag skriver är jag rädd. Nu har moderator dock själv sagt svart på vitt att jag inte brutit mot någon regel. Det bästa vore nog för dig att respektera att det är så det är istället för att fortsätta haka upp dig på saker där du tydligen tagit illa upp utan anledning.

Cahira
9

Ove: Exakt vad är det som får det att känna dig kränkt i denna tråd? Förklara gärna så detaljerat du kan vad det är som du reagerar på, hur du känner om det och varför det känns så.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove555
9

Nu skriver jag inte mer i den här tråden

Cahira
6

#50 Varför inte?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria
7

#47 Det är en ganska grov anklagelse. 

Tänk om någon skrivit så till dig? Jag tror Bellatrix kan "ta det" men hur skulle du själv reagera?

/Maria

Mia
3

Låser tråden då den inte tillför något. Om någon undrar något, kan ni PM:a mig. 🙂

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Inlägget är låst för nya kommentarer