Vad påverkar självkänslan?
Jag undrar hur självkänslan kan påverkas av olika saker.
Vad är bra för självkänslan?
Och vad är dåligt för självkänslan?
Är det helt enkelt inte så enkelt, att om man vet någorlunda vad som är bra och vad som är dåligt, så är det bra för självkänslan att göra saker som känns bra, och dåligt för självkänslan att göra saker som inte känns bra?
För min del, är min vantrivsel på jobbet negativt för självkänslan och mobbning är annat som gör självkänslan nere på botten. Bra för självkänslan tror jag är harmoni, lycka, att man mår bra och känner sig tillfreds med sig själv och livet.
Jag tror man har kommit väldigt långt på resan mot en bra, stabil självkänsla när man förstått att man är ansvarig själv för hur man mår. När man klarat av att kasta av sig "offerkoftan" och tar kontroll. När man kan ta sig själv på lite mindre allvar och begripa att alla andra inte heller är perfekta. När man slutar jämföra sig med ett ouppnåeligt ideal. När man slutar spöa sig själv för saker man upplever att man gjort fel. När man förstått att dålig självkänsla är en tanke, och lär sig byta ut den tanken mot en annan bättre tanke omedelbart när den dåliga tanken dyker upp. När man fått klart för sig att man är en underbar person med styrkor och svagheter, med oanade talanger och en gränslös potential, precis som alla andra.
Ok… det jag just skrivit kanske låter lite flummigt, men allt jag skrivit här tror jag med hela min själ och mitt hjärta på.
Ha det gott!
Tack för era svar. Jag tycker det är bra det ni har skrivit här.
Känns som om det är något väldigt individuellt och beror helt på vilken situation du är i livet. För någon som är medelålders och vill ha barn, kan ju avsaknad av barn leda till att man mår dåligt och med det kommer dålig självkänsla.
För mig är dåliga studieresultat dålig självkänsla, ensamhet ger dålig självkänsla och liknande.
Känns som olika från person till person och för mig är det att vantrivas på jobbet, det är hemskt.
Känslan av att vara maktlös över sitt eget liv, eller enskilda aspekter av det som t.ex. jobb, kan vara förödande för självkänslan. Det finns ett begrepp inom psykologin som kallas "Inlärd hjälplöshet" som innebär att man lärt in ett mönster där man inte tror sig klara av att lösa de problem som man möter i vardagen, man tycker sig inte ha någon kontroll över det som händer i livet och man känner sig som ett offer för omständigheterna. Finns en kort förklaring på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Inl%C3%A4rd_hj%C3%A4lpl%C3%B6shet
Varje dag är en händelse, hur påverkas du utav händelserna och utav dina handlingar? Allt kan ju kopplas ihop och man kan ju göra sammanhang av allt.
Självkänslan kan ju liksom påverka dig i vilken situation som helst som du tycker är jobbig, beroende på hur jobbigt det är och det är ju olika från person till person hur mycket som krävs för att ens självkänsla sedan ska ligga på 0 för till exempel ens handling eller en händelse.
Jag tycker att det är som AnnaFannyKarolina93 skrev, det är alltså väldigt individuellt.
#7 väldigt bra skrivet där, och intressant vad som stod på wikipedia.
Ja arbetslivet kan vara förödande om man blir trakasserad eller vantrivs och söker nytt och vantrivs t ex eller skolan att bli mobbad. Jag behöver jobba mer på min självkänsla och hoppas 2014 skall ge mig bättre självkänsla. Att våga nå sina drömmar och att tro på sig själv är viktigt tycker jag och att ge sig själv beröm.
Bekräftelse påverkar självkänsla väldigt mycket negativt eller positivt. Alla har ett bekräftelse behov vare sig dom erkänner det för sig själv eller inte.
15 sätt att ge sig själv dålig självkänsla.
Arbeta därför med motsättningarna här nedanför:
1. Förvänta dig att andra ska göra dig lycklig.
2. Skyll din olycka på andra.
3. Använda ”om bara” så ofta du kan när det gäller tid, pengar och vänner.
4. Jämför det du har med andra.
5. Var alltid allvarlig.
6. Försök alltid göra alla till lags.
7. Säg aldrig nej….
8. Hjälp andra, men låt ingen hjälpa dig.
9. Betrakta dina egna behov som oviktiga.
10. Om någon ger dig en komplimang, avfärda genast.
11. Om någon kritiserar dig, förstora det.
12. Behåll alla känslorna på insidan.
13. Förändras aldrig.
14. Var aldrig nöjd med något annat än absolut perfektion.
15. Tillbringa all din tid i det förflutna eller i framtiden.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm
Ja om man får höra att man är värdelös och dålig hela tiden och aldrig får höra att man duger, så påverkar det självkänslan negativt och får man höra att man gjort nåt bra och att man duger som man är så mår självkänslan också bra. Vi är bra på att kritisera varandra i detta land, men dåliga på att ge positiv feedback till oss själva när vi gjort nåt bra. Jag är rädd att misslyckas och det påverkar självkänslan negativt och något jag måste bli bättre på.
Sen är det ju betydelsefullt hur man bygger upp en bra självkänsla. Det är ju t,ex inte bra om en bra självkänsla byggs upp på något som man tror är bra, men som egentligen inte är bra.
Jag tror att självkänslan påverkan mest av dom personer man umgås med. Det är människorna som bestämmer trender, normer och villkor.
Vill man ha bättre självkänsla ska man helt enkelt umgås med människor som ger en de, på riktigt. Tror inte man behöver den ytliga uppmärksamheten som alla strävar efter. Att man känner sig snygg, gillningar på instagram, att man får många ragg osv.
Man känner sig bara otillräcklig hela tiden om man lever i en sån värld.
Man ska hitta bra vänner!