Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett15-självkänsla
Läst 2589 ggr
eliinsten
0

hjälp mig

Jag är ett enormt problem i mitt liv som har blivit större än innan. Det blev värst när jag kommit en bit in i mitt förhållande. Jag har börjat tveka på mig själv, jag trycker ner mig själv helatiden vilket får mig att må dåligt. Det är en bra början att ja insätt att det iallafall är ett fel på mig. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i över ett år nu. Jag har gått upp 40 kg på ett år men jag försöker finna moroten för att klara det.. men det är svårt! Jag ger upp hela tiden, otroligt fort. Jag tycker att jag är ful, fet och äcklig. Jag känner mig inte fräsch alls! Det känns som alla andra runt omkring mig är så mycket bättre än mig och finare såklart.. jag vill sluta tänka negativa saker helatiden men hur gör man? Dom kommer alltid tillbaka ju! Får panil, han blir ju såklart irriterad på mig när jag inte ens låter han nästan kolla på en tjej för jag är rädd att han tycker hon ser bättre ut än mig o han kanske vill byta ut mig?! Även om jag vet att det ALDRIG skulle hända så finns tankarna där!! Jag vill bli glad, positiv och vara mig själv. Men HUR? SNÄLLA TIPS? har ni varit med i samma situation som mig eller hur jobbar man med detta egentligen? Jag vill ju bara att de ska bli bra.

AnnaFagerell
0

Du går i skolan? Sök dig till skolkuratorn. Få hjälp med din övervikt, vilket jag tror är den största boven, och intala dig att NU ska du minsann göra detta för att hjälpa dig själv. 

Du måste släppa att din pojkvän kanske vill ha andra, det där kan man inte styra över. Du måste intala dig att det finns en anledning till att han valt just dig och håller fast vid dig. Att du är värd det.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Arthedain85
0

Jag tycker inte du ska vara så hård mot dig själv… Försök att inte fokusera så mycket på det du inte är nöjd med utan det du ÄR nöjd med. När jag ser på din profilbild t.e.x. så har du ju väldigt fina ögon! :)

Det låter även som du jämför dig själv onödigt mycket med andra. Jag är smal som en sticka och har fått höra hela livet att jag borde äta mer, bygga muskler o.s.v. men jag älskar mig själv för den lilla sparris jag är! :) Om andra inte gör det så är det deras problem…

[Tuulikki]
3

Jag har inte världens finaste kropp. Jag hatar den! Men samtidigt tänker jag att den är så jävla fin, för den har fått stå ut med bulimi i flera år och ändå aldrig lagt av att funka. Som sagt är det inte världens finaste kropp, men huvudsaken är att min pojkvän tycker det. Han påminner mig varje dag om att han tycker om min mage (som är det jag hatar mest på mig själv). 

Samtidigt känner jag att om JAG vill gå ner i vikt så FÅR jag göra det, man MÅSTE inte acceptera sig själv som man är om man vill ändra något. Och känner jag att det är för mitt bästa så är det bara att köra stenhårt. Jag och min pojkvän har båda lite "gull mull" så vi gör det ihop  :) Alltså köper morot och dipp istället för chips och choklad osv. 

Du är jättefin, och det tycker din pojkvän med, så sluta vara så  hård mot dig själv. Så fort någon ger dig en komplimang, skriv ner den! Så kan du läsa det när det är som jobbigast. Ta tre djupa andetag och så kanske du också vill inkludera din pojkvän om du nu känner att du vill ta tag i en viktnedgång? Det är mycket lättare att inte lägga av om man är 2. 🌺

eliinsten
1

#1 jag går inte i skolan, och jo det är sant… tyvärr..

#2 Tack, ja jag skall försöka tänka som dig! 

#3 Tack för ditt svar, det behövdes verkligen! 🌺

AnnaFagerell
0

#4 Varför går du inte i skolan? Det finns mer än din självkänsla att jobba på märker jag. Se till att ta tag i ditt liv, det är du själv som får dras med det, ingen annan. Du sätter ribban nu för hur du vill att ditt liv ska se ut. Låter kanske tufft men du måste ta ansvar för dig själv.

Arthedain85
0

#5 Jag har inga som helst betyg och inte körkort för den delen heller och jag har klarat mig finfint ändå! :)

AnnaFagerell
1

#6 Det är väl ändå inte att sträva efter som 17 åring??

Arthedain85
2

#7 Man behöver inte ställa en massa krav på sig själv (eller andra för den delen…) när man är 17 heller.

Arthedain85
0

Det finns alla möjliga vuxenutbildningar och studier på distans om man vill ha en utbildning. Så det finns inget som säger att livet är inte över för att man inte går i skolan…

AnnaFagerell
0

#8 Det är väl klart att man måste ställa krav på sig själv… det är ingen som sagt att det är över utan det är så att man är på väg in i vuxenlivet och måste lära sig att ta ansvar för sig själv

Arthedain85
1

#10 Och när man har uppfyllt alla dom här kraven på sig själv att skaffa utbildning, körkort m.m. vad är det då som väntar? I dagens samhälle: arbetslöshet (för majoriteten). Skulle man få jobb så kommer kraven igen… Måste prestera bättre, måste ha råd med bil, hus, barn e.t.c. Nej då är det bättre att ta det lugnt! Chilla och njuta av att vara ung! Resten av livet kommer vara fullt nog med stress och krav ändå… Jag tänker iaf inte vänta tills jag är pensionär med att börja leva…

Arthedain85
0

Men nu känns det som vi har hamnat OT så jag får be eliinsten om ursäkt och så föreslår jag att vi fortsätter detta via pm. (Ifall du har något mer du vill säga)

AnnaFagerell
0

#11 Om man har inställningen att vara arbetslös så tycker jag att man ska söka hjälp. Finns gott om jobb, men folk vill inte ha dem!

Arthedain85
0

#13 Bara så du vet "pm" betyder "privat meddelande"… Jag vill bara förtydliga att jag inte menade att man ska sikta på arbetslöshet bara att man inte ska känna sig mindre värd eller stressa ihjäl sig för att få ett jobb eller en utbildning inom skolans ramar. Man är en precis lika värdefull individ utan utbildning och jobb! Jag kommer inte skriva mer här nu så om du vill fortsätta det här så får du göra det via pm…

Ove555
1

Hade jag varit ung  då skulle jag försökt utbilda mej till något. Hade jag gjort det när jag var ung skulle jag förmodligen ha en bättre livssituation än vad den är