Inte bra på något
Första inlägget jag gör på den här sajten, men jag har smugit runt lite i trådar men ej gjort mig synlig.
Jag har under några år fått jobba på min självkänsla och självförtroende. Ett tag var det hemskt då jag satt och grät på lektionerna i skolan för att jag verkligen inte förstod vad som frågades efter och det tog en hel del på självkänslan. Man såg att alla andra satt och skrev för fullt medan jag själv satt och läste uppgiften i hopp om att förstå. Inte heller vågade jag fråga om hjälp, för då såg jag bara dum ut. Att prata överhuvudtaget var inte min starka sida för jag var rädd över vad som hända skulle. I och med detta hade (och har) jag inte många vänner. Och det var också då jag fick diagnosen autismliknande tillstånd. Samtidigt som jag inte visste vad det innebar så var det en lättnad att få ett "ord" på varför jag var som jag var. Det förklarade inte min hemska förmåga att lära mig saker men det förklarade mycket mer. Detta gjorde att jag kunde jobba mer med mig själv, vilket jag nu har gjort i fyra år. Lyckades inte ändra mig något nämnvärt förrän början av 2014, samma år som jag hittade livsglädjen, något att leva för - konserter. Under 2014 gick jag på 12 konserter och såg över 30 band. Under 2014 vågade jag gå på konserter själv, något som jag aldrig kunde föreställa mig hända, och jag sträckte på mig och var stolt över mig själv och min musiksmak. Åkte iväg själv till Stockholm och så vidare. Det var då jag fann mig själv.
Idag vet jag vem jag är, jag vet vad jag vill (har väldigt många drömmar och mål) och jag vet vad som gör mig glad.
Men jag har börjat fundera lite. Jag bryr mig inte om vad andra tycker och tänker om mig längre och har fått mycket bättre självkänsla, men jag bryr mig om vad jag tycker. Alltså väldigt självkritisk. Jag kan inte säga att jag är riktigt bra på något, typ att fotografera som jag älskar att göra, men jag kan säga att jag har en sjujäkla bra musiksmak (för det har jag ;)). Man ser överallt folk som säger "Fan vad bra jag är" medan jag säger "fan vad bra jag är .. på vad?". Visst är jag bra, jag lever ju. Men jag kan inte sätta ord på vad jag är bra på. Under gymnasiet fick jag tips från både kurator och diverse lärare att säga till mig själv vad jag är bra på, samtidigt som de då rabblade upp en massa exempel men aldrig att jag kunde se mig själv som bra på något av det.
Är detta något som kommer bli bättre med tiden? För jag kan inte minnas när jag senast kunde säga något jag var riktigt bra på. Hör aldrig från någon annan heller att jag är bra på något annat än att fotografera, liksom som en bekräftelse som de flesta behöver här i livet haha.
I och med min autism så har jag begränsade intressen. Jag har några få men är väldigt insatt i dem. Intressena är musik (och konserter), hästar, kaniner och fotografering. Men jag är inte bra på något av dem, mer än att gå på konserter .. det är jag jäkligt bra att gå på haha!
Hur gör jag för att hitta något jag är bra på? Eller hur ska jag få mig själv att förstå att jag är bra på det jag inte tror att jag är bra på? Eller måste jag vara bra på något? Fast det kanske är bra att känna att man är bra på iallafall något, även om jag idag mår mycket bättre och känner mig mer självsäker än vad jag gjorde för bara ett år sedan. Vet det där om att säga det högt för sig själv men jag tror verkligen inte på vad jag säger, bara skrattar efteråt haha.
Det var väldans vilken lång text det blev, och rörig. Men det var skönt att få skriva av sig lite iallafall, och så önskar jag då lite tips och råd!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag tror det finns saker du är bra på , eftersom du gillar att fota, är du också bra på det, det tror jag med all sannolikhet. Jag tror att det hos varje människa finns mycket vi är bra på, men vi är rätt självkritiska, jag likaså och tror oftast inte att vi är bra på något, men du är bra på mycket. Du har skrivit en bra och tänkvärd insändare. Så skriva är du bra på.
God fortsättning
Har ej läst era inlägg utan bara måste få inflika. TS du är ju grym på foto.
#2 Precis så skrev jag också, TS är jättebra på foto
Japp.

Tycker inte heller att jag är särskilt bra på något, även om jag har flera och ganska breda intressen. Kan det kanske bero på att man jämför sig med andra som man tycker är väldigt bra på det dom gör?
Jag vet inte hur man kan lösa detta men man kan kanske sträva mot att bli bättre på det man gör och samtidigt försöka intala en själv att man är bra på det man gör? Tillslut inser man väl hur bra man faktiskt är.
Livet är ingen tävling. Man måste inte vara bra på något. Gör det du tycker är kul istället. Du duger som du är.
Varför måste man vara bra på något?
Jag är bra på att rita men sen då jag ser hur andra ritar tänker jag, vad tusan? Jag är ju dålig på att rita! Genast då man börjar jämföra sig med andra så går det ju utför. Du är bra på det du gör om du trivs med det.
Vi ska vara bra på att vara oss själva och våga säga att det är helt ok.
Jag är bra på att vara mig själv. Jag har en tusans massa brister men det gör mig till den jag är. Jag behöver inte vara en fantastisk tecknare eller en utomordentlig pedagog. Jag gör det jag kan och det ska få räcka så också.
Tack!
Nej, jag anser inte att man måste vara bra på något men jag tycker att man ska kunna tycka att man är bra på något för att det stärker självförtroendet. Jag tycker inte att jag är dålig på något men jag tycker inte heller att jag är bra. Jag duger liksom till. Till exempel tycker jag att det är roligt att måla och rita men jag är fruktansvärt dålig på det och det ligger liksom inget bakom det utan så är det bara. Att andra målar mycket bättre är ingen hemlighet och jag jämför mig inte med andra. Vill jag rita ett streck så ritar jag ett streck om det så ska bli riktigt skevt. Jag fotograferar precis hur jag vill och jag lyssnar på vilken musik jag vill utan att någon ska behöva bry sig om hur det ser ut eller hur det låter, men fasiken vad skönt det hade varit om jag faktiskt kunde säga att jag är bra på att till exempel fotografera.
Det är ganska trist att aldrig bli nöjd med ett foto bara för att jag inte inser att jag är bra på det jag gör. Visst har jag vissa bilder jag tycker om lite mer än andra men av 500 bilder är jag nöjd med en och det är fakta. Jobbade i somras med fotografi och tog runt 500 bilder under en dag, jag satt och kollade igenom dem själv och hade valt ut de jag tyckte om - vilket blev en bild. När jag gick igenom dem tillsammans en annan så hade vi helt plötsligt 30 bilder som var bra. Jag ser inte det men jag skulle vilja se det.
Det handlar inte om att jag ska vara bättre än någon annan.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto