Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett: 13-självhjälp
Läst 2853 ggr
[luneri]
4

Alltid vara til lags för andra

Hej

Det är första gången jag skriver här på självkänsla iFokus. Det har blivit allt mer påtagligt att jag har svårt för att veta vad jag själv vill och känner i vissa situationer och det skapar inte bara problem för mig, men min omgivning blir ganska förvirrande. 

Det i sig grundar sig förmodligen i dålig självkänsla tror jag. Jag har ända sedan jag var barn/ungdom försökt anpassa mig och vara till lags, dels för att jag ville ha kompisar och "passa in" och för att jag upplevde det oerhört jobbigt om någon blev besviken på mig. Som jag hört av flera, "Tänk på dig själv, du kommer i första hand, och om någon blir besviken eller inte gillar dig är de inte värda din uppmärksamhet". Det är också riktigt, det inser jag, men ändå. Det är svårt att ta in de orden och göra det till verklighet. Hur gör man så att det blir verklighet? Jag kan ibland må dåligt över att jag gjort dåliga val.

Nu har det ändå blivit att jag i olika situationer har svårt att avgöra vad jag själv vill i sociala sammanhang, och ofta kommer min vilja i kläm eftersom jag inte är helt medveten om den själv, och att jag i de flesta fall ser genom fingrarna och i slutändan lyckas det bli att jag kanske träffar den där personen ändå när jag i själva verket vill vara själv en dag, men att jag är rädd att den personen ska tycka illa om mig om jag inte gör det, eller något annat som jag oroar mig för som skadar relationen. På något sätt, även om jag från början ville vara själv en dag så lyckas jag tro att jag vill träffa personen i slutändan ändå pga av rädslan att det ska bli något negativt av att jag inte gör det. Det låter jättekonstigt när jag skriver det här känner jag nu, men det är exakt så jag känner och upplever och jag vet bara inte hur jag ska göra för jag blir i slutändan stressad över allt jag har att göra hemma, eller mina fritidsintressen som kommer i kläm för många gånger är det någon annans vilja som kommer före min. 

Hur hittar jag styrkan? Hur lyckas jag se vad jag vill innan rädslan tar över? I de situationerna är inte min egen vilja jättetydlig och jag blir ganska förvirrad själv. Jag vill ju umgås med vänner, men jag vill vara hemma själv också.  Jag tycker om att umgås med vänner och vill jättegärna det, men jag har behov av att lägga tid på annat också och det är då det blir ganska besvärligt för mig. Det är helt och hållet jag själv som ställer till det, inte mina vänner alls, för jag ser inget fel i att vilja umgås mycket heller, man är ju bara olika och hur pass mycket behov man har av att ses mycket. 

Jag skriver detta nu eftersom jag känner att jag är i behov av en förändring. Mest för att jag själv vill må bra, och att inte behöva känna mig stressad över beslut jag tar. Det blev väldigt långt det här, men hoppas ni vill läsa och kanske är det någon mer som dras med samma problem eller liknande? berätta gärna isåfall, det kan vara skönt att höra att man inte är ensam.

Ebolaa
3

#0 Vad du är modig och stark som skriver hur du känner, det är inte lätt att ta tag i saker och ting som känns jobbigt. Du har kommit långt genom att bara uppmärksamma det du vill förändra. Mycket klokt av dig :)

Det är inte alls konstigt att du känner som du gör. Och det är heller inte konstigt att du tycker det är svårt att säga nej, det är väldigt många som har svårt med det.

Försök tänka såhär istället. Du måste få säga nej eller jag vet inte, du säger att du just nu inte hinner med allt du vill ägna dig åt på grund av att din omgivning vill umgås med dig. Det är svårt och obekvämt att säga nej, till en början,  men när du lärt dig hur du ska göra kommer det kännas väldigt bra för dig :) 

Du får tillbaka din självrespekt - din tid är värdefull och det är du som avgör vad du tänker göra med den. Om det är någonting andra får dig att göra som egentligen får dig att må dåligt så är det förmodligen någonting som är "fel" och de tar din energi av dig. Det är inget ömsesidigt förhållande om du frågar mig…

När du säger nej, ska det egentligen räcka med ett nej, men om dina vänner eller andra nära och kära vet om att "du ger med dig"  efter lite tjat så kan du räkna med att vissa kommer göra det (speciellt dom som respekterar dig mindre). Du ska egentligen inte behöva ge någon förklaring på varför du INTE vill - du behöver ju till exempel aldrig ge en förklaring till varför du svarar ja. 

Om du vill försöka förhindra att bli frågad om "varför inte" och försöka slippa ge en bortförklaring så kan du säga direkt "Du, jag har för mig att det var något jag skulle göra då - så jag hör av mig lite senare när jag tagit reda på vad det var". Det gör att du kan vinna lite tid till att tänka igen om vad du egentligen tackar ja till.

Ex. på vad du kan fråga dig själv: Om du inte hade blivit frågad, vad hade du egentligen tänkt göra? Är det något du hellre skulle ägna dig åt? Har du tid för att genomföra det du blir frågad om?

Ciiao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Wippie
0

Hej!!! Modigt av dig att skriva (det var som om att jag kunna skrivit det själv) Hmm du har ju uppenbarligen god självinsikt. Är dålig självkänsla någonting man föds med?