Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett: 04-kärlek
Läst 4067 ggr
Anonym
0

Sitter inte bredvid mig

Det finns en kille på min skola som jag var kär i och fortfarande har lite känslor för, låt oss säga att han heter Kalle. Det är så att det finns en grej jag grubblar på, lite för mycket. Det är så att många låter helst bli att sitta bredvid mig känns det som, jag bryr mig inte lika mycket om det längre, men det är fortfarande något som sänker min självkänsla ibland. Det känns som att folk hellre står upp än att sitta på en bänk bredvid mig. En gång satt jag mig på en bänk där det redan satt andra och då gick han som satt vid mig och började prata med sina vänner (fast han lika gärna kunde gjort det sittandes) och sen stod han resten av tiden. Numera sitter jag hellre på golvet. 

I alla fall var det inte det jag skulle komma till. Det är så att Kalle inte heller vill sitta bredvid mig. En gång när jag satt på en bänk bredvid hans kompisar så ropade hans kompisar och bad honom sitta på bänken (vid mig), han satte sig tillslut ovilligt, men efter en stund verkade han inte klara av det och stod istället. Sedan dess står han hellre än att sitta vid mig. En annan gång åkte jag, Kalle och fyra andra killar buss. Vi bytte buss två gånger och båda gånger satt vi på handikappssätena (de där med fyra säten på ena sidan och fyra på andra). På första bussen satt Kalle och tre andra killar på ena sidan och jag satt med en kille på andra. Andra gången satte sig alla killar förutom förutom Kalle (han kom sist in så det var därför) på ena sidan och jag satte mig på andra. Kalle ville inte sätta sig vid mig. En snäll kille som satt på den andra sidan bytte sida och satte sig vid mig istället när han märkte det, som tur är är var Kalle inte helt "oartig" och stod kvar ändå. Skulle han inte gjort det skulle jag nog blivit helt knäckt. 

Detta är något jag grubblar på för mycket. Jag börjar undra varför folk inte vill sitta vid mig, är jag så äcklig? Kalle är väldigt blyg. Kan det vara så att han inte klarar av att sitta bredvid mig för att han gillar mig eller något? Jag vet inte. Börjar bli "desperat". Jag vet att ni inte kan säga hur han känner, men är det kanske någon som känner igen sig? Jag har själv varit blyg men klarat av att sitta vid andra, dock kunde jag bli nervös, men det blir jag nu vid folk jag gillar också… Jag försöker intala mig att folk inte vill sitta vid mig för att jag är för snygg för dem eller något, haha, men det funkar inte så bra. Jag vet att många vill försöka ge andra utrymme och  att man helst kanske inte sitter vid folk man inte känner eftersom man inte vill störa och så, men ah, jag vet inte, mitt självförtroende är inte så bra när det gäller detta.

Sealle
0

Först och främst, är du "utstött" eller har du vänner? Dvs även om folk inte vill sitta bredvid dig, pratar de fortfarande med dig och har du vänner eller vill ingen umgås med dig över huvud taget?

Sen vill jag absolut inte förolämpa dig, men det låter ju som att du kanske luktar illa? Det är den mest logiska förklaringen … Jag har känt personer med dålig personlig hygien eller dålig andedräkt som jag helt enkelt inte kunde sitta eller vara nära. Hur ofta duschar du? Använder du en bra deoderant? Hur är din andedräkt, använder du munskölj eller tuggar tuggummi?

Anonym
0

Är inte direkt utstött, har inga nära vänner i klassen men jag brukar umgås med en tjej. De andra brukar jag inte umgås med så mycket då jag mest känner mig opassande då. Vi har väl lite grupper som vi umgås i. Jag och den andra tjejen, en grupp med några "mindre coola" killar och sen resten av klassen. De pratar med mig, men inte lika mycket som med de andra. De är inte elaka direkt. Jag har en bästa kompis i en annan klass. 

Jag är ganska säker på att jag inte luktar illa då jag borde ha märkt det. Jag vet att man egentligen inte känner lika mycket av sin lukt som andra gör, men ändå. Jag tror jag borde märkt det? Jag använder sällan parfym, men använder deo varje dag, nästan 24/7. Jag blir nästan aldrig svettig och duschar varje/varannan dag. Borstar tänderna och tungan två gånger per dag (låter aldrig bli att borsta tänderna!), försöker använda munskölj och tandtråd men brukar oftast inte orka det. Tuggar tuggummi då och då, men ej varje dag.

Sealle
0

#2 Konstigt, då finns det i mina öron ingen rimlig anledning … Jag skulle antingen fråga din närmaste vän i klassen som du umgås mest med och be människan vara ärlig. Har hon inget svar skulle jag konfrontera personen nästa gång hen medvetet väljer att inte sitta bredvid dig, tror det är enda sättet att få reda på varför 🤔

Anonym
0

Och juste ja, när jag menar duschar så menar jag tvätta med mild tvål där nere och under armarna och resten med vatten, jag tvättar håret och använder sån där creme två gånger per vecka only.

Anonym
0

#3 Okej, tack för svaret i alla fall. Jag kommer nog inte våga fråga Kalle, om det är honom du menar, men ska fråga min kompis om jag inte glömmer bort. Kanske ska testa att ha en ännu bättre hygien? Är så lat bara.

Anonym
0

Ibland finns det tyvärr de som ändå luktar fast de håller en bra hygien. Jag kände en tjej som brukade jämt lukta illa och jag visste ju att hon var noga med sin hygien så jag förstod inte vad som var problemet. Tyvärr blev det ändå så att jag undvek att sitta bredvid henne för jag klarade inte av lukten då jag är väldigt känslig mot dåliga lukter. =/

Anonym
0

#6 Mm, jag vet inte. Jag hoppas inte jag luktar illa i alla fall, det vore inte så kul. Jag brukar som sagt inte svettas så mycket eller så, så jag vet igentligen inte vad som kan lukta i sådana fall, kanske sitter jag och fiser utan att märka? Man vet aldrig.  :P

Ebolaa
0

Ja, det är knappast en fråga om att lukta illa eller så, för det är nog någon som skulle ha påpekat detta till dig i så fall. Ja det är inte lätt att veta varför "kalle" gör som han gör. Kan det vara så att han känner av eller vet om att du gillar honom? För i så fall kan man ju tänka att han väljer att inte sitta brevid dig för att inte bekräfta dina känslor, det är inget chysst beteende, men när man är ung så gör man inte så genomtänkta och smarta val. 

För det kalle gör mot dig och andra som inte vill sitta brevid dig, är en form av kränkning som faktiskt är mobbning, så det vore bra om du berättade det här för en lärare eller kurator. De kan förändra på saker och ting, för så som dina kamrater behandlar dig är inte okej, och saker och ting kan bli bättre om du vågar göra din röst hörd. För så länge du aldrig säger något så tror vissa att de kan behandla dig på ett visst sätt eftersom du aldrig står upp för dig själv, så det är nog dags att du går och berättar åt någon vuxen.

Tänk på ditt eget bästa och gå och berätta om det här åt någon vuxen, det är inte okej hur du behandlas. Hoppas saker och ting blir bättre, kram!

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.