Har du bra självkänsla?
Som rubriken säger - Har du en bra självkänsla? Har du alltid haft det eller har du fått kämpa? Dela med dig 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Ja, jag har bra självkänsla nu. Jag vet mitt värde som person och tycker att jag duger för det mesta. Självklart har jag motgångar men de har väl alla
Min självkänsla pendlar upp och ner, och har gjort under större delen av mitt liv. Men det var väl först vid tonåren som jag blev medveten om det. Då det började komma känslor, som pendlade med i "självkänsla svängarna" och jag började jämföra mig mer med andra.
När jag började på gymnasiet fick jag bättre vänner, och trivdes bättre, rent allmänt. Jag träffade en underbar kurator som blev min vägledare i mitt personliga arbete, med mig själv. Dom första gångerna jag gick till henne förväntade jag att hon skulle lösa problemen åt mig. Numera går jag till henne, snackar om mina problem, och kommer själv på lösningar. Det är så skönt att ha någon som lyssnar och som finns bara. Den utvecklingen är jag stolt över, och nu genom att bli säkrare på mig själv, vill jag i framtiden kunna hjälpa andra :)
Jag har en bra bit kvar, men jag har iallafall kommit en bit på vägen. Tack för mig.
#1 Härligt att höra! Du har så rätt i att alla har motgångar då och då, det är då självkänslan kickar in och påminner oss om att vi är bra ändå. Motgångar drabbar alla någongång i livet.
#2 Vad härligt att höra att du har kommit så långt att du numera kan hitta egna lösningar på problemen. Då har du kommit en bra bit på vägen
Lycka till i fortsättningen!
Jag har hyfsat bra självkänsla skulle jag vilja säga, det beror helt på situation. Jag vet att jag behöver arbeta mer med min självkänsla, den är ju inte helt hundra - men blir den någonsin det? När jag misslyckas med saker så tar jag åt mig något enormt, samma sak när man får reda på att andra människor snackar skit om en. Det går hårt åt på mig så det är väl det jag måste jobba med 
Den är väl okej, går upp och ner typ. Men oftast är den på topp =)
Är fortfarande liite för svag för kritik antar jag, men jobbar på't!
Härligt att höra att så pass många som har svarat ändå anser sig ha hyffsat bra självkänsla
Tummen upp för det!
Nope.
Jag har typ en sämsta självkänslan i hela världen. Men jag håller på och försöker göra den bättre. Jag skulle må mycket bättre av det, men jag vet inte riktigt hur.
#7 & 8 Hoppas ni finner stöd och uppmuntran att kunna förbättra er självkänsla här på sajten 
#9: Tack, det hoppas jag också och det tror jag med! :)
Jag har numera en bra självkänsla som har kommit smygande under åren.
Jag tror de flesta unga har en sämre självkänsla och en osäkerhet som automatiskt försvinner.
Ligger det djupare och har med dåliga erfarenheter och problem att göra så kanske det är svårare att komma ur detta.
/Maria
#11 vad skönt! Tror också att självkänslan ökar under åren ju mer man lär sig och ju mer erfarenheter man har.
jag har ingen bra självkänsla… :/
#13 Du är ju iallafall medveten om det och det är bra, nu ska du bara försöka komma på varför och arbeta med den 
Den självkänsla jag har idag har jag fått kämpa för.
Det är hemskt vad barn kan göra mot en när man är liten. Har en pojkvän som har stöttat mig och det är nog tack vare honom som jag har denna självkänsla idag. Den kan många gånger var svajig, men det brukar lösa sig.
Men ibland har man självkänsla och det bara mer eller mindre lyser självkänsla om en och i nästa sekund kan amn knappt titta på någon utan att darra "/
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Hej! Nu mera kan jag säga att jag har en bra självkänsla,,, befriande är det.
Men det har inte alltid varit på det viset,, Fullständigt vilsen i min egna smärta irrade jag runt och låtsades att allting var frid och fröjd,,
Men innerst inne kände jag mig alltid otillräcklig och litade inte på någon,,övergiven och ensam,,,,
Jag ställde mig själv utan för,, trodde inte jag kunde eller var värd någonting Om jag inte gjorde som det förväntades av mig,,,,
Att göra som andra ville och tillfredställa deras önskningar och behov,, Bortsåg helt från mig själv,,,,Livrädd för att bli förskjuten och övergiven
Men jag kunde inte få grepp om vad det var som felades inom mig,,,,
Jag kände mig bottenlös och tom,, för att inte säga jagad av mina egna känslor som jag så hårt motarbetat,,, och vägrat känna in,,,
Vilken resa det har varit,, och på många vis fortfarande Är….
Det finns fortfarande saker att jobba med, men nu vet jag vad jag jobbar för,,,
Det är stor skillnad,,,

Jag har inte så bra självkänsla med det är något jag försöker arbeta med. Utan bra självkänsla har man svårt att fatta bra beslut.
Ni ska veta att ni är modiga och duktiga som kämpar på med er självkänsla! Ni har alla rätt i att det är något som man måste jobba med ett bra tag, det tar tid men det är så värt det i slutändan! 
jag obbar på den! jämt när jag har fått upp självkänslan på top då sänker en eller flera den! men jag jobbar på den:)
#19 det är svårt att inte ta åt sig, jag vet! man får försöka jobba på det med 
#20 jo jag vet men det går inte
Inge bra självkänsla alls. Men jag försöker bygga upp det och jag har väl lyckats lite, men inte mycket. Det kommer nog så småningom. :)
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Jag har en väldigt bra självkänsla, och dessutom en enorm självinsikt. Jag har kanske inte kämpat mig till det, utan mer insett när jag har gått igenom dåliga destruktiva relationer.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#23 på ett sätt har man ju kämpat även då 
# 24 Ja, på ett sätt, men jag har inte kämpat hårt, det har liksom bara kommit till mig.
Det är det andra destruktiva att jag farit så illa som har varit svårare att läka i så fall.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"