Vad är skillnaden?
Vad är skillnaden mellan självförtroende och självkänsla?
Jag har nog aldrig riktigt fått det definitivt förklarat för mig. Jag har såklart en egen tolkning, men jag vet ju inte om den stämmer.
Om jag tar mig själv som exempel så har jag alltid trott mig ha ett bra självförtroende men en dålig självkänsla.
Mitt goda självförtroende säger till mig att "jag kan" eller att "jag kan lära mig". Jag har ganska mycket av denna vara. Det finns inte mycket jag inte tror att jag skulle klara av om jag bara ville. Jag tror på en ofantlig potential, inte bara hos mig, utan hos alla människor. Vi har helt enkelt en gränslös potential… alla av oss.
Min självkänsla däremot… den är inte på topp, fast den blir bättre och bättre. Det är den som säger mig att "även om jag har förmågan och kan lyckas, varför skulle jag vara värd det?" "Vad gör mig så speciell?".
Med ett stort självförtroende men en sämre självkänsla blir det svårt att ta sig från tanke till handling. Min inre röst säger "jag vet att jag kan, men jag är ändå inte värd framgång så varför ens försöka?"
Är det någon av er som har en annan tolkning av skillnaden mellan dessa två begrepp, eller håller ni med?
/Magnus
Jag hinner inte svara så utförligt just nu men jag har skrivit en artikel här på sajten som just tar upp vad skillnaden mellan dessa begreppen är. Du kan läsa den här ---> Skillnad mellan självkänsla och självförtroende 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Hrm… den artikeln hade jag ju förstås missat. Och den var utmärkt för att förklara begreppen. 
Tack så mycket! Skönt att du tycker det
(om du har några förslag/önskemål som saknar på sajten får du gärna skriva dem i tråden "önskemål?")
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.