Empati
är förmågan att förstå hur andra människor tänker och känner…en förmåga, som är olika för olika människor.
Om vi såg varandra och accepterade varandras olikheter mer, skulle kanske världen se annorlunda ut. Och visst kan vi väl bli bättre på vår empatiska förmåga ?
Visst kan vi det, absolut! Men jag tror att det är väldigt svårt, människor har så mycket fördomar om i princip allt och att ändra på sina fördomar är väldigt svårt. Dessutom har jag träffat många människor som har svårt för det här med empati, de kan inte riktigt sätta sig in i situationen och kan till exempel säga "Äh, det var väl inte så farligt".
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Så är det nog…
Kanske beror det på stressen i dagens samhälle, människor har inte tid att känna efter…kanske har dom fullt upp med att tänka på sitt…
Jag tror att människor inte är bra på att kika omkring på sin omgivning, de är inte bra på att leta efter tecken eller liknande. Tror inte dem är "egoister" med flit utan de har bara svårt för att se sig omkring
Människor borde öva upp sin empatiska förmåga! 
Kanske borde vara en obligatorisk kurs på gymnasiet 
Jag håller med er.
Världen hade nog varit bättre om vi var mer empatiska.
/Maria
Undrar vad det är som gör att så många har svårt för empati?
Jag tror att du är inne på det i #3.
Man har nog med sig själv och tänker inte alltid på andra runtomkring och märker små tecken.
Dagens liv är ganska "speedade"
Även om det var tungt på många sätt förr så gick tillvaron i ett lugnare tempo tror jag.
/Maria
Empati är viktigt. 
Empati är viktigt för människans överlevnad!
Alla har fördomar och det är inget fel med det, snarare behöver vi dem för att kunna strukturera upp världen. Viktigt är dock att vi är medvetna om våra fördomar och inte fattar alla beslut utifrån dem samt att vi är beredda att överge dem när vi stöter på något som motsäger. En ödmjuk hållning tror jag alla vinner på, inte bara för att bli trevligare utan även för att spara energi på att slippa gå och tycka en massa om andra människor.
Jag tror att de som har svårt att känna och visa empati tyvärr är dem som aldrig eller sällan har fått känna empati från andra. Så om någon är kritisk eller okänslig kanske det är dags att visa upp lite extra medmänsklighet.
Precis, de som har haft en extra tuff uppväxt utan empati och kärlek vet säkerligen inte hur man har empati gentemot andra människor. Men dock är det svårt för en att avgöra om personen har haft det tuff och är okänlig just därför eller om personen bara är sån..
Jag har en stor portion empati och har väldigt lätt för att sätta mig in i hur människor tänker och känner. På både gott och ont.
Däremot så är min erfarenhet av människor, att en del har svårare att ändra på sina moraliska värderingar snarare än att ändra på sina fördommar.
Jag har haft en tuff uppväxt och får sällan den empatin som jag är i behov av….
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
och har man haft en tuff uppväxt och är omringad av människor som inte förstår eller liknande så blir det ju inte bättre av det iheller. Sån erfarenhet har jag iaf