Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett: 15-självkänsla
Läst 3573 ggr
Mia
0

Utseende = självkänsla?

Hur mycket tror ni att utseende har med ens självkänsla att göra?

Jag tror att det har mycket att göra för om man själv tycker att man är ful så är det det enda man kan tänka på och då har man verkligen inte en bra självkänsla. Tycker man att man är ful så kanske man inte vågar göra vissa saker och då skadar det ens självkänsla ännu mer.

Tycker ni att utseendet är mycket viktigare i dagens samhälle? Med tanke på alla plastikoperationer? Är det viktigt att vara snygg för att kunna känna att man är någon? Diskutera!!

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Maria
0

Jag tror också att utseendet spelar en stor roll.

Däremot så tror jag att hade plastikoperationer funnits på t.ex "romarnas tid" så hade det använts lika flitigtFlört Människor har i alla tider strävat efter skönhet. Även om idealen varierat.

Har man däremot ett gott självförtroende/självkänsla så betyder ens utseende inte lika mycket.

De flesta människor tycker ju ändå att insidan är det viktigaste. De flesta är också mer noga med sitt eget utseende och bryr sig inte om hur andra ser ut…och det säger ju en del.

/Maria

ManU77
0

Visst är det så att det finns en koppling mellan utseende och självkänsla. I alla fall i mitt liv.

Jag var för en tid sedan rejält överviktig och under den tiden mådde jag inte alls bra, varken fysiskt eller psykiskt. Nu, ca ett år senare, väger jag i och för sig fortfarande en del för mycket, men har lyckats gå ner ca 25 kilo (jag har ungefär 10 kilo kvar till målvikten). Jag kan säga att skillnaden mellan hur min självkänsla var då, jämfört med hur den är idag, är som natt och dag.

Mia
0

#1 Tror nog du har en poäng där med plastikoperationerna. Men tror du att det hade gått till samma överdrift som det är idag? T ex i Hollywood där någon gjorde 10 plastikoperationer på en och samma dag?

#2 Vad härligt att du lyckats gå ner, det är väldigt starkt gjort av dig tycker jag. Var din självkänsla sämre enbart pga din vikt? Vikt är ju också känsligt när det gäller ens självkänsla.. Jag som smal person kan ibland tycka att jag ser alldeles för smal och okvinnlig ut pga det.

Maria
0

#3 Japp, det tror jag. Kleopatra och gänget (som visserligen var från Egypten) som var ofantligt rika skulle säkerligen försköna sig så mycket det gickFlört

#2 Jag kan förstå att din viktminskning har påverkat ditt självförtroendeGlad

/Maria

ManU77
0

Nej, inte enbart, men jag märkte hur mycket bättre den blev av att lyckas få ner de där kilona och börja tycka om sitt utseende igen. Det finns en del annat att jobba på också såklart, men det hjälpte i alla fall.

Mia
0

#4 Jo, du har nog en poäng. Har bara lite svårt att smälta att det verkligen går så långt! 10 operationer på en och samma dag enbart för att förändra sitt utseende. Man kan ju undra om det verkligen är för att dem bara vill eller om de verkligen mår så dåligt.

Mia
0

#5 Det kan jag absolut förstå. Kan känna igen mig, tror min självkänsla skulle må bättre ifall jag gick upp lite i vikt Glad

Maria
0

Att en läkare överhuvudtaget går med på att göra 10 operationer på en dag är helt obegripligt. Jag kan tänka mig att det är flera ingrepp under en och samma narkos men ändå.

När man håller på att operera sig på det här sättet så är det nog ett annat slags "begär" som har tagit över än att man mår dåligt. Det sägs ju att man får en "kick" och kan inte sluta ungefär som med tatueringar så ger det mersmak.

Svårt att förstå dockObestämd

/Maria

Mia
0

Ja, det har jag också tänkt på. Fast läkaren kanske tänkte mer på pengarna eller något i den stilen?

Jaha, det har jag inte hört, är inte så värst insatt i det här med plastikoperationer, men det kan väl stämma. Kan ju relatera med tatueringar iallafall för jag har en själv och visst vill man ha fler. Dock kan jag hindra mig eftersom jag inte vet vad jag vill ha och vill ha något som betyder.. Men det är väl en annan sak.

Maria
0

I Amerika borde man väl vara rädd eftersom människor stämmer allt och allaObestämd

Tatueringar vet jag inte själv hur det känns men jag har en man och en son med flera styckenFlört

/Maria

Fralice
0

Då man trivs med sig själv mår man bra. T.ex när jag tycker jag ser bra ut är jag en person som älskar att stå i centrum. Men när jag har t.ex en bad-hair day så drar ´jag mig mer tillbaka.

[Sisa]
0

Jag tror…att utseendet betyder en hel del för yngre personers självkänsla. Då man blir lite äldre inser man, att självkänslan inte sitter i utseendet…Obestämd