Studier & självkänsla
Vad tänker ni på när ni hör ordet studier och självkänsla? Tror ni mycket på att ens studieresultat hör ihop med ens självkänsla? Tror ni att det går bättre i skolan med en bra självkänsla? Diskutera och skriv era åsikter! 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Jag tror att självförtroendet kan bli bättre om man märker att man klarar mer än man tror
Har man en bra självkänsla och vet hur man fungerar i olika situationer så har man nog förmågan att lättare lägga upp sitt arbete.
/Maria
Ja, precis. Självförtroendet ökar ju om man märker att man klarar av saker som man inte trodde att man kunde/visste. Sen finns det ju dem som istället blir tvärtom och måste kunna mer och vara bättre hela tiden, men jag tror överlag att man känner sig duktig och växer lite
Det där med att planera och lägga upp sitt arbete har väl ganska mycket med självdiciplin också att göra, eller? är ajg helt ute på fel tråd nu? 
Jo, det har du nog rätt i.
Jag menar bara att om man har en god självkännedom så vet man kanske att man klarar saker bäst om man gör på ett visst sätt.
Är man inte stresstålig så kanske man ska vara ute i god tid inför ett prov eller tenta.
/Maria
Jahaa du menade så! Då hänger jag med och tycker att du har helt rätt i det. Är man medveten om sina "svaga" sidor så blir det nog helt klart lättare att lägga upp arbetet och planera.
Helt klart att man blir otroligt peppad om man gör bra ifrån sig, t ex lyckas få ett VG på en tenta man inte själv trodde på.
Men man måste nog ha tilltro till sig själv över huvud taget, innan man kan sätta igång med krävande studier.
Sedan är vi alla barn i början. Man lär sig vartefter, precis som ni säger, hur man fungerar och vilka svaga sidor man har, och hur de bäst hanteras. Någon är alltid ute i sista minuten. Någon har tentaskräck. Någon har svårt för överskådlighet, osv.
Jag skulle vilja säga att det är en växelverkan. Krävs god självkänsla för att orka genomföra kanske 4 års tuffa studier. Men gör man bra ifrån sig kan det stärka en väldigt!
Håller med dig! Jag tog studenten i somras och har redan hoppat på högskolan, just nu känns det som att man har tagit vatten över huvudet men jag hoppas på att det klarnar när det har gått ett litet tag. Min självkänsla är lite låg just nu just därför så visst hänger det ihop - absolut.
Det hör nog samman ganska bra.
Jag vet folk som känner att de inte duger om de inte får bra resultat i skolan. För dessa är det ingen morot att få bra betyg, det är en press att prestera lika bra nästa gång. De pluggar nästintill ihjäl sig och mår skit om de inte får bra betyg, som om de är sämre personer för det eller att jorden skulle gå under.
Man måste nog redan ha bra självkänsla för att få ökat självförtroende av att se vad man klarar av, tror jag.
Jag tycker förstås det är tråkigt om jag måste göra om en tenta, men det är ju just på för den sakens skull - jag måste göra den igen! Det är ju också det värsta som händer om man blir underkänd, man måste göra om den. Jorden går inte under för det. 
Jag tycker inte alls att jag är dum eller dålig eller mindre värd som människa, bara för att jag blir underkänd, troligtvis bara dåligt förberedd. Det är bara att ta nya friska tag tills nästa gång och hoppas att mitt bästa räcker den gången istället. Mer än mitt bästa kan jag ändå inte göra.
#6 Du kommer in i det, om en månad, eller så, så är det vardagsmat.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#7 Precis, jorden går inte under bara för att man inte klarade en tenta.. Men gud vad svårt är att tänka så egentligen! Jag känner iallafall mig väldigt dålig om jag inte klarar av någonting fast jag vet att det inte är hela världen. Ibland kan man ha skumma tankar/känslor som osar dubbelmoral 
Ja, men det gäller ju att ändra uppfattning, vilket är så lätt att göra. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!