Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett01-allmänt
Läst 2754 ggr
Mandusius
0

Snälla ge mig lite tips! :/

Det är så att jag har börjat på en utbildning i Skåne. Utbildningen verkar jättebra, trivs hyfsat i skolan man har ju inte lärt känna varanadra i klassen än så det är lite ensamt och stelt vissa gånger.

Det största problembet är att så fort jag kommer hem till rummet jag bor i så mår jag dåligt i alla fall på kvällarna.

Jag bara gråter och gråter. Jag är helt ensam och är ca 50 mil från min familj.

Har många gånger haft i tanken att hoppa av men jag vill verkligen försöka trots att det är svårt.

Råd, tips och pepp och kritik allt tas emot.

är det någon som känner igen sig bland känslorna?

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Mia
0

Hej!

Jag har precis börjat på högskolan i blekinge, flyttade ifrån skåne med familj och vänner, så jag vet hur du känner dig! Jag har tre timmar härifrån hem och visst kändes det hemskt i början, helt ensam och ingen mamma eller något. Jag var enormt ledsen och föröskte ringa hem varje dag men nu känns det bättre. Man vänjer sig lite smått och att kunna prata via msn/sms/telefon hjälper mycket!

Kan du försöka gå fram till någon i din klass och ställa en enkel fråga om när ni slutar eller något sånt kanske? Då brukar ju samtalet hålla igång Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Mandusius
0

Som sagt i skolan har jag inga problem trivs ganska bra där fast det bara har gått 3 år det är mest det att man kommer hem till ingenting förutom ett gemensamt kök som ser ut som jag vet inte vad och en väldigt tomt rum"/

Mvh Amanda

Mandusius
0

Har pojkvännen ganska långt ifrån ändå "/ Han går BTH i karlshamn by the way. Så det är väl han är min stolpe just nu.

Mvh Amanda

Mia
0

Bor du ensam? Jag bor själv i en etta här i blekinge, jag går också på BTH Glad Skåne - blekinge är ju inte så långt så du kan ju åka upp hit och hälsa på honom när han har tid? Har du ingen alls du kan umgås med på fritiden?

Mandusius
0

Lär  väl inte se honom mer än två gånger i månaden "/ Är lite bortskämd med att trräffa honom varje dag så.

Jag bor i ett kollektiv boende med bara utbytes studenter så det funkar sådär.

Har ingen att umgås med på fritiden än *"/

Mvh Amanda

Mia
0

Jag vet att det är tufft, men när jag bodde i skåne så var min pojkvän här i blekinge och pluggade och jag träffade inte honom iheller så ofta. Det gäller att helt enkelt stå ut och lita på varandra. Något positivt är ju att man verkligen lär sakna varandra och njuta när man väl ses Glad

Kan du försöka fråga någon i din klass om dem vill med och fika? Eller är det för stort att fråga?

Mandusius
0

Ännu känns det lite stort att fråga om en fika faktiskt.

Men så social som jag har ansträngt mig att vara har ajg itne varit på flera år x.O Så det är jag ju sAtt jag försöker i alla fall :)

Mvh Amanda

Mia
0

Försöka är bättre än att inget göra alls så fortsätt vara social Glad Det tar ju ett tag i början, det gör det ju alltid med nya bekantskaper.

Mandusius
0

japp det är ju det. men jag försöker mig framåt.

Mvh Amanda

Mari
0

Jag vet inte hur det är där du pluggar men sist jag pluggade så annordnade mina klasskamrater fester varje onsdag, fredag och lördag i stundetkorridoren. Jag bodde aldrig där utan pendlade fram och tillbaka men kände att det kunde ha varit ett stätt att komma närmare och våga mer.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mandusius
0

trevligt. Har nu introduktionsvecka just nu så det är något varje eftermiddag/kväll :)

Mvh Amanda

Mari
0

#11 Skönt, då har du något att gå på. Jag tror att det släpper eftersom Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mandusius
0

Det gör det säkert :)

Mvh Amanda

Mia
0

Vad roligt med en introduktionsvecka! Har du skoj? Glad

Mandusius
0

Helt okeej men det äör ju plugg smatidigt så idag akn ajg inte vara med ska kolla lite på datorn angående det vi gick igenom idag:)

Mvh Amanda

Kalendula
0

Det brukar ju finnas anslagstavlor på sklolor. Jag hade satt upp en lapp om att sällakaps kompis sökes. Och en liten beskrivining tex, fika, promenad, fönstershoping etc. Och mitt mobilnummer.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mandusius
0

Det var ett smart tips som kankse kan ske lite senare:)

Mvh Amanda

Mia
0

Ja, det var ju ett supertips! Skrattande

[Ragamuffin]
0

Tänk också  på att i princip alla känner sig lika bortkomna och ensamma när de börjar på något ovant som en ny utbildning med nya människor. Många andra är säkert också nya i stan precis som du då det är vanligt att man flyttar till annan ort för att plugga. De flesta verkar säkrare än vad de är och försöker visa utåt att de klarar sig själva, har allting under kontroll etc. Man vill  inte gärna visa sig sårbar för en massa okända människor. På en del kan det verka som att de är helt ointresserad av att skaffa fler vänner då de ger sken av att redan ha så många som de umgås med på fritiden, har bråttom hem till sambon osv. Men tro mig, alla längtar efter att någon ska komma fram och prata med dem, fråga om man ska luncha ihop, sätta sig och diskutera litteraturen etc. Även om man har andra vänner hemma är det trevligt att ha någon från skolan att umgås med också. Det är många som läser på universitetet som går ensamma genom hela utbildningen, kommer när föreläsningarna börjar och går hem när de är slut, för att de inte vågar öppna sig och visa att de behöver vänner att dela studietiden med!

På de flesta universitet  finns också olika grupper man kan gå med i, som brukar göra olika saker ihop, t.ex. anordna fester, se på film, diskutera politik eller vad man nu är intresserad av. Hittar du inget  skoj där du pluggar kan du ju alltid starta en egen grupp och se  om någon hänger på!

P.S. Önskar att jag kunde gå tillbaka i tiden och ge mig själv dessa tips när jag började plugga. Nu är det bara en termin kvar och jag har inte kommit någon i denna stad särskilt nära. Har hela tiden tänkt att jag ändå ska flytta bort sen, att jag har mina vänner och pojkvän i hemstaden och att det enda viktiga är att klara studierna. I efterhand inser jag att det bara har varit ett sätt att skydda mig själv från risken att bli sårad och bortvald. Jag hade fått ut så mycket mer om jag öppnat upp mig för andra och visat att jag vill ha vänner att prata och umgås med. Omedvetet har jag antagligen sänt ut signaler om att jag inte är så intresserad av nya bekantskaper och då har ingen heller närmat sig. Trist! Men nu vet jag och kan göra annorlunda i framtiden :)

Mandusius
0

Jag tackar för ditt råd:)

Gör denna sista termin till din bästa! Det går alltid att ändra sitt öde^^

Mvh Amanda

Mia
0

Hur går det för dig? Har skolan kommit igång helt nu? Glad

Mandusius
0

Det går bättre och bättre. Åkte hem till min pojkvän i lördags fast jag egentligen hade kräftskiva . Men det var bara så skönt att komma ifrån allt kan jag säga. Så denna vecka har jag inte gråtit något. Det går mer flyt i skolan man börjar prata med lite samma människor inte olika varje dag.

Börjar komma nära folket i huset ^^ Lär mig engelska då jag typ bara bor med utbytes studenter.

Mvh Amanda

Mia
0

Gud vad roligt och härligt att höra! Skrattande

Mandusius
0

^^ Så nu ska jag bo hos min pojkvän i nästan en vecka har inget viktigt att gå på i skolan ändå:P

Mvh Amanda

Mia
0

Vad mysigt! Funkar allt bra fortfarande? Glad

Mandusius
0

Det går framåt tillbaka ena stunden är jag glad och andra ledsen känner mig lite mano depressiv x.X

Mvh Amanda

Fridaaaa
0

Som egoboostin säger, så är det ju inte så långt mellan blekinge och skåne, så ni kanske kan träffas på helgerna??

Bjud ut några på fika eller liknande, brukar vara uppskattat :)
Jag bor själv i Blekinge :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mandusius
0

Jag har löst det nu på ett annat sätt. Jag ska flytta till Blekinge och plugga distans/pendla visst kommer det bli lite jobbigt men det kommer nog bli enklare för mig än var det är nu. ^^ Så snart blir det flytt till Karlshamn:)

Mvh Amanda