Jämför dig med andra?
Jämför du dig ofta med andra?
Om inte - dela med dig av dina bästa tips för hur du lyckades sluta!
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Alla kan ju inte vara lika…var och en är bra på sitt sätt! 
Jag har aldrig jämfört mig själv med andra, har gått mina egna vägar helt enkelt. Sagt och säger vad jag känner och tänker på. Däremot kan jag bli väldigt avundsjuk på människor som lever familjeliv med sina hundar, ungar och äppelvin. För att jag är ofrivilligt barnlös.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Jag gjorde det när jag var yngre… gick omkring och kände mig otillräcklig för att jag inte kunde göra samma saker som andra. Första steget ut ur det kom nog när jag fick veta varför (jag har ett litet handikapp på autismspektrat). Numera har jag också insett att jag har en massa andra bra egenskaper och förmågor istället, som andra kanske saknar.
Ett tips är att skriva en lista på alla positiva egenskaper man har, och alla saker man är bra på. När man sedan läser igenom den kan man bli glatt överraskad!
Jag har inte heller jämfört mig med andra utan det har mer legat svartsjuka/avundsjuka i fallet. Jag tror att #3 har ett bra tips där till er som jämför er med andra! När man har skrivit upp positiva egenskaper och saker man är bra kan man nog bli lite chockad över hur bra man faktiskt är 

Mitt ex dumpade mig, sen skaffade han en flickvän såfort jag sa upp kontakten med honom. Jag blev JÄTTE ledsen när jag fick reda på att han hade skaffat en ny tjej.
Men sen kom jag på VARFÖR jag var ledsen. Det var för att jag jämförde mig med honom. Kände mig så värdelös, varför skulle han ha tjej och jag skulle inte ha någon alls?
Så jag började tänka: sluta jämföra dig med folk. Acceptera att du är som du är, och inte är som alla andra.
Vips, så är jag inte speciellt ledsen längre. Var ett tag sen jag grät för hans skull, men gör inte det längre 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#5 det där med att komma på varför kan vara rätt svårt! Ibland är det svårt att kunna rannsaka en själv men skönt att du kom på varför så du kunde åtgärda det 

#6 Ja, det är det. Men det känns oerhört bättre nu, känner att jag har mer självkänsla nu :)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#7 härligt! så ska det vara! 
Jag jämför mig väldigt mycket emd andra. Men läste en bra och tänkvärd mening en gång: "Var dig själv, för de andra är redan upptagna!" :)
#9 haha det var en bra mening 
Nej, det gör jag inte, och har aldrig gjort det heller. Jag har alltid varit för upptagen med att vara mig själv och gått min egen väg, och dessutom alltid varit för stolt för att gå på en väg jag inte vill gå på. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#11 Härligt! Du har inga tips till de andra som jämför sig själv med andra? 
Jag tror absolut att man jämför sig med andra människor.
Det går liksom inte att låta bli när man bor i gemensamma samhällen.
Däremot behöver det inte innebära att man känner ett behov av att göra likadant, leva på samma sätt eller liknande.
Man kanske rentav jämför hur bra man faktiskt har det jämfört med uteliggaren, den fattige, den ensamme, den sjuke.
Så det behöver inte bara vara av ondo…
/Maria
#13 Helt rätt i! Man tänker väl oftast på det negativa.
#12 Att man ska tänka på att alla människor är unika individer, vi kan alla olika saker. Tror det handlar mycket om att inse att man duger som man är, med sina brister och sina styrkor. Men också att man inser att vi alla är duktiga/sämre på olika saker, tror jag är viktigt. Fokusera på det du själv är bra, istället för det andra är bättre på än vad du är.
Okej, jag är inte bra på matte, men igengälld så kanske jag är bättre på spanska istället, som exempel. Jag kanske är värdelös på fotboll, men bra på att hoppa trampolin istället. Och det är helt okej, världen går inte under bara för att jag inte kan sparka en fotboll i mål eller räkna ut en andragradsekvation. Jag kan spanska, och jag kan göra en pik på ett sätt som fotbollspelare inte kan, istället - vi kompletterar varandra, med våra styrkor och svagheter. 
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#15 Helt rätt! Man kan inte vara bäst eller ens duglig på allt, men däremot har man (om man tänker efter) många saker som man är bra på! Och det är ju dem man ska fokusera på!
"Man kan inte göra allt man älskar, men man kan älska allt man gör" 
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
#17 isånnafall bara om det är något roligt.. 
Jag älskar definitivt inte allt jag gör
Städar, handlar, tvättar, arbetar osv.
Allt för att livet ska gå ihop. Det är bara att gilla läget…
/Maria