Husdjur
Kom att tänka på en sak, husdjur är något som många håller kärt och som dessutom är väldigt bra för vår psykiska hälsa.
Men om vi blandar in självkänsla/självförtroende med husdjur - tror ni att husdjuren har någon positiv inverkan på ens självkänsla/självförtroende?
Kan man t ex få bättre självförtroende genom att inse att man kan ta hand om ett husdjur? Kan ens självkänsla bli bättre genom att man känner sig behövd och älskad av husdjuret?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Det tror jag! Att känna sej älskad och behövd stärker väl ens självkänsla massor…även om det kommer från ett älskat husdjur. Dessutom…speciellt hundar sviker en aldrig. Människans bästa vän, ni vet…
Jag är en trogen slavinna, "ägd" av en bondkatt.
Inget fel med hundar, jag bara gillar katters attityd mer. Och jag tycker det är mysigare att kela med en katt än en hund.
Jag tror nog att djuret kan spela in på självkänslan, men eftersom katter också kan ha den här "jag skiter i dig attityden" ibland så är de kanske inte alltid bäst för självkänslan. Då är nog hundar bättre som alltid är glad att se en.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#2 - Amen! 
/L
#1 Precis, det tänker jag också.. att ens självkänsla måste ju stiga lite trots att det "bara" är husdjur som ger en kärleken och känslan av att känna sig behövd. Det borde ju räcka för en självkänslekick tycker man
#2 Så du skulle säga att det beror på vilket husdjur man har? 
#4 Precis, sen kan ju katten också stärka självkänslan, för de kan ju definitivt vara mysiga och gosiga, men ibland så kanske dess "skiter i dig attityd" kan få en att känna sig ännu mer eländig än vad man redan är. Lite: "Inte ens katten tycker om mig
"
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Den som e intresserad av hundens betydelse för människan - kolla på SVT Play:
http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld
(Del 5/18)
/L
#5 Ja absolut, man kanske ska säga istället att det beror på husdjurets personlighet? Jag tror absolut att du kan ha rätt i det med att om katten har den "skiter i dig" attityd så kan man nog känna sig sämre.. Undrar om de finns någon studie eller något liknande på det här? Intressant ju!
#8 Åh vad skoj, tack! Ska läsa igenom den
Husdjur betyder VÄLDIGT mycket för mig. Måste ha djur. Mår allra bäst då. Uppväxt med djur, haft djur sedan jag föddes. De betyder allt för mig. Med dem kan man prata om allt och dem lyssnar alltid om man t.ex är ledsen.
Har både 1 hund, 1 katt, 2 marsvin & 3 kaniner :) Måste verkligen ha djur, mår inte alls bra utan dem!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Både hos djuret och människan, tror jag, så som det står i länken i #8
#8 Intressant, och ja, jag tror det stämmer.
gillade studien! har äntligen haft tid att läsa igenom den och det kan nog stämma ja. 
Mina kissekatter får mig att må bra. Jag känner mig exempelvis aldrig ensam, utan har lärt mig att uppskatta min egentid och det är bra för min självkänsla. Långsamt håller jag på att bygger upp den och vänder alla negativa tankar till positiva tankar om mig själv och vad jag är för en person.