Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett: 15-självkänsla
Läst 1869 ggr
Mia
0

Onyttigheter = sämre självkänsla?

Som rubriken säger, känner du att du får mindre självkänsla när du äter onyttigheter? T ex att du får upp tankar som "Vad äcklig du är som ätit allt det godiset" eller "vad tjock du är"?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Mia
0

Jag kan absolut tänka att "ååh vad tjock jag är" när jag har smällt i mig en hel godisskål och druckit massa cola MEN skillnaden är att jag låter inte det påverka min självkänsla för jag vet att jag inte är tjock egentligen. Och godis är man minsann värd lite då och då Flört

Lynxx
0

Nog ere så - tyvärr kommer räkningen på onyttigheterna när man blir äldre.

Ja mumsade, rökte & drack hur mycket som helst som ung, utan att det märktes på vikt etc. Dock var det begränsat t helger & långt ifrån varje helg.

Hjärnan tar dock stryk av alkohol, särskilt hos unga, där den inte är färdigutvecklad ännu - med livslång konsekvens!

Ja slutade dock med det mesta av detta efter ja fyllt 20 (enda som ja inte fixade var godisråttan i mig).

Efter 30 bast ändrade kroppen sin metabolism & maggen blev kaggen istf sexpack.

Nu ser ja hur unga i butiken köper sånt sk*t 7 dgr i veckan. Dessutom e förpackningarna enorma mot på min tid. Resultatet har heller inte låtit vänta på sig - nu exploderar diabetes etc. bland unga. Massor av dem kommer att vara svårt sjuka när de fyller 30 pga detta - ha fått hjärtinfarkt o likn. innan de e 40 bast!

Ser åxå hur dagens barn e förgiftade av alla tillsatser som finns i halv-& helfabrikat, felaktig kost idag. Pasta e gott men innehålleringen näring - bara mjöl & vatten (i vissa tack o lov, även ägg, som bra näring)

Div. bokstavssjukdomar som ökar beror till en del på detta. Tyvärr e ingen beredd att ta till sig det - främst beroende på att de e stora, starka, penningstinna intressen, typ livsmedels- & läkemedelsindustrin m.fl. som styr - via lobbing & köpta forskare.

Den som inte tror mig - kan ju vänta 10-15 år till - så kommer verkligheten ikapp & bevisar detta.

/L

Mia
0

#2 Men fullkornspasta är väl hyffsat bra eller? Har för mig att det är många träningsmänniskor som har sagt det till mig..

lillaisa
0

Det händer väl… Om man ätit mycket onyttigt så kommer tankarna, men jag försöker slå undan dem och tänka "so what?"Flört

Nu äter jag inte supermycket onyttigt, blir väl mest på helgerna då det är godis och chips. Är även riktigt duktig på att äta vitt bröd, haha. Har visserligen inte åldern inne för alkohol eller liknande, men har ändå bestämt att jag aldrig tänker börja dricka eller röka (kanske ett glas champagne på nyår eller så men ni fattar). Känner mig varken särskilt sugen eller nyfiken på sådant så.

/Isa

Mia
0

#4 Stå på dig gällande ditt alkoholbeslut! Jättemodigt och tufft tycker jag. Och vitt bröd är jag också en expert på att äta.. Flört

Lynxx
0

#3 Nja - de e en helt annan aspekt på just allt som har med detta med ceralier - dvs sädesslag/spannmål, ris, majs . Säd innehåller ämnen som e skadliga fär människan. De e stort & svårt ämne att sammanfatta - dessutom ganska nytt på agendan - så det tar sin tid (många, många år) även med detta - innan det accepteras av den stora massan.

------

Vi (vårt matsmältningssystem) e inte skapta för att ta hand om de ämnen som finns i dessa. Människan har bara anv säd som föda under ngt tusen år - ngt som gör att vi inte har hafr tillräckligt många generationer av naturligt urval - som hunnit sortera ut de som inte tar skada av att äta det. Skadan uppträder dessutom först när vi e så gamla att vi redan har fött barn & de vuxit upp & kan föra vidare de gener vi har.

Tyvärr tar de flesta det som ngt fel på de som inte tål sädesprodukter - istf att inse att de inte e oss de e fel på - utan att det vi stoppar i oss inte e lämpligt för vår kropp/matsmältningssystem - med typ Celiaki (glutenintolerans). Många går omkring med lindriga symtom på celiaki, utan veta vad det e som ger ont i magen - utan tror att de e dem de e fel på & ngt man får leva med & ta medicin för att lindra!

------

Ja tycker personligen att de e jättekonstigt att människor inte reagerar på att de e inte tål det de käkar - utan istället tar mediciner för att lindra de obehag/sjukdomar som den maten orsakar.

De e faktiskt inte ett sopnedkast som sitter under näsan!

Ett expl: Om du får halsbränna av ngt som du käkar/dricker - slutar du äta det eller tar du Novalucol & likn för att lindra halsbrännan…?

-------

Säd är ju frön och har som sådana ett intresse av att inte bli uppätna. De har därför utvecklat försvar mot just detta. Detta försvar består bland annat av en del antinutrienter som vi som icke-fröätande art inte utvecklat sätt att komma förbi.

Ett exempel på detta är fytinsyra som i fröet har som funktion att göra mineraler otillängliga så att fröet inte groddar. I vår mage gör fytinsyra mineralerna otillängliga så att de inte kan tas upp.

Lektiner är proteiner som har förmågan att binda till kolhydrater som kan binda till följande organ och vävnader: mun, mage, tarm, bukspottkörtel, skelettmuskulatur, njurar, hud, nervvävnad, reproduktionsorgan och plasmaproteiner (proteiner i blodet). Det största potentiella problemet är att det kan orsaka förändringar i mag-tarmkanalen. Detta skulle bland annat kunna göra att antigener från maten kan passera in i kroppen.

Det finns evidens för att cerealier spelar en viktig roll i olika autoimmuna tillstånd, och även i tillstånd som normalt inte anses vara autoimmuna. Celiaki (glutenintolerans) är det mest kända exemplet på detta.

Det finns även en koppling mellan cerealier och reumatiod artrit, dermatitis herpetiformis, schizofreni, sjögrens symdrom, diabetes typ 1, autism och epilepsi (och kanske fler).

Observera dock att cerealiekonsumtion inte behöver vara en direkt orsak till alla dessa sjukdomar, bara att det finns vissa indikationer (olika starka) att det finns en koppling och/eller att en cerealiefri kost kan förbättra dem.

En teori till varför denna koppling finns är att det sker genom så kallad mimikry, där proteiner i cerealierna (kanske på grund av en skadad tarm) tar sig in i kropppen utan att de blivit nedbrytna. Om dessa proteiner då har gemensamma drag med kroppsegna proteiner så skulle detta kunna innebära att immunförsvaret blir förvirrat och attackerar även kroppens egna vävnader.

---

En annan aspekt e att de som lider av div tarmproblem/-sjukdomar - typ IBS etc. skall icke käka sånt som innehåller fibrer - då dessa retar en redan irriterad/sårig tarm & förvärrar problemen. Även denna kunskap e bara i ett mycket outvecklat stadium bland de "vise & lärde" - än mindre hos allmänheten.

Kolla vad som e näringstätt - inte ere säd å likn:

http://www.robertronngren.se/2010/04/17/naringsrika-cerealier/

/L

Maria
0

#6 Här kommer lite andra tankar Flört

"Människan har bara anv säd som föda under ngt tusen år - ngt som gör att vi inte har hafr tillräckligt många generationer av naturligt urval"

Spannmål började odlas i Mesopotamien ((Numera Irak) cirka 6000-8000 år före Kristus. Den första bakugnen man hittils vet om uppfanns i Egypten 2500 år före Kristus.

Med andra ord har människan ätit spannmål i närmare 10 000 år och det är en viss skillnad.

Jag som alltid fascinerats av evolutionen som när fåglar på bara två tre generationer kan övergå från vegetabilier till rovföda för att överleva har svårt för att tänka mig att just människans system är så orubbligt.

Bara lite funderingar…Glad

/Maria

ManU77
0

#7 Jag undrar hur mycket spannmål som odlades i syfte att ge till tamboskap… för att sedan äta upp boskapen.

Nåväl… i Norden har vi förmodligen bara odlat i syfte att föda oss själva i ca 1.000 år. Dessutom kan man väl lugnt säga att det endast under de senaste 100 åren skett en hiskelig utveckling i teknik som gjort att man kunnat massproducera saker som man tidigare kanske åt i rätt begränsad mängd.

Potatisen till exempel är relativt ny på matborden här hos oss. Den importerades för ca 350 år sedan, men började inte användas i större skala förrän på 1800-talet, och då främst vid tillverkning av brännvin. Som maträtt på var mans bord dök den upp först i början av 1900-talet.

När det gäller att överleva jämfört med att må optimalt är det en väsentligt stor skillnad. Vi människor kan överleva på en ganska riklig mängd vegetabilier, men vi mår inte bra av det. Vi blir feta och sjuka och dör så småningom av dessa sjukdomar.

En annan lustig sak… vårt matsmältningssystem är, enligt alla kunskaper vi har om tillgodogörandet av födoämnen, väsentligt mycket bättre på att handskas med animalisk föda än vegetarisk.

Hur som… detta var ett ordentligt sidospår, även om det var otroligt intressant.

Maria
0

#8 Jag hamnar också vid sidan om härFlört

Pratar man om överlevnad så har vår genomsnittliga ålder ökat väsentligt de senaste hundratal åren.

/Maria

ManU77
0

#9 Och pratar man om medellivslängd (vilket jag antar att du gör) så har spädbarnsdödligheten sjunkit markant de senaste hundra åren. Du kan ju bara tänka själv vad det gör med en medellivslängd, om ca hälften dör innan de fyllt ett år (jag har inga exakta siffror på detta men poängen är att om spädbarnsdödligheten är hög blir medellivslängden hos befolkningen låg).

Dessutom har genomsnittlig ålder väldigt lite med hälsa att göra. Vi har en sjukare befolkning och samtidigt bättre vård.

lillaisa
0

En till grej som jag har märkt är att jag mår både fysiskt och psykiskt bättre av att äta nyttig mat. Har jag slarvat med rutiner och ätit mycket skräpmat under en period så påverkar det också självkänslan och humöret i allmänhet.

/Isa

Maria
0

Självklar så finns det mängder med teorier och slutsatser vad det är som gör att vår medellivslängd har ökat.

Genomsnittlig ålder har visst med hälsa att göra. Visserligen är våra riktigt gamla också sjuka och har t.om flera sjukdomar sk. multisjuka men tittar man på studier om "upplevd hälsa" så är den inte alltid sammankopplad med just sjukdom.

Med andra ord så kan man uppleva att man har ett gott liv med livsglädje och så vidare trots att man är sjukGlad

/Maria

ManU77
0

#12 Fråga en glad, men sjuk, människa om den vill bli frisk. Vad jag menar är att den vård vi har tillgång till idag är bättre på att hålla oss vid liv än den var tidigare, men den är inget vidare på att göra oss friska.

Genom att sluta äta det vi blir sjuk av och istället äta det vi är avsedda att äta kan vi bli glada och… FRISKA! Skrattande …istället för glada och sjuka.

Jag föreslår att vi fortsätter denna diskussion någon annanstans (om du vill… vi kommer hur som helst inte komma överens, tror jag), eller så lägger vi ner helt enkelt. Vi får kanske enas om att vi är oense. Glad

Maria
0

#13 Absolut. Jag avslutar gärna.

Själv har jag fullt förtroende för vården. Jag ska snart förmodligen genomgå en operation för att ta bort en hjärntumör och utan vår vård av idag så hade jag dragit ner medellivslängden.Flört

Vad jag bl.a vill komma till är att sjukdom har inte alltid med "upplevd hälsa" att göra.

Sedan har vi nog som du skriver lite olika syn på vad vi är avsedda att äta och inteGlad

/Maria

Mia
0

Oj vad ni kom utanför trådämnet men intressant att läsa verkligen. Dock är jag en person som har oerhört svårt för att ändra mina vanor och är dessutom fattig student så tyvärr får ju pasta och vitt bröd ingå här än så länge, det är ju det billigaste.

Maria
0

Jag tror också att det är väldigt lätt att bli påverkad av media t.ex och man får dåligt samvete och känner sig "kass" när man ätit något onyttigt.

Har man dåligt självförtroende så gör det ju inte saken bättre att man vet att man har tryckt i sig massa onyttigheter dessutom.

Man får nog följa sitt sunda förnuftFlört

/Maria

Mia
0

#16 Tror också media spelar en stor roll, det är ju dem som egentligen vet om att det är dåligt för oss men dem gör inget åt saken. Där är det ju upp till oss men det är svårt! Tycker absolut man borde kunna unna sig lite godis då och då utan att må dåligt. Men precis som du säger, har man redan dåligt självförtroende/självkänsla så gör ju inte det saken bättre.