Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett04-kärlek
Läst 3289 ggr
Mia
0

Vänners egenskaper

Hur vill du att dina vänner ska vara? Vilka egenskaper värderar du? Är det viktigt att dina vänner bra självförtroende/självkänsla? Vad spelar in när du väljer vänner?

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Maria
0

Rolig frågaGlad

Numera när vännerna är få men stabila så värdesätter jag att vi har liknande intressen och värderingar.

När jag var yngre så var bekantskapskretsen vidare och man hade vänner som var av en salig blandning.

Mina nuvarande vänner mår jag enbart bra med. Vi har roligt och har samma humor. Vi har nog ganska bra självkänsla allihopa och kan raljera och driva rejält med varandra utan att någon tar illa uppFlört

/Maria

Mia
0

#1 Sånt är skoj, när ma kan driva utan att dem tar illa upp!

Jag själv har märkt nu när jag började på högskolan och skulle få nya vänner att jag vill gärna ha vänner som är något år äldre och som har något gemensamt med mig. Humor är väldigt viktigt när jag väljer vänner, de ska helst kunna förstå min torra humor Flört Sen självklart att man kan lita på dem och ha skoj i deras sällskap! Mina nya högskolevänner har alla bra självkänsla vad jag vet iallafall och därför tror jag att det är lättare att man driver och skojar.

lillaisa
0

Man ska kunna vara sig själv rakt igenom, kan man det så har man en bra vän framför sig. Sedan är det ju det "gamla vanliga" med tillit, humor, osvGlad

/Isa

Lynxx
0

Lite om hur de skall vara - men sällan är.

"Amicus verus est rara avis" - En sann vän är en ovanlig fågel.

"Donec eris felix, multos numerabis amicos" - När du är framgångsrik, vill många vara din vän

"Quia natura mutari non potest idcirco verae amicitiae sempiternae sunt" - Eftersom naturen inte kan förändras är all sann vänskap för evigt

Verae amicitiae sempiternae sunt" - Sann vänskap är evig

"Verus amicus rara avis" - En sann (manlig) vän är en sällsynt fågel

"Verus amica rara avis" - En sann (kvinnlig) vän är en sällsynt fågel

Så länge du är lycklig, ska du räkna många vänner. (Ovidius)

En sann vän är en som vet allt om dig.. och ändå gillar dig…

Den bästa spegeln är en gammal vän. George Herbert (1593-1633)

Den som söker efter vänner utan fel, kommer inte att få några.

En vän är den som känner dig som du är, förstår var du har varit, accepterar vad du har blivit, och ändå, varsamt låter dig växa. William Shakespeare (1564-1616)

Goda vänner kan göra allting tillsammans - men bara de bästa vänner kan göra ingenting tillsammans. A. A. Milne (1882-1956)

Små sår och fattiga vänner skall man inte förakta.

Svårigheten är inte att dö för en vän, utan att hitta en vän som är värd att dö för.

Äkta vänskap finns där tystnaden mellan två människor känns behaglig.

Motgång är ofta en förklädd vän.
Jan Fridegård

Framgång ger vänner, motgång prövar dem.
Pubilius Syrus

Du kan inte stanna i dit eget hörn av skogen och vänta på att andra skall komma till dig. Du måste gå till dem ibland.
Nalle Phu

Vänskap som bygger på affärer är bättre än affärer som bygger på vänskap.
John D. Rockefeller Jr

Vänner är som fiolsträngar, de får inte spännas för hårt.
Skotskt ordspråk

Vänner är som pengar - lättare att skaffa än att behålla.
Butler

Nya vänner är som nya skor, man går bäst med de gamla.
Dansk ordspråk

I goda vänner lag är även vatten en god dryck.
Kinesiskt ordspråk

Tala en vän tillrätta i hemlighet men beröm honom inför andra.
Leonardo da Vinci

Den som försummar sina gamla vänner för nya, riskerar att mista båda.

Det är de vänner som man kan ringa till klockan tre på natten som räknas.

Oscar Wilde:

"Vem som helst kan hysa medkänsla med en vän i hans lidande, men det fordras en verkligt fin natur för att sympatisera med en vän som har framgång."

"Skratt är inte den sämsta början på en vänskap, och det är den utan jämförelse bästa avslutningen. "

------

Den som vill, kan ju läsa om Andlig ensamhet - det samma som ja känner. Där man spelar med i samhällets väldigt ytliga spel - men helt & hållet känner sig totalt främmande för. Med ålder & livserfarenhet kommer man underfund om att det mesta bara e fasader & kulisser.

http://andligutveckling.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=ea05af49-3ca2-44fd-b14f-c60eca8a594f&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

/L

BuxXum
0

#1 Det enda jag kan komma på just nu är att jag fetignorerar människor som inte ens kan gå fyra meter själv på stan, i skolan, i parken eller vad det nu kan vara. Mina kompisar måste kunna stå på egna ben och vara i alla fall lite handlingskraftiga, annars är det kört för mig.

Har fått oturen nog att få en som är allt annat än handlingskratftig efter mig… :/ Visst tycker jag synd om henne och vill hjälpa henne att få lite "kött på benen" men det jag säger och berättar för henne går in genom ena örat och ut genom det andra. Det är fruktansvärt frustrerande. vilket leder mig till ännu en sak jag värderar högt, inte bara bland mina kompisar.

Om man ber om hjälp eller råd ska man ta det man får och inte bara sitta och glo rakt ut i intet. Förra var jag själv ett praktexemplar på detta med att inte ta till mig råd, tips eller ens komplimanger på grund av mitt dåliga självförtroende och min dåliga självkänsla.

Det är Två saker jag värderar ganska högt faktiskt…

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

Lynxx
0

#5 - Du kommer att märka att de flesta är sådana - de hör, men lyssnar inte. De ser världen genom ett papprör fr. en hushållsrulle. Då & då träffar man på en som säger; Aha - kan de vara på det viset - intressant, de måste ja ta reda på mer om!

Dessa har då kommit ytterligare en bit på väg i sin utveckling.

Men…förvånasvärt många saknar förmåga att tänka utanför sin egen fyrkantiga lilla låda.

/L

Kalendula
0

Jag uppskattar när vänner vårdar vänskapen.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mia
0

Kom på en sak till, jag uppskattar verkligen när vänner tar sig tiden till att orka höra av sig istället för att gå efter "varför ska jag alltid höra av mig först?" eller liknande.

BuxXum
0

#8 Ja, samma här! Jag har faktiskt en moster som är ett praktexemplar när det gäller sådant! :P Haha har "sagt upp" kontakten med henne totalt. (på grund av många andra anledningar)

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST