Att säga tack...
Jag kunde inte säga tack förut. När jag fick en komplimang sa jag "nej" eller "men du då!". Men så sa en kompis åt mig att sluta säga så, att hon inte accepterade något annat svar än "tack" när hon sa någonting positivt till mig.
Det var ett litet steg, om än så svårt. För när man säger tack, då betyder det väl att man tar åt sig, och att man kanske till och med håller med? Det är väl inte okej?
Jag var rädd att någon skulle säga "trodde du verkligen jag menade det?", men när jag sagt tack och den frågan aldrig kom så vände det på något sätt. Jag insåg att det är inte alls fel att säga tack, tvärtom, det är önskvärt! Och jag märkte själv att det var roligare att ge andra komplimanger om de blev glada sa "tack" än om de sa "nej du har fel".
Att en sådan liten skitgrej som att säga "tack" skulle förbättra min självkänsla trodde jag inte
/Isa
Det är bra att kunna säga tack om man får en komplimang och jag hoppas verkligen att inte någon sagt till dig att de inte menade det sedan.
Det är helt sant det du skriver. jag kunde inte heller säga tack tidigare vid en komplimang. Jag trodde bara att personen ifråga sa det för att vara snäll eller skämta, inte att det låg ngn sanning bakom orden.
Jag har börjat säga o tack o jag har lärt mig att tro på orden, nästa i vilket fall. 
Helt rätt! Jag har fortfarande svårt ibland för att säga tack, speciellt om det är min pojkvän som ger mig komplimanger. En gång sa han faktiskt att han inte ville ge mig komplimanger mer för att det sårade honom när jag sa emot, så nu har jag försökt skärpa mig. Men det är på något vis lättare att säga tack om det är en vän eller en främling.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Det gäller ju att våga försöka…oftast är det enklare än man tror. 
#4 Det är ju det! Det är väl mest en psykisk spärr, svårt att bryta mönstret och tänket.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Aj då - ere så svårt?
Ja brukar säga: Tackar ödmjukast.
På affär'n säger ja: Danke schön.
/L
# 6
Skönt att se på livet med lite humor också! Det borde alla människor göra…