Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett15-självkänsla
Läst 3908 ggr
Mia
0

Energitjuvar

Energitjuvar är personer i din omgivning som stjäl din energi och får dig och din självkänsla att må sämre. Har du några energitjuvar i din närhet? Hur hanterar du det? Eller har du varit stark nog att rensa ut dem? Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Sisa]
0

Här finns gott om energitjuvar! Tidigare ställde man upp på allt och alla. Mådde till slut så dåligt av detta, så nu tänker jag alltid på mej själv och min familj i första hand. Då mår jag mycket bättre, och mår jag bra orkar jag ibland kanske ställa upp för andra. Glad

Kalendula
0

Det är därför jag är ofrivilligt ensam idag, för att jag orkar inte med alla energitjuvar som korsar min väg i mitt liv längre. Jag är helt slut på själslig energi. Det hade varit så underbart att få någonting tillbaka en gång i livet med tanke på vad jag har gjort för andra människor som har haft det jobbigt på ett eller annat sätt….

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mia
0

#1 Vad skönt att höra! Då har du lätt för att säga nej ifall de ber dig om något? Jag kan nästan aldrig säga nej, jag förstår verkligen inte varför men det är någon spärr eller något.

#2 Åh vad synd att läsa, man blir så ledsen! Förstår inte alls hur svårt det kan vara att visa sin uppskattning om man har fått något.. För att försöka muntra upp dig lite så tycker jag väldigt bra om dina kommentarer på forumet!

Kalendula
0

#3 Tack så mycket, det glädjer mig verkligen :O)

vill ändå tillägga att jag inte tycker speciellt synd om mig själv för att det har blivit som det har blivit. Jag är bara väldigt själsligt trött.

För trots allt så kan ingen ta mig i från mig, jag är den jag är med mina fel och brister.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mia
0

#4 Varsågod! Alltid kul att göra någon annan glad Kyss
Vad bra att du inte sitter och tycker synd om dig, jag tror att det blir värre om man gör det. Det är ju bara en tanke jag har men att sitta och tycka synd om sig själv gör nog att man bara hamnar ännu längre ner. Och du har helt rätt i att du har dig själv kvar, det kan absolut ingen ta ifrån en! Och ibland är det ju så att en själv är lite bättre Flört

[rore]
1

För ett antal år sedan blev det som en jätte explossion,, och jag tyckte mig vara omgiven av vampyrliknande energi tjuvar,,

(Ska tillägga att energi tjuvar har funnits i mitt liv så länge jag kan minnas)

Men då i den stora "explossionen" Det kom verkligen och slog mig rakt i ansiktet,, och jag var oerhört trött och dränerad,,,,

Jag kunde då inte urskilja den negativa spiralen,, som fanns inom mig själv,,,,,

Dels var jag starkt påverkad av min uppväxt, Mina beteendemönster låg dolda för mig, inom mig.

(Beteendemönster och strategier har vi alla oavsett bakrund.)

Jag spelade teater och vågade inte sätta gränser för mig själv eller mina medmänniskor.

Jag var inte i mig själv,, även om jag tyckte det då på den tiden.

När den insikten kom och ruskade om mitt medvetande, så sparkade mitt ego bakut,,

Hua!! Detta ville jag verkligen inte ta till mig,,Skrikandes

Skulle jag??Förvånad hrmph,,

Mmmm men så var det!!Skäms

"surt sa räven om rönnbären"

Så för att eliminera energitjuvarna i min omgivning, så var jag tvungen att börja med mig själv.

För där någonstans insåg jag,,, att jag var den som möjlig gjorde för andra att nyttja min energi,,,,

Maria
0

Jag har inga energitjuvar i min privata omgivning alls. Umgås bara med goa människor.Flört

Värre är det på jobbet. Nu arbetar jag ju lite speciellt då jag varit projektanställd i snart 10 år på olika projekt. Då har man arbetskamrater som varar en kortare tid och då är det inte lika jobbigt. Förhoppningen är  ju att vi "sprids för vinden" inom snar framtidGlad

/Maria

[Sisa]
0

# 3

Lätt för att säga nej har jag inte, jag får nästan tvinga mej själv! Men jag har kommit underfund om, att man kan inte hjälpa alla människor…hur gärna man än vill…Obestämd

timmelin
0

hur gör man för att bli av med energitjuvar på jobbet?

jag har

[Jeremina]
0

Jag har lärt mig med tiden att rensa bort dem men det är inte lätt i början ska jag säga!

timmelin
0

ja jag ska jobba på det.

problemet är att vi bara är två.

men går det inte över så får man väl kolla efter något annat

eller se henne som den hon är, och inte bry mig

Mia
0

#11 Det är svårt att rensa bort energitjuvar, speciellt när de finns på ens arbetsplats eftersom man då är "tvungen" att vara med dem varje dag. Jag tror att det är lättast att försöka att inte bry dig, undvik att vara precis där hon är om det går och försök vara stark i dig själv

Maria
1

Bästa sättet för att de inte ska stjäla din energi är att inte bara ta emot och tiga utan faktiskt ifrågasätta vissa kommentarer.

Lugn och sansat så kan man fråga." Hur tänker du nu?" "Varför säger du på det viset" "Nu får du förklara dig för där håller jag inte med" osv.

Energitjuvar klarar oftast inte att bi ifrågasatta på det sättet och gör man det några gånger så kanske man får vara ifredFlört

/Maria

Mia
0

#13 Bra tips! Såna kommentarer kan de oftast inte ens svara på.. Står bara och ser dumma ut Flört

timmelin
0

ja jättebra tips bumbleboo

tack

ska testa

Glad