Självkänsla iFokus

Självkänsla

Etikett13-självhjälp
Läst 1840 ggr
[Sisa]
0

Mål.

Känns det viktigt för Dej, att ha mål här i livet..eller är det bättre att ta dagen som den kommer..

Handlar Dina mål isåfall om personlig utveckling.. och hur gör Du för att komma dit Du vill ?

lillaisa
0

Jag behöver ha mål, både stora och små… Har jag inte mål blir jag tom och rastlös, och ibland är det nästan vägen till målet som är måletFlört Målen kan vara allt från att sluta bita på naglarna till att bli tryggare och mer säker i mig själv.

/Isa

Bergspuman
0

Jo, jag har mål i mycket av det jag gör. Är nog en ganska så målinriktad person. T ex det här med min kost- och träningssatsning. Har målet att bli av med all övervikt till påsk nästa år. Till nästa sommar vill jag kunna spela tennis 1 timme utan att bli särskilt trött.

I jobbet kan det vara svårare. Mitt jobb är ju så styrt av t ex kundernas behov, och av andras insatser, som föregår min egen uppgift i kedjan.

Lynxx
0

Man måste ha mål - annars blir man kvar där man är - d.v.s. man utvecklas inte som människa & själ. Många har stannat i utvecklingen & har som mål att sätta sig framför TVn & glo på fördummande saker, för att få verklighetsflykt från vardagens grottekvarn. Många söker tillfredställelse i att köpa nya pryttlar - pryttlar som snabbt tappar sin betydelse så snart man har dem & så letar man ngt nytt, som man hoppas ska ge tillfredsställelse.

Ännu så länge har de flesta som mål att göra karriär & andra materialistiska saker. Fråga de som levt länge - om de tycker att det har givit dem vad de trodde & önskade.

I dag har majotiteten det väldigt bra materiellt - men allt fler tappar kontrollen & blir sabbade rent psykiskt. De saknar ngt som ger dem det lugn de inte vet hur de ska finna.

----

Mina mål e att sanera mina tänder fr amalgam - så att jag kan få tillbaka en del av den ork som jag saknar helt. Har nu suttit i snart elva år & glott i väggen - efter att ha gått in i den. Sedan dess har jag varit ensam & fått sköta allt själv, trots att jag skulle ha behövt hjälp med det mesta av det praktiska.

Provade flera mediciner i början - mediciner som jag inte tålde alls - rena kemiska tortyren. Slutligen, efter flera år med konstant ångest 24/7 så hittde läkaren en medicin som tog loven av den värsta depressionen & ångesten.

----

På senare år har jag via nätet kommit att träffa personer som på olika sätt (det ena har givit det andra s.a.s.) givit mig tillfällen att hitta olika medel att hitta en väg framåt - som förhoppningsvis skall ge en nivå som är uthärdlig.

Tyvärr har jag inte kunnat göra det i en takt som jag själv önskat p.g.a. att jag saknat medel. Det är ju en ond cirkel att vara sjuk & sakna pengar att göra saker som man behöver för att kunna få det som behövs. Vården har ju inte alls de kunnande & resurser som krävs för att ge en adekvat hjälp.

----

Så…jag har letat mig utanför den vanliga vårdsvängen & där hittat det som hjälpt mig att hitta det som kan vara fungerande hjälp för just mig. Det är en väldigt lång väg kvar att vandra. När man inte har ngn ork, får man ta det i små, små steg, under lång tid - vilket är väldigt tålamodskrävande.

Men!…jag har iaf ett mål - om jag kommer dit är en annan sak.

Så efter elva år har jag fått så mycket kött på benen att jag vet vad jag skall göra de närmaste åren. Tyvärr så blir man väldigt nergången efter så många år - dessutom elva år äldre - vilket inte underlättar direkt.

Att sedan samhället/politiken blir allt mer cyniskt & fientlig - i synnerhet mot de gamla, sjuka & svaga - gör det allt svårare att hitta rätt hjälp.

/L

Farwuq
0

Jag är en byråkrat och jag brukar ta dagen som den kommer, något mer orkar jag inte.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
0

#3 Jag håller nog inte med dig om att man måste ha mål för att utvecklas som människa och själ.

Det finnns människor som lever väldigt mycket i nuet och utvecklas hela tiden så det är nog ganska personligt.

Att sätta sig framför TV:n för att få verklighetsflykt kanske är rent av ett behov för att orka. Man kanske har kommit såpass långt i sin utveckling att man inser att "detta är vad jag behöver"

Man vet ju förhoppningsvis själv vad man har för mål för att utvecklas men dessa behöver inte stämma på andra. Vi fungerar alla så olika.

Själv har jag inga större mål numera för personlig utveckling. Jag är ganska nöjd med hur jag har blivitFlört

Jag kan ha små triviala mål som att gästrummet ska bli klart innan jul osv.

/Maria

Kalendula
0

Jag kanske just inte behöver ha mål i livet, men en "deadline" när jag tar mig för saker o ting, annars blir det inte gjort. Skrattande

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Mia
0

Jag vill gärna ha mål och deadlines, annars verkar inte jag komma någonstans. Mitt mål just nu är att klara av tentan och jag har även mål som att göra min och pojkvännens lägenhet jättefin Kyss Jag har säkert fler men just nu kommer jag inte på dem.. Mål behöver iallafall inte vara stora, det är vägen dit som räknas Flört

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Sisa]
0

# 7

Precis..och man behöver ju inte uppnå alla mål, på en liten tid..Glad

[Mastre]
0

Jag har inte tänkt på det som "mål", men jag har upptäckt att min största passion är att lära mig nya saker; att utvecklas kunskapsmässigt, så det är det jag satsar på. Helt enkelt för att jag mår bra av det.

Jag vill också utveckla mig själv på andra områden; fysiskt, psykologiskt, andligt, för att bli det bästa jag kan bli.

[Sisa]
0

# 9

Jättebra mål..Glad