Hjälpa anhörig
Hur tycker ni man ska göra om man har en vän eller familjemedlem med väldigt dålig självkänsla? Vad kan man göra för att på bästa sätt lyfta upp den personen?
/Isa
Det där kan vara en svår balansgång. Personen med dålig självkänsla kan vara så utsvulten på bekräftelse och vänlighet att den blir som en igel och klänger sig till en. Jag personligen har väldigt svårt för sådana människor. Jag stöttar gärna, men jag orkar inte låta mig sugas ut för jag är rätt skör själv ibland.
Men jag skulle uppmuntra personen till konstruktiva lösningar, t ex våga gå till banken och öppna ett eget konto, våga ringa på jobb - tipsa om hur man går till väga, förbereder sig, osv. Men inte göra saker ÅT personen. Bara tipsa om hur man gör och finnas som stöd.
Det är så svårt! Ibland brukar jag fråga hur personen vill att man ska kunna hjälpa den eftersom alla är så olika och vill ha hjälp på olika sätt. Men om personen vill att jag ska göra saker ÅT den så säger jag faktiskt nej och försöker förklara iställer hur den kan göra eller peppa den.. Annars försöker jag ge komplimanger (inte för många och bara såna som jag absolut menar), försöker göra något roligt med personen och bara finnas till hands lixom 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Putt
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.