Julstress
Många blir ofta stressade runt julen; granen ska pyntas, julklappar fixas, mat ska lagas, julkort ska skickas och kraven tar aldrig slut. Hur gör ni för att hantera stressen och faktiskt njuta av denna mysiga högtid?
/Isa
jag pyntar inte så mycket:=D Tycker det är mysigare med lite julsaker uppe :) Så stressar inte direkt, plus att jag är arbetslös så har gott om tid :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag stressar heller inte, utan försöker istället att njuta av den fina tid som julen faktist är. Särskilt nu..då det verkar som att vi får en vit jul..
Varför stressa..tro mej, det blir jul ändå! 
Jag stressar inte, jag har köpt mina julklappar! Dock är jag lite orolig över julafton pga tidigare händelser men det är ju en helt annan femma!
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Jag stressar inte ihjäl mig bara för en enda dags skull. Jag tar det väldigt lugnt och och gör eller köper julklapparna i god tid. Och om det är några som saknas, så fixar jag det dagen innan julafton. Men då vet jag vad jag ska köpa.
Julen kommer och varje år ändå och det viktigaste för mig är att vara med min familj. 
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Stressar inte, det är ju mamma som gör allt jobb. Men hon började planera redan i november för julstöket och vi drar våra strån till stacken. Skinkan kokade hon 9 dec och nu står den i saltlag t.o.m 23 dec då den ska glaceras.
Vi har våra sysslor ganska så traditionellt uppdelade i karl- och kvinnogöra. Pappa och brorsan storstädar huset, och sköter tvätten, och bär naturligtvis in granen i huset. Mamma och jag julpyntar, klär granen och sedan är mamma i köket. Jag dukar för det är jag expert på. 
Tyvärr så får hon inte så mycket hjälp med maten, för hon har svårt att lämna över ansvaret till någon annan. Hon vill ha det på sitt sätt och då är det enklare att göra det själv, säger hon.
Tur hon bara lagar julmat åt oss fyra i familjen. För aftonen har vi för oss själva, så åker vi runt till släkten dagarna efteråt. Men jag tycker det är tråkigt att hon känner en så'n press på sig att göra allting perfekt.
Skulle jag någon gång bli ansvarig för julstöket så skulle jag ta det med ro - göra det som är viktigast och inte sträva efter perfektion. Maten är färdiglagad, smakar gott och inte bränd - good enough. Huset är städat, en tomte i hörnet eller så, trevlig stämning - good enough.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Det som gör mig stressad är min sviktande hälsa just nu. Att jag ska vara dålig på helgdagarna och på så sätt missa det mysiga och det är ju även tråkigt för de andra om någon behöver lägga sig.
Jag har tagit ut så så mycket semester det bara går
så jag är ledig en del.
Jag ser fram emot nästa jul då jag förhoppningsvis är mig själv igen.
/Maria