Kär i två personer?
Tror ni att man kan vara kär i två personer samtidigt? Eller att man kan vara kär i en medans man är förälskad i den andre? Tror ni att ens självkänsla påverkas utav det på något vis?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Många frågor..och inte så enkla. Men jag tror..
Äkta kärlek kan man nog bara känna för en person i taget..det finns ju så många andra känslor, som man också kan känna..
Är man riktigt kär..får man nog en bättre självkänsla..
Jag tror som dig Sisa, att verkligt äkta kärlek har man för en person men att man kan känna andra känslor för den andre personen. Att man kan känna att man är kär men att det egentligen kanske mest är förälskelse. Att den personen kanske har några bättre egenskaper som man saknar hos sin partner och därför blir den mer attraktiv i ens ögon?
Självkänslan tror jag får en liten törn ibland om man är kär i två personer samtidigt, jag tror att den får sig en törn eftersom man kanske känner sig skyldig och får dåligt samvete och då går självkänslan ner..
# 2
Angående självkänslan..har du nog mycket rätt i det du skriver! 
#3 Tyvärr är det nog så ja, att den försvinner gradvis eftersom man känner sig skyldig och får dåligt samvete. När man känner såna känslor känner man sig automatiskt dålig och då försvinner självkänslan. Man kanske känner att man inte är värd sin partner och att få känna sig lycklig?
Har ni någongång varit kär i två personer samtidigt? Hur hanterade ni det?
# 4
Fast vi har ju alla rätt att känna så..varför då ha dåligt samvete ? För att man tycker synd om personen som blir drabbad..
#5 Jag tror som dig, att man tycker synd om personen och att man kanske själv blir förvirrad av alla känslor. Man måste ju tänka väldigt djupa tankar, "är jag kär i den eller i den andre?" och samtidigt som man gör det har man två personer efter sig som vill ha svar, eller som kanske är ovetandes och tror att allt är frid och fröjd. Då kanske man själv mår dåligt eftersom man inget säger till dem medans man i smyg är kär i en annan samtidigt? Svåra tankebanor detta.. 
# 6
Dåligt samvete..men kanske inte dålig självkänsla ?
#7 Jag tror att om man har dåligt samvete för en sån här sak då tynger det ner ens självkänsla. Därmed inte att man har en dålig självkänsla, bara att den blir mindre och mindre ju längre tid man går med sitt dåliga samvete. Hänger du med i mina tankebanor? 
Jag tror att man bara kan vara kär i en, men gilla någon annan mycket:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 8
Förstår hur du tänker..kanske har du rätt. Lite svårt att sätta sej in i nåt, man inte varit med om på länge..
Hoppas på fler svar, det skulle vara intressant att höra andras erfarenheter om detta..
Jag håller med i era funderingar men tänker att vi får gå djupare, se kärlek i ett större sammanhang.
Som jag ser det är all kärlek vi har och ger Universell Kärlek. Kärlek som bara är, den vi bara har…till oss själva. Den källa av Kärlek där vi hämtar den kärlek vi ger, den kärlek vi uppfattar att vi får.
Det är kärleken som vi själva väljer hur vi vill ge. Den kan vara olika som förälskelse och som i att vara kär. Olika när vi ger och får från våra barn, vänner, en partner eller flera.
Vi uppfattar den och väljer…oftast styrda av våra och kulturens föreställningar, regler för hur kärlek tillåts vara
-Är en Afrikansk byhövding förälskad, kär i alla sina fruar, är de alla kära i honom. Skulle var och en av dem kunna vara kär i…om de hade flera män?)-
Jag har varit kär i två personer samtidigt och insåg att jag måste välja…valde då att omvandla den ena kär…leken från personlig till Universell kärlek. Den är inte mindre för det…bara inte bunden eller problematisk…bara fri och kärleksfull vänskap.
_Peter
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Jag tror som ni andra att man oftast är kär i den ena och förälskad i den andra. Sedan kan det vara svårt när man är mitt inne i det att avgöra vem det är man älskar, och jag tror inte heller att det bara finns en som är "den rätte". Men står man mellan två personer tror jag magkänslan kan avgöra.
/Isa
#11 Det var ett bra sätt att se på det, en universiell kärlek och en personlig kärlek.. Det gillade jag!!
#12 Intressant, jag tror absolut att det finns någon där ute som är den rätte för en. Tror du att det finns flera som kan vara den rätte eller att det inte finns någon alls? 
Om jag får svara… så skulle jag säga…Utifrån Universell Kärlek så är ingen och alla den rätte. Det betyder…(som vi kanske insett av erfarenhet) att den person du blir kär i är den rätte…i den mening att det är den person som nu, kanske en tid, kanske hela livet, har den Universella roll som livet bjuder…som följer lagen om Karma.
Läs gärna
och se sammanhanget
_Peter
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
#13 Jag tror att det handlar jättemycket om när, hur och var i livet man träffas. Att det är mycket som måste stämma in för att man ska kunna vara rätt för varandra, förutom det uppenbara. Hade mina föräldrar träffats fem år tidigare än de gjorde kanske de inte alls hade tyckt om varandra som de gjorde när de blev tillsammans för snart 25 år sedan, eller ens hållit kontakten, och hade pappa tackat ja till jobbet utomlands han erbjöds för något år sedan kanske han hade träffat någon annan där. Så jag tror att det handlar jättemycket om tillfälligheter och att det kan finnas flera "den rätte" 
/Isa
Jag tror till skillnad från de flesta här att man kan vara kär i två personer samtidigt. Kärlek (och sexualitet) är komplicerade saker som knappast anpassar sig efter vad som anses vara normalt.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#16 Håller fullständigt med. Jag tror vi människor har en gränslös förmåga att älska, så det finns absolut så det räcker till mer än en.
Jag tror också att det definitivt finns fler än en "den rätte". Tänk själv… vi är ett antal miljarder människor på denna planet. Om det bara fanns en "den rätte", hur stor är sannolikheten att man någonsin träffar just den personen? Dessutom kanske inte jag är "den rätte" för den personen.
#17 Det är frågor jag också ställt mig.
Eftersom vi är så många på denna jord har jag svårt för att tro på att "den rätte" alls finns. Det är ju inte kärleken i sig som gör ett förhållande långvarit, utan hur man faktiskt hanterar konflikter etc.
Jag tror vi möter någon/några som vi blir kära i, helt slumpmässigt, och det är upp till oss i förhållandet hur långvarig relationen blir.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta!