2010 - utvärdering
Hur har 2010 varit för dig sett ur en självkänsla vinkel? Har din självkänsla varit på topp? Nere på botten? Något nytt du har vågat göra som stärkt din självkänsla?
Skriv allt som ni kommer på som har med självkänsla att göra som hände under 2010 
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Hmm… då så ska vi se!
Jag kan känna att jag absolut har haft en mycket bättre självkänsla detta året, jag har vågat göra många nya stora viktiga saker i livet såsom att ta studenten - flytta hemifrån och börja på högskolan. Första gången man skulle vara social och träffa alla studenter och få nya vänner höll jag på att dö av nervositet och trodde ingen skulle tycka om mig men oj vad fel jag hade! Jag insåg att jag är bra som jag är och folk tycker faktiskt om mig och jag har lätt för att skaffa vänner när jag väl sätter igång och är social.
Jag vågade även stå upp för mig själv mycket mer, bli mer självständig och förstå varför jag agerar som jag gör i vissa situationer. Att jag tack vare min självkänsla vågade säga ifrån när jag inte mådde bra eller inte tyckte om något.
Jag vågade även ta steget fullt ut och fråga om min pojkvän ville flytta ihop med mig, jag har även blivit bättre på att tänka igenom mina beslut. Jag är en väldig impulsiv människa och gör det som faller mig in utan att riktigt tänka efter förrens jag redan gjort det, men nu har jag verkligen försökt!!
Nu i slutet på året har jag vågat vara mer mig själv, klätt mig mer som jag vill :D hade inte moderkläder innan men man trycktes ändå med lite av vad andra hade och tyckte:D
Och jag har blivit bättre i mitt förhållande. Inte lika lätt svartsjuk (även om jag fortfarande är det men inte lika farligt.), försöker itne "bestämma" lika mycket osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

2010 så började jag på en ny avdelning på mitt jobb, där har jag lärt mig mycket och jag e så glad över att jag vågade tacka ja.
Efter mycket strulande med en kille (3 år) så fick jag nog i september och sa till mig själv du är värd så mycket mer än det här så jag bröt kontakten helt med honom. Det har varit jätte svårt och många tårar har fällts men jag står fast vid det..
Jag vågade erkänna för en annan kille som nu är min pojkvän att jag varit taskig mot honom och att jag skulle sluta stöta bort honom och vi tog upp kontakten igen och jag svävar lite på rosa moln nu =) Att det ska ta sån tid att fatta att jag förtjänar bättre och tanken skrämmer mig att jag höll på att förlora min kille pga den andra killen.
så 2010 har varit bra för min självkänsla, jag har tagit en massa beslut och jag känner att jag blivit starkare i psyket
Självkänslan var helk okej i början av 2010, men i maj så hände en grej. Det låg på botten, försöker bygga upp det men det går långsamt… är fortfarande inte ens i närheten om hur det var förut.. 
"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"
Min självkänsla har snarare växt 2010 då jag för första gången fick höra orden " Du har en hjärntumör"
Visserligen har de pratat om en förändring, prick, fläck osv. sedan 2005 men nu satte de ord på vad det handlade om.
Jag har blivit förvånad över mig själv hur jag tacklat det hela. Visserligen har jag mina dagar då jag har varit ledsen och uppgiven men konstigt vore väl annars
Jag visste att jag var en positiv och ganska stark person och det har jag fått bevis på detta året ännu mer.
Däremot har jag ingen aning hur 2011 kommer att bli. Jag kanske brakar ihop efter operationen istället. Man ska aldrig vara säker.
/Maria
#4 Kämpa på! Det går!
#5 Jag hoppas att din operation går bra och att du förblir stark 
#6 Tack
/Maria
#5 När är det du ska opereras? Jag är säker på att det kommer gå bra och kommer stärka dig ytterligare ett snäpp!
Mitt 2010 har varit ett långsamt år, med många breakdowns. Har varit sjukskriven större delen av året och förlorat kontakten både med vänner och intressen, vilket jag sörjer. Har fått acceptera mina begränsningar och tvingats inse att jag inte kan fortsätta leva som jag gjorde förut. Samtidigt har de närmsta vännerna visat att de står vid min sida oavsett, och jag har hittat stöd bland en del människor jag aldrig trodde. Det har hänt otroligt mycket under året, så det känns svårt att sammanfatta.
Min självkänsla har pendlat mycket men jag har aldrig tillåtit mig själv att gå tillbaka i de gamla spåren. Ibland måste jag tvinga mig själv att värdera och uppskatta mig, men då får det väl vara så då
Har vuxit mycket under året på väldigt många sätt, och ser fram emot vad 2011 har att erbjuda!
/Isa
#8 Jag ska opereras 27/1 och ser fram emot detta med blandade känslor
Men precis som du skriver så kan man växa av motgångar och det ger en annan insikt och man kanske rentav blir mer ödmjuk
/Maria
#9 Jag förstår det, håller tummar och tår att allt går som det ska. Vi finns här för dig!
Haha precis!
/Isa
#10 Tack, du också
/Maria
År 2010 har varit som en bergochdalbana för mig, upp och ner hela tiden. Men med facit i hand har min självkänsla blivit betydligt bättre än vad den var förr. I början av sommaren var den så långt ner i bott det bara gick, och mot slutet av året är den mycket bättre än vad den någonsin varit.
2011 börjades med självkänslan på topp, och förhoppningsvis håller det i sig!
- - - - - - - -
Bumbleboo: Det lät inte allt för roligt. Håller dock alla tummar och tår jag hittar för dig på operationsdagen! 
#12 Tack så mycket.
/Maria