Skriv bort tentaångesten
Det kanske ni skulle prova på - få se om det funkar i verkligheten?
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=406&grupp=12718&artikel=4290955
Hmm.. Kanske man skulle göra
Jag har dock endast hemtentor och det är ju lite annorlunda.. Visst har jag ångest och allt som hör till, men samtidigt har jag oftast en vecka på mig att skriva den än t ex 6timmar på en salstenta..
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Lider inte av tentaångest och har mest bara hemtentor, jag också. Däremot tror jag säkert att det hjälper att "reda ut" känslorna man känner innan, så man vet vad man känner och kan trösta sig själv. Lite som att prata av sig med en vän som kan komma med goda råd.
Jag behöver något för motsatsen. Jag kan verkligen inte stressa upp för inför tentor! Borde inte vara här just nu, har en hemtenta som ska in på måndag. Men jag har kört fast och orkar inte traggla mer med den just nu. Vi får se om jag gör mer ikväll, annars finns det i morgon också, och på måndag fram tills kl 17…
Vore ju liksom skönare att få klart den än att prokrastinera hela tiden.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Hoppas din hemtenta gick bra! Själv lämnade jag in en hemtenta i torsdags. Prokrastinera är ett hemskt ord som återkommer ofta i min vardag när det gäller plugg, till och med att städa är så mycket roligare. Vad "skönt" på ett sätt att du inte stressar upp dig, jag stressar upp mig alldeles för mycket.. Vi kanske skulle byta lite 
Kanske det vi skulle
Lagom brukar ju vara bäst. Tricket till att inte prokrastinera tror jag är att låta sig själv ta pauser om man kör fast och tänka på något annat. Äta ett mellanmål, ta en promenad, se på teve en stund - något som rensar tankarna och får en att inte tänka på tentan en stund. Nästa gång man sätter sig så brukar det kännas bättre och lättare att fortsätta. Sen må det väl vara hänt att jag prokrastinerar en hel del också, men det är för att det ganska tråkigt att sitta med tentan hela dagen, så det jag inte behöver göra idag skjuter jag upp tills i morgon. 
Men det gick bra och den blev inlämnad i går, runt kl 17 - så ett helt dygn innan deadline! Woho!
Hur gick det för dig?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Ja precis, du har helt rätt i med pauser och äta mellanmål och helt enkelt göra något annat än att sitta med tentan i timmar i streck. Blir aldrig bra om man sitter med en tenta i en hel dag, jag hade ju blivit helt galen! Mitt program har enbart hemtentor så det gäller ju att inte bli helt crazy..
Vad skönt att din hemtenta gick bra! Härligt med ett helt dygn innan också, bra jobbat! Vad är det du pluggar för något?
Min hemtenta kändes bra! Jag är väldigt nöjd med den jämfört med tidigare hemtentor så jag har lite höga förhoppningar faktiskt. Hoppas självklart på ett VG men får jag ett G har jag bestämt mig för att vara lika nöjd ändå! Men det är så jobbigt att gå runt och vänta på besked.. haha!
Pluggar till lärare, den här hemtentan hörde till sista kursen innan inriktningen börjar. Då blir det spanska av, och då verkar det inte vara så mycket till hemtentor, snarare läxor man ska lämna in, en får vi tydligen göra två och två.
Väntan är värst, men det är ändå skönt för nu är det tre veckor då jag absolut inte kan göra något tentan - så lika bra att inte tänka på den alls. 
Just nu är jag väl mer orolig för inriktningen, jag har haft ett uppehåll på ett och ett halvt år med spanskan - känns som om jag inte kommer hänga med alls i undervisningen. Men det ska nog gå - bara jag får upp farten igen!
"Estoy la mejor de español en el mundo" får jag intala mig själv även om självklart inte är bäst i världen på spanska (men det behöver jag ju inte veta när jag känner mig osäker på hur mycket jag fortfarande kan.) Ser fram emot det dock, jag älskar läsa språk. (Och om någon annan kan spanska, undanber jag mig eventuella rättningar.
)
En tråd för mig!
Jag känner en enorm tenta ångest!
Värst var nog den senaste, Medicinsk Audiologi.
1. Medicinsk Audiologi
2. Neurofysiologi & Neuroanatomi
Dom har verkligen fått mig att må psykiskt dåligt. Men jag har lärt mig en del knep som har fått mig att studera bättre, och jag vet då inom mig någonstanns att jag faktiskt har gjort mitt yttersta.
Vi borde ha en spikad tenta-ångest-tråd!!!
Du får jättegärna starta en tenta-ångest-tråd
Jag kan sppika den åt dig, absolut! Kommer nog skriva en hel del där när tentatiderna närmar sig igen.. haha! Väntar just nu på resultat från tentan, är alltid lika nervöst.. Typiskt att det ska ta sådan lång tid att få reda på resultatet. Vad läser du till ceciliaochlucifer? 
#6 Vad kul med spanska!! Jag läste franska i tre år på högstadiet men kommer knappt ihåg ett skit
Hoppas spanskan går bra för dig.
Då startar jag en ;)
Jag pluggar till Audionom på Karolinska Institutet!
Ni då?
#10 Vad är en audionom för något?
Låter spännande iaf!
Jag läser till beteendevetare och samhällsvetare, har psykologi och pedagogik som huvudämnen 
#9 Det har faktiskt gått bra, varenda lektion förs ju på spanska nu och jag har faktiskt hängt med väldigt bra. Man glömmer ju otäckt fort, om man inte håller i gång språket.